Rising
Vila i frid
Re: Kunskap och färdigheter
Det går inte riktigt att använda fria färdigheter till allt (för färdigheter såsom Köpslå och Klättra används på helt olika sätt) men eftersom alla färdigheter som handlar om teoretisk kunskap alltid har använts på ett och samma sätt i DoD, så går det bra att ersätta dem alla med fria möjligheter istället. Spelarna får hitta på vilka kunskaper som helst.
Sedan har jag vidgat systemet så att det också finns fria Sociala Färdigheter. "Social: Undre Världen" ersätter den vanliga färdigheten Undre Världen, men man kan hitta på vilka grupperingar som helst. Social: Drakoniter eller Social: Teaterfolk eller whatever.
På så vis kan man säga att åtminstone nästan alla färdigheter finns, utan att man behöver skriva flera miljoner färdigheter i regelboken.
Ett annat tips är att använda en stor skala. Att gå från 2/5 till 3/5 är ett stort steg, men att gå från 12/20 till 13/20 är inte alls lika tydligt.
Det är nästan roligare att bli sämre på färdigheter än att bli bättre på dem. Jag tror att spelare i ditt system skulle kunna tänka på samma sätt när det gällde egenskaper. Det vore ju skitkul att få spela en åldrande man som förlorar syn, minne och hörsel samtidigt som han blir allt mer vis och erfaren, eller kanske en ung flicka som -precis som den fula ankungen- blommar ut till en vacker kvinna efter att ha haft en massa komplex för sitt utseende. (Eller varför inte tvärtom?)
Jag ser bara potential till massor av häftigheter.
Jo. Fast iom Chronopia så upptäckta jag fria färdigheter. Chronopia har nämligen fria kunskapsfärdigheter. Färdigheterna heter något som börjar med "Kunskap om " men sedan får man fortsätta med vad som helst. "Kunskap om heraldik", "Kunskap om religioner", "Kunskap om ätliga frukter" osv.Men jag ser en hake: innebär inte detta att du måste definiera en färdighet för allting rollpersonen kan?
Det går inte riktigt att använda fria färdigheter till allt (för färdigheter såsom Köpslå och Klättra används på helt olika sätt) men eftersom alla färdigheter som handlar om teoretisk kunskap alltid har använts på ett och samma sätt i DoD, så går det bra att ersätta dem alla med fria möjligheter istället. Spelarna får hitta på vilka kunskaper som helst.
Sedan har jag vidgat systemet så att det också finns fria Sociala Färdigheter. "Social: Undre Världen" ersätter den vanliga färdigheten Undre Världen, men man kan hitta på vilka grupperingar som helst. Social: Drakoniter eller Social: Teaterfolk eller whatever.
På så vis kan man säga att åtminstone nästan alla färdigheter finns, utan att man behöver skriva flera miljoner färdigheter i regelboken.
Enklast är det nog när man inte har en uppdelning i "Grundegenskaper" och "Färdigheter", utan bara en massa Egenskaper rätt och slätt. Istället för en övergripande "Smidighet" som handlar om all form av smidighet, så får man helt enkelt använda egenskaper i stil med Hoppa, Klättra, Akrobatik, Smyga, Balansera, Fingerfärdighet osv för allt som man tidigare kunde behöva Smidighet till. När man ökar alla dessa egenskaper så kommer helhetsintrycket vara att man blivit "smidigare".Man skulle kunna tänka sig ett system där man kan flytta omkring bland grundegenskaperna, men nackdelen är ju att det är så stora steg att ett enda är för stort för att flytta efter ett litet äventyr, har du några bra förlsag?
Ett annat tips är att använda en stor skala. Att gå från 2/5 till 3/5 är ett stort steg, men att gå från 12/20 till 13/20 är inte alls lika tydligt.
Man måste använda sunt förnuft hur man än gör i slutändan, tror jag. Precis som när man genererar en rollperson, då kan man ju inte välja helt galna egenskapsuppsättningar, eller hur? Spelare brukar vara duktiga på att göra sina rollpersoner levande och trovärdiga. Det brukar till och med bli en rolig grej av det hela. När mina spelare använder någon färdighet som de en gång varit bra på, men som de sedan har snott några poäng ifrån, då brukar deras rollpersoner säga saker som "Jaså? Så här funkade det minsann inte på min tid!", "Tja, jag tror att just den här svampen är ätlig. Det var ju ett tag sedan jag läste de där böckerna. Nu när du säger det så håller jag med om att den smakar väldigt konstigt..." eller "Du, det här klarar jag, jag körde sådana här varje dag i min ungdom, ska du veta. Vad gjorde den här röda knappen, nu igen?" osv.Med aspekterna (inriktnignarna, som fungerar ungefär som västmarks egenskaper, det går att ha t.ex. dålig syn -4, tålig +1 eller värja +2). blir det ju svårare eftersom de blandar rena färdigheter med karaktärsdrag.
Det är nästan roligare att bli sämre på färdigheter än att bli bättre på dem. Jag tror att spelare i ditt system skulle kunna tänka på samma sätt när det gällde egenskaper. Det vore ju skitkul att få spela en åldrande man som förlorar syn, minne och hörsel samtidigt som han blir allt mer vis och erfaren, eller kanske en ung flicka som -precis som den fula ankungen- blommar ut till en vacker kvinna efter att ha haft en massa komplex för sitt utseende. (Eller varför inte tvärtom?)
Jag ser bara potential till massor av häftigheter.