Även känt som "häv i dig mindre färre kalorier". Det gör jag redan. Jag äter lagom portioner som jag väger med min köksvåg och räknar kalorier i. Äter jag godis skriver jag ner hur mycket och hur kalorifyllt godiset är, och skriver ner det också. Jag använder hemsidan http://www.myfitnesspal.com med gott resultat; jag har gått ner kring 10 kilo under förra året. Och då blev jag sämre på att hålla efter mig under hösten, pga vissa händelser som tärde psykiskt. Men nu har jag börjat igen, och eftersom jag inte gick upp något under hösten heller... så tror jag det blir OK.Wilmer said:Ät mindre.
Jag mår bra av att räkna, strukturera upp och ha tydlig kontroll. Att inte ha något konkret att räkna på känns för wishy-washy för mig, tyvärr. Att räkna kalorier ger mig tydliga siffror att räkna på, och har visat sig vara ett väldigt förutsägbart system som jag trivs med.poniz said:När det handlar om att gå ner i vikt är du helt rätt ute med gång eller löpning. Själv är jag dock lite negativ till kaloriräkning; jag skulle istället införskaffa Hälsokokboken (rosarutig sak som finns på ica) och kanske någon vegetarisk kokbok. Läs sedan i dem för att få inspiration till mat. Det viktiga är inte att hålla koll på kalorierna, utan att äta sånt man mår bra av.
Jag dricker typ bara vatten. Nån gång i veckan dricker jag läsk, men då är det nära-nollkaloriläsk typ coca-cola zero etc. och ja, jag skiter i kemikalier och sådant. Det stör mig inte en centimeter att hävda i mig sånt. Jag kommer aldrig börja jaga E-nummer heller. Naturlighet är inte för mig. Jag föredrar artificiellt.poniz said:Skippa all läsk och saft.
Om jag inte kan göra något samtidigt kommer det tyvärr inte att bli gjort. Jag har börjat med liknande såna grejer flera gånger, men eftersomd et blir 15-20 minuter som är aptråkiga så blir de liksom inte av. Det är därför löpband + tv-serie funkar så bra, då känns tiden inte "bortslösad" och det blir lättare.poniz said:Armhävningar, rygglyft, benlyft, situps och andra vikt-fria varianter av träning är jättebra för kärnmuskulatur och hållning (jag behöver bli bättre på det här också...). Det behövs dessutom inte så mycket varje dag, så en kvart till tjugo minuter kommer man långt på.
Något gym lär jag inte gå till, men man kanske kan hitta vettiga grejer på nätet. Hade jag haft den sociala säkerhet som krävdes för att gå till ett gym och faktiskt prata med folk där så hade jag inte behövt hemmaträning =)poniz said:Om det är väldigt viktigt att kunna se på tv-serier samtidigt så skulle jag nog rekommendera att införskaffa lättare hantlar (4-5 kg) och en pilatesboll. Till pilatesbollen borde det hänga med en manual med förslag på massor av övningar, annars kan du titta in på närmsta gym och be om lite tips. Grundidéen brukar vara att sitta på pilatesbollen och göra olika lyft och vridningar som tränar både core, balans och armar.
Inte en chans, tyvärr. Jag hatar tävlingar av alla slag, saknar tävlingsinstinkt och vill helst inte ha med folk att göra om jag slipper =)poniz said:Jag funderar på att satsa på ett maraton 2015. Vill du vara med och satsa mot det målet?
krank said:Om jag inte kan göra något samtidigt kommer det tyvärr inte att bli gjort. Jag har börjat med liknande såna grejer flera gånger, men eftersomd et blir 15-20 minuter som är aptråkiga så blir de liksom inte av. Det är därför löpband + tv-serie funkar så bra, då känns tiden inte "bortslösad" och det blir lättare.
Alltså, det är mest det praktiska; armhävningar är svårgjorda om man ska titta upp mot en TV samtidigt. Jag har verkligen inget emot styrkepass =)w176 said:Du -kommer- inte undan att du behöver strykepass och att skyrkepass måste vara lite varierade och kräva lite koncentration till att börja med innan du kan göra det på automatik
Du kommer kunna göra det till en tv serie när du lärt dig det nog bra för att kunna köra det på automatik.
Jättebra frågeställning! Och huvudet på spiken. Jag kanske ska skita i alltihop...Faehrengaust said:Det jag skulle vilja fråga dig först är om du går ner i vikt just nu och hur mycket?
Om svaret är att du går ner och det är ca 0,5 kg per vecka så skulle mitt tips vara att inte ändra på något.
Tja, den tanke jag hade var mer eller mindre "hm, jag undrar om jag kan hitta nåt mer nyttigt att göra medan jag kollar på TV, kanske nåt som inte riskerar att störa grannarna - kanske nåt man kan göra medan man sitter ner? Hantlar kanske? Jag kanske kan fråga wrnu, där finns säkert folk med bra idéer..."Faehrengaust said:PS. Jag är helt och hållet för styrketräning och annan träning (vore konstigt annars med tanke på hur mycket jag tränar och med tanke på att jag jobbat med det) men det ska vara av rätt skäl och med rätt mål. Styrketräning med enda mål att gå ner i vikt är fel.
Risken att du fuskar ökar med ökad träningsbelastning. Det blir mentalt jobbigare. Av den anledningen är du på helt rätt spår när du funderar på om du kan göra något i TV-soffan eftersom det innebär minimalt med extra besvär. Jag tycker att det låter som att det absolut viktigaste för dig är att räkna kalorierna eftersom det funkar. Se det som ditt mål och allt du gör utöver det är bara bonus. Om du känner dig trött eller dåligt motiverad så släpp allt det andra, men fortsätt att räkna. Få aldrig dåligt samvete för att du inte tränar så länge du bara håller i räknandet.krank said:Just nu går jag ner, när jag aktivt räknar kalorier (fuskade mycket under hösten, orken försvann efter diverse händelser), omkring ett halvkilo per vecka.
Det finns åtminstone två sätt att gå vidare på. Antingen tänker du i banorna: "Jag vill ha det som är minst jobbigt". Då skulle antagligen några hantlar med fasta vikter (alternativt kettlebells) vara ett bra alternativ. Det är enkelt och då kommer få ut något av det (om inte annat så känner du dig nyttig ).krank said:Tja, den tanke jag hade var mer eller mindre "hm, jag undrar om jag kan hitta nåt mer nyttigt att göra medan jag kollar på TV, kanske nåt som inte riskerar att störa grannarna - kanske nåt man kan göra medan man sitter ner? Hantlar kanske? Jag kanske kan fråga wrnu, där finns säkert folk med bra idéer..."
Rätt mycket bättre. Alltså, jag mådde bättre än man kan tro att jag borde ha gjort redan i höstas, men det tog en hel del på energireserver och krafter, och jag prioriterade ner skola och att minska vikt till förmån för att må bättre och fixa dagliga jobbandet och så. Nu i januari har jag för första gången på skitlänge känt att jag klarar av ett högre tempo igen, med både kaloriräkning, plugg, jobb, rollspelsbygge och spelledande...Wilmer said:Hur appropå hösten, hur mår du nu?