Nekromanti Att demonstrera rollspel

Jorkii

Veteran
Jag planerar att leda ett konventsäventyr i Kult eller liknande för totala nybörjare under nationella spelveckan. Äventyret bör givetvis vara fängslande, ha lättspelade men intressanta rollpersoner, kunna klaras av på en kväll samt ge mer smak. Har ni tips på något som jag kan hitta på nätet? Vilket spel ska jag välja? Bör jag sumpa vissa regler och förenkla rollformuläret?

Har ni erfarenhet av något liknande arrangemang? Några förslag eller råd?

Jacob Wallroth
Zwoogo Spelförening

Rising

Vila i frid
Rollspelsdemonstrerising

Tjaaa, först vill jag avråda från att spela Kult. Det är ju ändå ett rätt magstarkt rollspel och om du tar med aspekter som sinnesjukdom, droganvändning, barndomstrauma och liknande så ballar det ur rejält om någon av dina spelare har personlig erfarenhet av sånt. Kult skall spelas med folk man känner väl, eller med spelare som är väl förtrogna med rollspelet och som vet var de ger sig in på.

(En liten anekdot om när jag skulle spelleda ett Kultinfluerat monsterhackaräventyr med några småungar kan läsas här om ni vill veta en annan risk med skräckäventyr och allmänheten)

Såhär i Sagan om Ringen- och Harry Potter-tider tycker jag snarare att du borde rikta in dig på sagofantasy. Det kan folk relatera till och kräver inte lika mycket förhandssnack, dessutom är det enklare för dig att anpassa till spelargruppen. Om du får spela med några kobolder så kan du vinkla det till ren matinéaction, medan det också kan bli mer relationsinriktad mystiskt sagodrama om du skulle få en sådan spelargrupp. Kultäventyr är ofta svårare att anpassa beroende på omständigheterna.

Jag tycker du skall ta reglerna från något enkelt fantasyrollspel (DoD?) med enormt förenklade rollformulär. Ta bort allt som inte kommer användas i äventyret, och gör rollpersonerna till utpräglade stereotyper. De kan spela mänskliga mångfacetterade karaktärer senare, låt dem börja med något lättbegripligt, det kommer bli roligt ändå, och de kommer ha mycket lättare för att förstå spelets principer. En girig, smusslig tjuv, en tuff skrytsam hjälte med skäggstubb och en ärtig, livlig besvärjerska med häftigt temperament, kanske? (ha en manlig trollgubbe i reserv om du spelar med enbart pojkar och om de känner sig obekväma med en kvinnlig rollperson)

Jag tycker inte du skall spela med en större grupp än tre spelare, poängen är ju att alla spelare skall känna sig delaktiga i äventyret. Om någon är lite blyg så försvinner de nämligen helt i en större grupp.

Tja, i övrigt kan jag bara önska lycka till. Det brukar faktiskt bli helt magiskt bra när man spelar med nybörjare, så jag måste säga att jag är lite avundsjuk. Hoppas det blir bra!

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Själv spelledde jag ett scenario i Gamla Mutant för min bror och ett par kompisar till honom.

Jag had ingenting planerat, men efter att ha fixat en lättsam grundhandling som gick ut på att ett muterat djur (en tiger) hade stulit en stor mängd guld och att rollpersonerna skulle återbörda det så inleddes äventyret.

Sedan lät jag spelarna göra så mycket som möjligt, genom att rita kartor på traditionellt vis och lägga dem på bordet för spelarnas planering. Det var en liten by där en vagn som använts för att transportera allt guld stod gömd, någonstans. Rollpersonerna skulle smyga sig dit på natten och fick kladda lite med penna och sudd hur de planerade att gå till väga. Givetvis blev det lite lättsammare konfrontationer av mer komisk än våldsam art.

