SpringandeKulle
Warrior
- Joined
- 15 Aug 2022
- Messages
- 249
En sak som jag alltid tyckt vara svårt är att göra resor intressanta.
Det klassiska med att slå slumptalstabell för se om man blir överfallen eller inte anser jag inte längre tillhör kategorin intressant. Jag är mer för hur kan man ge ett intryck att man färdas genom ett landskap? Ett som kanske skiljer sig mellan bördigt landskap med gott om bondgårdar till mer karg vildmark.
Hur kan man ge intryck av färdas genom en vildmark? Utan att det blir mekaniskt med slå en massa tärningar. Samt att det blir lite mer än att spelledaren säger ett par meningar.
Vilka val kan spelarna/rollpersonerna göra för underlätta resandet och hur representera detta?
Jag tycker det blir lätt att det blir hoppandes mellan destinationer eller ett konstant rullande för 'perception' och sen slumpmötestabell vid misslyckat slag. Något mellanting vore intressant. Det är också bra om de val man gör har konsekvenser. Men vad kan det ge för konsekvens om man stannar till vid en bondgård eller sover i vildmarken?
Mina rollpersoner ska ut på resa där de börjar i civiliserat landskap med byar och bondgårdar rätt tätt. För att senare bli mer kargt landskap.
Hur få resan att bli meningsfull?
Plan A är en 5 minuters lore-dump med beskrivning om vad som sker mellan A och B.
När jag började spela skulle det varit slå på slumptalstabell varje natt/dag.
Går det få resor intressanta? Har ni hittat något sätt som ger er någon tillfredställelse?
Det klassiska med att slå slumptalstabell för se om man blir överfallen eller inte anser jag inte längre tillhör kategorin intressant. Jag är mer för hur kan man ge ett intryck att man färdas genom ett landskap? Ett som kanske skiljer sig mellan bördigt landskap med gott om bondgårdar till mer karg vildmark.
Hur kan man ge intryck av färdas genom en vildmark? Utan att det blir mekaniskt med slå en massa tärningar. Samt att det blir lite mer än att spelledaren säger ett par meningar.
Vilka val kan spelarna/rollpersonerna göra för underlätta resandet och hur representera detta?
Jag tycker det blir lätt att det blir hoppandes mellan destinationer eller ett konstant rullande för 'perception' och sen slumpmötestabell vid misslyckat slag. Något mellanting vore intressant. Det är också bra om de val man gör har konsekvenser. Men vad kan det ge för konsekvens om man stannar till vid en bondgård eller sover i vildmarken?
Mina rollpersoner ska ut på resa där de börjar i civiliserat landskap med byar och bondgårdar rätt tätt. För att senare bli mer kargt landskap.
Hur få resan att bli meningsfull?
Plan A är en 5 minuters lore-dump med beskrivning om vad som sker mellan A och B.
När jag började spela skulle det varit slå på slumptalstabell varje natt/dag.
Går det få resor intressanta? Har ni hittat något sätt som ger er någon tillfredställelse?