solvebring
Superhero
Re: Att avliva rollpersoner, Konrad Konvalj fixar till
Okej. =)
Well, det inte om du läst mitt inlägg ovan?
Tja, det är långt, jag vet. Men det ger ett sätt att se på det utifrån faktiskt spel. Mitt exempel rör ett nyligen självupplevt dilemma.
Har de ett viktigt föremål så stjäl det så att de måste leta efter det...
Har någon av den en viktig relation så kidnappa den personen och tvinga spelarna att rädda denne...
Sprid en dödlig smitta som de måste finna motgiftet till...
Gör dem oskyldig anklagade till ett allvarligt brott till vilket de är skyldiga tills de inom en snar tidsvrist kan bevisa skillnaden...
- Kan vara vad som helst, fast naturligtvis vore det ju att stort plus om det gick att koppla ihop med nästa händelse i äventyret, så att ni kan köra vidare utan en större avstickare (eftersom du inte verkar gilla sådana).
... Och om du kan så tvinga de bråkande parterna att samarbeta. =)
Okej. =)
Well, det inte om du läst mitt inlägg ovan?
Tja, det är långt, jag vet. Men det ger ett sätt att se på det utifrån faktiskt spel. Mitt exempel rör ett nyligen självupplevt dilemma.
Skapa en knuff, en bomb eller vad man nu kallar det. Skapa någonting som tvingar dem att gå vidare till nästa moment eller i alla fall mot nästa moment. Skapa någonting som tvingar dem att handla ögonblickligen. Vad som helst, bara det händer något som vänder fokus från deras egna bestyr till något större. Se till att saken i fråga verkligen berör rollpersonerna så att de måste handla, så att de absolut inte kan vara passiva. Skapa press, skapa oreda, skapa nytt fokus...Troligen har mina spelare glömt hur gött det är att köra ett rälsat äventyr, och fortsätter med sina andra trevligheter så som: att bråka med varandra istället för att ta sig framåt.
Har de ett viktigt föremål så stjäl det så att de måste leta efter det...
Har någon av den en viktig relation så kidnappa den personen och tvinga spelarna att rädda denne...
Sprid en dödlig smitta som de måste finna motgiftet till...
Gör dem oskyldig anklagade till ett allvarligt brott till vilket de är skyldiga tills de inom en snar tidsvrist kan bevisa skillnaden...
- Kan vara vad som helst, fast naturligtvis vore det ju att stort plus om det gick att koppla ihop med nästa händelse i äventyret, så att ni kan köra vidare utan en större avstickare (eftersom du inte verkar gilla sådana).
... Och om du kan så tvinga de bråkande parterna att samarbeta. =)