Nekromanti Att arbeta med rollspel

Troberg

Sinister eater
Re: Illustratör då? (Mer OT)

Dobyski fick order från Avalon Hill att budgeten för allt visuellt - han var ursprungligen anställd att göra kartor och sådant - var hans lön, fastän han inte var en reguljär tecknare. Alltså, eftersom de redan avtalat att betala honom för något annat han faktiskt kunde, fick han i uppdrag att göra saker han visste han inte kunde, annars skulle han mista hela uppdraget. Vad gör man?
Under sådana omständigheter skulle jag inte ta jobbet. Om beställaren inte är seriös så kommer det alltid tillbaka och exploderar i ansiktet på den som ska göra jobbet.

Boll

Veteran
Re: Illustratör då? (Lite OT)

Jag uppskattar att folk svarar på såna här frågor - det hade ju varit rent för jävligt att få för sig att bli något som sedan visar sig vara så underbetalt att man inte kan leva på det :gremfrown:

Jag är inte så förtjust i att måla, jag föredrar mer att teckna. Teknisk illustratör låter sisådär kul; man vill ju inte dö av leda på jobbet heller. Kanske webbdesigner kan vara nåt, men jag är osäker på vad man tjänar som det också - och Krille verkar det ju inte gått toppen för (om man skall tro hans näst senaste post på sin hemsida)...

Rising

Vila i frid

"Jag är inte så förtjust i att måla, jag föredrar mer att teckna. Teknisk illustratör låter sisådär kul; man vill ju inte dö av leda på jobbet heller."

Jag är precis som du, men om man tycker det är roligt att ha pengar så kan jag verkligen rekommendera tekniska illustrationer. Jag skulle personligen inte palla av det jobbet, men vill man bli illustratör så är det helt klart det man ska bli.

Om man inte kan måla så blir det körigt. Antingen skaffar man sig en expressiv stil och blir tidnings- och modeillustratör, eller så skaffar man sig något annat man kan göra också.

Du får väl bli serietecknare/ webbdesigner/ grafiker eller ngt annat och pyssla med rollspelsillustrationer vid sidan om.

Själv illustrerar jag typ inte ett piss i mitt jobb (det var länge sedan), utan jobbar mest med hemsidespill, foto- och videoredigering, trycksaksproduktion å... typ, sånt. Men reklam är en döende bransch, gör något annat.

/Rising

Boll

Veteran

"Du får väl bli serietecknare/ webbdesigner/ grafiker eller ngt annat och pyssla med rollspelsillustrationer vid sidan om."

Ja, något sådant har jag tänkt mig, men jag kan även skriva till rollspel, samt layouta. Jag är som en mänsklig schweizisk armékniv... Utan riktigt lika många funktioner :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Illustratör då? (Mer OT)

Under sådana omständigheter skulle jag inte ta jobbet. Om beställaren inte är seriös så kommer det alltid tillbaka och exploderar i ansiktet på den som ska göra jobbet.
Sant - men den här sortens beteende är inte ansett som 'oseriöst' i vissa förläggarkretsar (har hört liknande hårresande historier från en svensk som jobbade med brädspel) och jag vet inte hur desperat mr Dobyski var. Han ångrade sig efteråt (i synnerhet som folk bar knappar med 'Hugg av Dobyskis händer!', 'Död åt Dobyski!' etc på Glorantha-konvent...)

Erik

Troberg

Sinister eater

Kanske webbdesigner kan vara nåt, men jag är osäker på vad man tjänar som det också - och Krille verkar det ju inte gått toppen för (om man skall tro hans näst senaste post på sin hemsida)...
Rekommenderar inte det. Webdesigner är ett överetablerat yrke, samtidigt som mer och mer av de traditionella siterna med "döda" sidor som bara servas ut försvinner och ersätts av aktiva siter som drivs av programvara. Ska du jobba med web idag så ska du vara programmerare i minst lika hög grad som designer.

Vi behöver sådana i alla fall...

Boll

Veteran

"Ska du jobba med web idag så ska du vara programmerare i minst lika hög grad som designer."

Usch, och programmering som är så tråkigt. :gremwink:

(Jag kan inte säga att jag är jättedålig på det, men det är inte min grej bara)

Kvällspressens kvalitet (OT)

Min lärare i Mediekunskap jobbade tidigare som journalist, och har arbetat för Expressen. Där fick hon inte skriva meningar som var längre än sju (!) ord, så det är inte konstigt att det blir dåligt. Skribenterna skulle antagligen kunna skriva mycket bättre utan sådana begränsningar.

Mvh Victor Palm

Troberg

Sinister eater
Re: Kvällspressens kvalitet (OT)

Min lärare i Mediekunskap jobbade tidigare som journalist, och har arbetat för Expressen. Där fick hon inte skriva meningar som var längre än sju (!) ord, så det är inte konstigt att det blir dåligt. Skribenterna skulle antagligen kunna skriva mycket bättre utan sådana begränsningar.
Jag har hört från en insiderkälla hur chefsredaktören förklarade för en journalist: "Bry dig inte om att kolla om det stämmer. Är det en bra historia så trycker vi den. Eventuella skadestånd tjänar vi in på lösnummerförsäljningen.".

Visst har man förtroende för Expressen...