Vad jag vill ha sagt är att jag tror spelarna vill interagera så mycket som möjligt. Betona att de "är" sina roller och ska tala och resonera som dem, men var inte en Hitler över det. Se istället till att allt blir så lättsamt och interaktivt som möjligt med lite kartor, ledtrådar och andra props att fundera över. Kanske gåtor om du spelar Fantasy.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Rollspelsdemonstrerising

Den där anekdoten var ju fantastisk!
Det måste ha varit underbart att ha en så lättpåverkad spelgrupp som verkligen blir rädda när du presenterar dem med äckelskräcken.
Det lät dock som att du tappade kontrollen över dig själv något, vilket kunde ha varit farligt men tydligen klarade du dig helskinnad. Tänk vilket debatt det skulle ha mynnat ut i om alla ungarna åkte hem till sina föräldrar och gav dem en detaljerad redogörelse för scenariot. Då hade nog försäljningssiffrorna på Piff och Puffs ökända alster ökat astronomiskt /images/icons/spook.gif

Johan, avundas Rising mer och mer för varje inlägg /images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rollspelsdemonstrerising [OT]

"Johan, avundas Rising mer och mer för varje inlägg"
Det är fler som ser upp till Rising.. Bruce Springsteen har ju till och med tillägnat ett helt album åt honom.. /images/icons/grin.gif

~Fick den idén när [color:448800]Han</font color=448800> så reklamen för albumet

Rising

Vila i frid
Gissa vem som är Bruce: [OT+flams]

Vilken rolig tävling, jag kommer med några teorier:

Bruce skulle kunna ta ett alias efter sitt efternamn (som jag) fast ändra om det lite så han slapp autografjägare.

Hmm... *sök sök sök* Ja, någon "springsteen" finns det inte, men väl en "tungsten". Menar Bruce kanske att det inte är något "spring" i benen när han sitter "tungt" framför datorn och lurkar på rollspel.nu?

...Kanske det...

Sedan är det ju så att Bruce kallar sig "The Boss". Nå, när han lurkar i mörkret på forumet så låter det väl trovärdigt att han skulle bli en helt "svart" boss? *sök sökeli sök sök sök*

Mycket riktigt finns det också en "blackbosse" som är ytterst misstänkt...

...Han kan det vara...

Personligen tror jag Bruce har valt aliaset "bajsbagarn" men det har jag svårare att motivera.

/images/icons/oink.gif/Grising

Legioth

Swordsman
Re: Gissa vem som är Bruce: [OT+flams]

"Bruce skulle kunna ta ett alias efter sitt efternamn (som jag) fast ändra om det lite så han slapp autografjägare."

Så långt håller jag med, men sedan kommer det stora genombrottet. Alla vet ju att Spring är samma sak som vår, så därför har Bruce valt en annan årstid, hösten, med namnet fallsolion.

För den andra delen av namnet, solion, har jag två teorier. Antingen är det "sol", för att han är en "lysande" musikant och sedan "ion" bara för att det skall låta tufft. /images/icons/thinks.gif
Andra alternativet är att han har struntat i sitt band (gatubandet av B klass /images/icons/hairy.gif) och kör solo, och att solion är en liten modifikation för att det skall verka tuffare.

"Sedan är det ju så att Bruce kallar sig "The Boss"."
Så sant, och översatt till svenska blir det chefen, och den enda chef jag vet om här är ju Gardener, som ju har webchef som titel. Avslöjad?

En sista teori är också att han på något sätt förknippat sig med någon av hans (lätträknade /images/icons/hairy.gif) låtar. Då kommer jag först att täkna på "Born in the USA". Söker lite och hittar en "Angeldsut", som påstår sig vara född vid ett ställe som heter Silvanesti, och så konstiga namn på ställen kan de bara ha på andra sidan av ett stor hav...

Johan Granberg

Swordsman
Re: Gissa vem som är Bruce: [OT+flams]

Jag tror på det där med Gardener!
Han skapade ett forum enbart i syftet att sälja skivor genom att tillräckligt klarsynta individer ertappar hans konspiratoriska tendenser. Frågan är bara varför han inte har gjort mer reklam här på forumet?

Det här börjar likna konspirationsteorierna som diskuteras inne på skräckforumet /images/icons/wink.gif

/Johan, trasslar in sig själv i logiska kurvor och falluckor.