Rollspelsdemonstrerising
Tjaaa, först vill jag avråda från att spela Kult. Det är ju ändå ett rätt magstarkt rollspel och om du tar med aspekter som sinnesjukdom, droganvändning, barndomstrauma och liknande så ballar det ur rejält om någon av dina spelare har personlig erfarenhet av sånt. Kult skall spelas med folk man känner väl, eller med spelare som är väl förtrogna med rollspelet och som vet var de ger sig in på.
(En liten anekdot om när jag skulle spelleda ett Kultinfluerat monsterhackaräventyr med några småungar kan läsas
här om ni vill veta en annan risk med skräckäventyr och allmänheten)
Såhär i Sagan om Ringen- och Harry Potter-tider tycker jag snarare att du borde rikta in dig på sagofantasy. Det kan folk relatera till och kräver inte lika mycket förhandssnack, dessutom är det enklare för dig att anpassa till spelargruppen. Om du får spela med några kobolder så kan du vinkla det till ren matinéaction, medan det också kan bli mer relationsinriktad mystiskt sagodrama om du skulle få en sådan spelargrupp. Kultäventyr är ofta svårare att anpassa beroende på omständigheterna.
Jag tycker du skall ta reglerna från något enkelt fantasyrollspel (DoD?) med enormt förenklade rollformulär. Ta bort allt som inte kommer användas i äventyret, och gör rollpersonerna till utpräglade stereotyper. De kan spela mänskliga mångfacetterade karaktärer senare, låt dem börja med något lättbegripligt, det kommer bli roligt ändå, och de kommer ha mycket lättare för att förstå spelets principer. En girig, smusslig tjuv, en tuff skrytsam hjälte med skäggstubb och en ärtig, livlig besvärjerska med häftigt temperament, kanske? (ha en manlig trollgubbe i reserv om du spelar med enbart pojkar och om de känner sig obekväma med en kvinnlig rollperson)
Jag tycker inte du skall spela med en större grupp än tre spelare, poängen är ju att alla spelare skall känna sig delaktiga i äventyret. Om någon är lite blyg så försvinner de nämligen helt i en större grupp.
Tja, i övrigt kan jag bara önska lycka till. Det brukar faktiskt bli helt magiskt bra när man spelar med nybörjare, så jag måste säga att jag är lite avundsjuk. Hoppas det blir bra!
/Rising