Nekromanti Att arbeta med rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Illustratör då? (Mer OT)

Värt att notera är kvaliteten på illustrationer i svenska rollspel i genomsnitt ligger märkbart över vad man hittar i amerikanska spel. Ett bra skräckexempel är GURPS-böckerna, som ofta är så fult illustrerade att en svensk inte begriper hur SJG kan komma på tanken att göra som de har gjort.

entomophobiac

Low Prep High Play

Det bästa av allt är att den legendariske Smif (Smith) som ofta kladdat i GURPS böckerna faktiskt har fast anställning hos Steve Jackson Games, såvitt jag vet. Så det lär inte bli bättre kvalitet på illustrationerna :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

Ett bra skräckexempel är GURPS-böckerna, som ofta är så fult illustrerade att en svensk inte begriper hur SJG kan komma på tanken att göra som de har gjort.
Tja, det håller priset nere?

Jag håller med om att illustrationerna är i enklaste laget, men mig stör det inte. Jag är en sån där som gillar en lite mer avskalad, rå känsla. Jag gillar tex inte moderna sportbilar, det har kommit för långt från racingursprunget och blivit tunga lyxbilar i stället. Den varianten av Firebird som jag har (Formula) är tex rejält avskalad jämfört med lyx-modellen Trans Am. Maskinellt är de identiska (Formula har tex drivlina och hjulupphängning från Trans Am, inte från ekonomiversionen), men den är mycket lättare (man har tex skalat bort en massa onödigt plastpynt). Den togs egentligen fram för att man saknade en Firebird som kunde slå Mustangen på gatorna. Nu har man en.

Boll

Veteran
Re: Illustratör då? (Lite OT)

Vad jag vet så lever Peter Bergting på det, men jag tror att han har haft ganska så mycket tur med sig...

Så på det stora hela är det inte någon vidare idé att satsa på att bli illustratör?

Rosen

Myrmidon

Vad jag vet så lever Peter Bergting på det,

Lite definitionsfråga - han har ett reguljärt dagjobb vid sidan av rollspelstecknandet, men sysslar med design och (tror jag) visst illusterande där ocskå.

Så på det stora hela är det inte någon vidare idé att satsa på att bli illustratör?

Satsa på det som en kul och givande bisyssla, ja, helt klart - jag gjorde det ju. (-:
Satsa på det som ett yrkesval och en karriär, njäe.

--
Åke

Rising

Vila i frid

"Finns det lika bra utsikter för en som vill bli illustratör?"

Poängen med att vara illustratör är ju att du inte bara blir en rollspelsillustratör, det är ju (till skillnad från text) så enkelt att visa upp arbetsprover att du enkelt kan få andra sorters jobb också. Tapia har ju exempelvis målat omslagen till de svenska Harry Potter-böckerna, och Studio Parente har man ju sett i alla möjliga sammanhang.

Grundregeln är nog att man måste kunna måla snygga bilder (och inte bara kunna göra talande illustrationer) om man ska kunna leva på sin konst.

/Rising

Mekanurg

Re: Illustratör då? (Ännu mer OT)

Det är väl en smaksak hur viktigt illustrationskvaliteten är. Själv blir jag störd i min läsning av fula illustrationer.

Själv kör jag en renodlad Svensson-bil, SAAB 9-3, och gillar dess enkla, rena och prydliga design. Snyggt men inte pråligt.

Boll

Veteran

Naturligtvis är det inte bara i rollspelssammanhang som jag tänkt illustrera, men jag vill bara veta om man kan leva på det - eller om man blir tvungen att ha ett "riktigt" jobb (som någon uttryckte det) vid sidan av.

Mekanurg

Det beror helt och hållet på hur skicklig du är. Det gäller antagligen att kunna etablera sig internationellt. Å andra sidan är bildspråket gränsöverskridande.

Troberg

Sinister eater

Själv kör jag en renodlad Svensson-bil, SAAB 9-3, och gillar dess enkla, rena och prydliga design. Snyggt men inte pråligt.
Som du säger, en typisk svensk bil. OK om man är nöjd med en bil som inte ens gör 250 knyck, ser löjlig ut med några pulsjets i baken och som inte gör bensinbolagen glada.

I rollspelen är det likadant. Det görs spel för olika smakriktningar, GURPS ekonomidesign är antagligen ett beslut baserat på en sådan smakriktning.

