Hej!
Jag håller på att snida på en uppsättning frågor för gruppskapande i mitt spel, och skulle behöva lite hårda, kalla åsikter.
Först, premisserna:
Shoot.
Jag håller på att snida på en uppsättning frågor för gruppskapande i mitt spel, och skulle behöva lite hårda, kalla åsikter.
Först, premisserna:
- Regler och premisser för spelet finns redan; Det är ett skräckspel, och rollpersonerna måste hålla ihop för att de är tvungna. De behöver varandra.
- Min tanke är att rollpersonerna kommer att vara färdiga till 90% när man kommer till gruppskapandet, och att spelarna troligen (helst) kommer att besvara frågorna utifrån vad de vet om sin egen och de andras rollpersoner. Innan gruppskapandet börjar får var och en presentera sin rollperson.
- Gruppskapandet kommer troligen att rucka på detaljer i rollpersonernas bakgrund, men jag tänker att det är lätta saker att ändra. Möjligen ska varje spelare dock ha möjligheten att skrota sin rollperson efter gruppskapandet och göra en ny med gruppen som utgångspunkt. Om de vill. Om de känner att det blir roligare så.
- Gruppen kommer att vara ganska liten. Förvisso har jag svårt att sia om hur stor spelarna kommer att göra gruppen, men vi snackar definitivt inte om en internationell rörelse med ett dussintal lokalkontor.
- Jag har väldigt lite erfarenhet av den här typen av samskapande - det enda spel jag själv äger som sysslar med det är Järn. Jag tar väldigt gärna emot TIPS på fler spel som gör detta, och som INTE kostar flera hundra spänn att införskaffa. Vad finns där ute (för lite pengar) som jag INTE FÅR MISSA?
- Jag har strösslat med en massa personnamn i frågorna. Det ser konstigt ut, jag vet. Det finns där för att representera att varje fråga ställs till en individ kring bordet (inte gruppen i stort), och att personerna som frågorna ställs till bör variera (samma person ska inte svara på tre frågor i följd).
- Så...vad har jag missat som är en no-brainer?
- Nassim, vem av er är ledare för gruppen? [Enter: Ledaren]
- Aaron, vem av er är det som är hjärnan i gruppen? [Enter: Hjärnan]
- [Hjärnan], hur gör du om du måste kringgå [Ledarens] direktiv?
- [Hjärnan], varför faller allt organisatoriskt ansvar på dig? Är du bekväm med den situationen?
- [Ledaren], var det du som grundade gruppen, eller var det någon annan? [Enter: Grundaren]
- Sanna, om inte [Ledaren] är [Grundaren], vem var det i så fall?
- Erik, om [Grundaren] inte är någon av er, vad hände med vederbörande?
- [Ledaren], var är gruppen belägen? (Innerstad, förort, småstad, landsortssamhälle, by, annat?)
- Jun, har ni något högkvarter? Om ja, hur ser det ut?
(Nej, vi träffas hemma hos någon - Nej, vi träffas i arbetslokaler efter stängning - Nej, vi träffas ute på lokal - Ja, vi har en liten byggnad avsedd för ändamålet, etc.) - Gunnel, har organisationen ett namn?
- Om ja, vem av er hittade på namnet, och hur lyder det?
- Jafal, hur stor är gruppen? Är det bara ni, eller finns det fler?
- Om det finns fler utöver er, hur många är de?
- John, vem av er har stått i fokus för gruppens insatser, d.v.s. vems problem har varit mest akuta?
- Helena, vad har [Ledaren] för stöd? Vem är hens största anhängare? [Enter: Anhängaren]
- [Anhängaren], vad är det med [Ledaren] som gör att du har så stort förtroende för hen?
- Moffat, vem av er är [Ledarens] största belackare? [Enter: Belackaren]
- [Belackaren], vad har du för problem med [Ledaren] egentligen?
- Jessica, vem utanför gruppen är det som håller ögonen på er? [Enter: Åskådaren]
- Vegard, vet ni om [Åskådaren] är fientligt inställd, eller är det oklart?
Shoot.