Nekromanti Att fokusera på en rollspelprojekt

Maidlover

Veteran
Just nu håller jag jobba med en space fantasy rollspel. Men problemet är att jag har svårt att hålla mig i fokus, igår vill jag göra en rollspel som basera på Metal Gear Solid och idag vill jag göra en Drakar och Demoner klon.

Det bli jobbig om jag splittra projekten för annars kommer jag aldrig göra klart rollspelen. Hur gör ni då att hålla till en rollspelprojekt?

mirandir

Veteran
Det gör jag inte. Har nästan hela tiden minst två projekt igång samtidigt som jag alternerar mellan. Fast å andra sidan så inspiras jag oftast av att syssla med något annat. Så de olika projekten mer eller mindre driver varandra frammåt.

zonk

muterad
Jag tror lite som Mirandir att saker kan korsbefrukta varandra. Men visst kan det finnas en punkt där man bara påbörjar projekt efter projekt och avslut känns osannolikt. Tror att det är viktigt att avsluta med, man lär sig nåt när saker sjösätts och används. Sen är det förstås en punkt mer i stil med "ok nu funkar det ok/hyfsat" snarare än "nu, ja NU, finns inte en endaste sak till man kan göra!"

Krille

Super Moderator
Maidlover;n156247 said:
Hur gör ni då att hålla till en rollspelprojekt?
I don't. Jag har minst fem projekt på gång, varav två aktiva, varav ett högprioriterat.

Mitt trick är en trestegsraket, som är ungefär:

1: Kom på idéer. Kasta ur dem bara, rätt in i ett dokument. Gärna ett kollaborativt dokument, typ gdoc, så att du kan fånga upp andras idéer.
2: Sortera upp idéerna till en hierarkisk punktlista. Målet är att sortera upp idéerna, bygga en struktur, få något spelbart, och sedan speltesta det.
3: Gör om den hierarkiska punktlistan till rubriker, fyll på mellanrummet med text.

Man bör bara ha ett projekt i steg 3 samtidigt. I steg 3 har man en dokumentstruktur, och då dönar man in text mer eller mindre från början till slut.

Steg 2 äter mer tid eftersom speltest ingår, så man kan inte ha hur många projekt i steg 2 som helst. Det är också en gateway för projekt att passera innan de når steg 3. När punktlistan sitter och spelet känns bra i speltest, då är man redo för steg 3. Ta inte ett projekt från steg 2 till steg 3 förrän du är klar med det nuvarande steg 3-projektet!

Steg 1 finns det ingen begränsning på, och där kan man studsa rätt rejält mellan olika projekt. Det är ändå bara en stor uppsamlingskorg för idéer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Maidlover;n156247 said:
Hur gör ni då att hålla till en rollspelprojekt?
När jag försökte göra det blev mitt falloutrollspel ett fantasyrollspel som sedan blev ett sci fi-rollspel för att övergå till ett post apok-rollspel till att bli ett science fantasy-rollspel... Sen ändrade jag mig angående regelsystem fram och tillbaka åtskilliga gånger.

Det blev helt enkelt ingenting av något, och det blev till att börja om från början nästan hela tiden.

Nu har jag flera projekt på gång, och även om inget av dem kanske någonsin kommer att bli klar så blir de i alla fall lite mer klara allt eftersom. Så nu gör jag i alla fall framsteg.

Maidlover

Veteran
obak;n156280 said:
Gör en hybrid?
Tja... Jag försöker undvika att slänga massor av pålägg på pizzan.

Alternativ om jag gör en nästan universal system med olika spelvärldar, ungerfär som Dungeons and

Dragons utan begränsning till bara fantasy.

mirandir;n156284 said:
Det gör jag inte. Har nästan hela tiden minst två projekt igång samtidigt

som jag alternerar mellan. Fast å andra sidan så inspiras jag oftast av att syssla med något

annat. Så de olika projekten mer eller mindre driver varandra frammåt.
zonk;n156449 said:
Jag tror lite som Mirandir att saker kan korsbefrukta varandra. Men visst kan

det finnas en punkt där man bara påbörjar projekt efter projekt och avslut känns osannolikt. Tror

att det är viktigt att avsluta med, man lär sig nåt när saker sjösätts och används. Sen är det

förstås en punkt mer i stil med "ok nu funkar det ok/hyfsat" snarare än "nu, ja NU, finns inte en

endaste sak till man kan göra!"
Jag går med på att man få nya ideér när man jobba olika projekt. Men genom min erfarenhet är det rätt svårt att skriva klart en rollspel.

Krille;n156522 said:
I don't. Jag har minst fem projekt på gång, varav två aktiva, varav ett högprioriterat.

Mitt trick är en trestegsraket, som är ungefär:

1: Kom på idéer. Kasta ur dem bara, rätt in i ett dokument. Gärna ett kollaborativt dokument, typ

gdoc, så att du kan fånga upp andras idéer.
2: Sortera upp idéerna till en hierarkisk punktlista. Målet är att sortera upp idéerna, bygga en

struktur, få något spelbart, och sedan speltesta det.
3: Gör om den hierarkiska punktlistan till rubriker, fyll på mellanrummet med text.