Mekanurg

Re: Bil då? (Väldigt OT)

Som du säger, en typisk svensk bil. OK om man är nöjd med en bil som inte ens gör 250 knyck, ser löjlig ut med några pulsjets i baken och som inte gör bensinbolagen glada.
Ähum, min SAAB gör faktiskt 250 knyck på autobahn. Jag köpte inte den enklaste 9-3-modellen. :gremcool:

Rising

Vila i frid

"men jag vill bara veta om man kan leva på det - eller om man blir tvungen att ha ett "riktigt" jobb"

Då tror jag att målning kan bli din grej, för bokomslag ger mycket kosing. Kolla Brom och Boris Vallejo's alster.

Vill man tjäna mycket stålar som ren illustratör så är det teknisk illustratör man ska bli; och genom att rita en genomskärning på ett kullager en gång i veckan kommer du ha mycket tid över åt dina rollspelsrelaterade illustratörsprojekt. Jag har en kompis i min gamla spelförening som gick en utbildning för att bli teknisk illustratör och som sedan blev en av grafikerna i datorspelet Headhunter. Han kan ta en massa roliga erbjudanden och ändå betala hyran genom tekniska illustrationer och diverse webbprojekt. Han har visserligen inte gjort någon illustration i något rollspel, men det skulle han säkert kunna om han hade haft det intresset. Han är mer inne på att designa skivkonvolut åt olika independentlabels.

Personligen skulle jag allra helst vilja kombinera tidnings- och rollspelsillustrationer, men det kan man ju bara stoppa upp i arslet att man någonsin får göra.

/Riz

Troberg

Sinister eater
Re: Bil då? (Über OT)

Ähum, min SAAB gör faktiskt 250 knyck på autobahn. Jag köpte inte den enklaste 9-3-modellen.
Min Firebird Forula gör 280 på 90-väg, stabil som ett strykjärn. Min gamla Honda Civic CRX däremot var underbar i stadstrafik, men höll på att lyfta redan i 150...

Krille

Super Moderator
Snopplängdstävling

...och jag har minsann åkt Concorde! Så det så!

Så ska ni fortsätta att förlänga pittarna lite till eller hålla er till ämnet?

Troberg

Sinister eater
Re: Snopplängdstävling

...och jag har minsann åkt Concorde! Så det så!
Jag har gjort aerobatik (åkt med) i en Piper Cub! Vet ni hur den ser ut så inser ni hur osannolikt det är, men det är sant!

Så ska ni fortsätta att förlänga pittarna lite till eller hålla er till ämnet?
Nej, jag vill inte ge någon mindervärdighetskomplex, så jag lämnar diskussionen nu.

Rosen

Myrmidon

Det är väl en smaksak hur viktigt illustrationskvaliteten är. Själv blir jag störd i min läsning av fula illustrationer.

De gör också att produkten inte ser särskilt professionell ut, vilket kan påverka dess försäljning. Det gäller i synnerhet om det är omslaget som är småkasst, men folk som bläddrar lite snabbt i en modul på en spelbutik (låt vara att allting på hyllorna är inkapslat i plast nuförtiden) och ser bilder av halvdan fanzinekvalitet, väntar sig ofta inte mer än så av texten heller.

--
Åke

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Eller som jag brukar säga...

"Don't get it right, get it done" eller "Good is good, done is better" kan man säga också om man pratar utrikiska...

hälsar
Örnie

Dimfrost

Special Circumstances

Ett bra skräckexempel är GURPS-böckerna, som ofta är så fult illustrerade att en svensk inte begriper hur SJG kan komma på tanken att göra som de har gjort.
Det finns enstaka undantag också, som Christopher Shy som illustrerat huvuddelen av Cabal och gjort omslagen till en del andra, bland annat Mars, men i stort sett är det verkligen sorgligt hur dålig bildkvalitet det finns i GURPS-böckerna. Just den grafiska utformningen är en av de få sakerna jag känner lockande med D&D...

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Ett ännu bättre skräckexempel är Dobyskis illustrationer till RuneQuest III-moduler. :gremcrazy: De ger dock en ledtråd till hur fenomenet uppstår: Dobyski fick order från Avalon Hill att budgeten för allt visuellt - han var ursprungligen anställd att göra kartor och sådant - var hans lön, fastän han inte var en reguljär tecknare. Alltså, eftersom de redan avtalat att betala honom för något annat han faktiskt kunde, fick han i uppdrag att göra saker han visste han inte kunde, annars skulle han mista hela uppdraget. Vad gör man?

Dumsnålhet är ett framträdande drag hos vissa spelproducenter...

Erik