Re: En sup för mycket är lagom?
Jag tänker inte gå på hur man bestämmer konsekvenser i olika rollspel, det finns ju alla möjliga sätt från "tärningarna bestämmer" till "SL bestämmer" eller "SL bestämmer utifrån tärningarna". Sen finns det "Vinnaren (eller förloraren) av konflikten bestämmer", och då kan det vara spelaren lika gärna som SL som får hitta på.
Det där handlar ju mest om hur man löser specifika handlingar, och det jag avsåg var inte konsekvenserna av av färdighetsslag och liknande, utan konsekvenserna i kampanjen på en större skala.
Samberättande som drivs för långt IMO är till exempel när en spelare inte bara skrivit några spelledarpersoner (vilket är helt ok) utan dessutom får bestämma hur intrigen kring dessa SLP fortlöper.
Om vi tar Krilles exempel med samurajen som vill hämnas på sin faders mördare så kan spelledaren låta berättelsen rulla på precis som spelaren påbörjat den, men spelledaren kan också välja att låta rollpersonen upptäcka att fadern var en skurk och att roninen (böjningsform??) dräpte honom i självförsvar.
Eller så kanske mordet skedde när rollpersonen var för ung för att minnas det, och efter halva kampanjen upptäcker han att det i själva verket är roninen som är hans fader (I am your father, Luke!) och att rollpersonen av någon anledning uppfostrats med en lögn (va? vem? varför? plot-hook!).
Eller något annat. Som spelare vill jag egentligen inte veta vilka planer som bubblar i min spelledares sjuka hjärna, det blir roligare om jag blir överraskad.
Men om man driver samberättandet för långt tar man bort spelledarens mandat att använda spelarnas bakgrunder på ett annat sätt än spelarna ursprungligen tänkt sig.
Det jag tror du menar, rätta mig om jag har fel, är antingen att spelaren inte både ska kunna sätta upp ett problem och sedan lösa det, eller att spelaren genom sitt sätt att lösa en konflikt genom konsekvenserna ska lösa en massa andra konflikter.
Det förstnämnda stämmer rätt bra med det jag försöker få fram.
Det sistnämnda är inte riktigt samma grej, då kommer vi istället in på kluriga spelare som försöker slå flera flugor i en smäll.
Gordeg