Man bör bara ha ett projekt i steg 3 samtidigt. I steg 3 har man en dokumentstruktur, och då dönar

man in text mer eller mindre från början till slut.

Steg 2 äter mer tid eftersom speltest ingår, så man kan inte ha hur många projekt i steg 2 som

helst. Det är också en gateway för projekt att passera innan de når steg 3. När punktlistan sitter

och spelet känns bra i speltest, då är man redo för steg 3. Ta inte ett projekt från steg 2 till

steg 3 förrän du är klar med det nuvarande steg 3-projektet!

Steg 1 finns det ingen begränsning på, och där kan man studsa rätt rejält mellan olika projekt.

Det är ändå bara en stor uppsamlingskorg för idéer.
Ok, jag ska prova med dessa steget.

Rymdhamster;n156588 said:
När jag försökte göra det blev mitt falloutrollspel ett fantasyrollspel som sedan blev ett sci

fi-rollspel för att övergå till ett post apok-rollspel till att bli ett science fantasy-

rollspel... Sen ändrade jag mig angående regelsystem fram och tillbaka åtskilliga gånger.

Det blev helt enkelt ingenting av något, och det blev till att börja om från början nästan hela

tiden.

Nu har jag flera projekt på gång, och även om inget av dem kanske någonsin kommer att bli klar så

blir de i alla fall lite mer klara allt eftersom. Så nu gör jag i alla fall framsteg.
Jag känner igen den. Jag själv har massor av gamla projekter som jag hade skrivet men bli aldrig klart. Nästan alla ligger på is...

Men tack för era svar, jag har kommet fram till hur jag ska göra. Jag skall nog börja en enkel fantasy rollspel som basera på T100 system. Den andra projeket är att skapa en universal system med minst 6 olika spelvärldar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gör ungefär såhär: Jag väljer en produkt (ett spel, en modul). Ibland kommer det idéer som hör till något annat projekt än det jag jobbar på. Varje sånt "annat projekt" har något slags slaskdokument/mapp där jag kan skriva ner saker och sedan glömma bort dem. Så när projektet jag jobbar med blir klart så har jag en massa idéer i en massa slaskdokument, och kan välja och vraka mellan nya projekt. Att skriva ner idéer som attackerar är för mig ett effektivt verktyg för att kunna "glömma" och fokusera.

Så, typ som Krille.

Max Raven

T12-kultist
krank;n157758 said:
Jag gör ungefär såhär: Jag väljer en produkt (ett spel, en modul). Ibland kommer det idéer som hör till något annat projekt än det jag jobbar på. Varje sånt "annat projekt" har något slags slaskdokument/mapp där jag kan skriva ner saker och sedan glömma bort dem. Så när projektet jag jobbar med blir klart så har jag en massa idéer i en massa slaskdokument, och kan välja och vraka mellan nya projekt. Att skriva ner idéer som attackerar är för mig ett effektivt verktyg för att kunna "glömma" och fokusera.

Så, typ som Krille.
Jag har inte avslutat något projekt, men så fallerar jag i regel på någon av Krilles tre punkter - det verkar vara en fråga om att dedikera tid till att skriva, helt enkelt. Sedan har jag haft min slasktext utspridd i fysiska block, vilket nog inte hjälpt.

Spelet jag har kommit längst med saknar ett kapitel - och det härrör mycket ur att jag inte spelat/speltestat typen av spel tillräckligt.

Mitt andra mest aktiva projekt har fastnat mycket i dispositionen - och det är för att jag försöker frångå "traditionell" rollspelsstruktur.

Förresten, disposition är grymt viktigt. Får du struktur på vad ditt spel ska innehålla så kan man alltid fylla på från idéhög/tankar/planering. Håll den löst till en början - rurbiker (och kanske kort sammanfattning) räcker väldigt långt. Man kan planera ihjäl sitt projekt så att man inte får något skrivet på det.

Men ska du bara spela det så är det här lullull. Då behöver du i princip två saker - regeltext (som byggs på efterhand) och setting.

Krille brukar nämna att man bör speltesta så fort man kan. Det kan ligga något i det. Hur mycket kan jag inte säga - jag har speltestat exakt ett av mina spel - det är väldigt mycket "skriva på kammaren" med mina spel, även om de fått kommentarer av andra. :)

Robert

Warrior
krank;n157758 said:

Så, typ som Krille.
Hur mycket tid lägger du ner på att speltesta?

.113

Swashbuckler
Jag tänker att beroende på vad man ska testa så tar det ju olika tid. Jag håller tex på ned ett system där det händer flera saker samtidigt och då räckte det med en timme Första gången för att se att det inte funkade då smidigt i spel som det såg ut på papper. Så det beror på.

Men nån timme här och där för att testa om känslan blir rätt är inte helt fel, speciellt om det är ett annorlunda system.

Kör man något baserat på ett redan beprövat system så behöver man kanske inte testa alls, eller väldigt lite iaf.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har slutfört ett par rollspel och böcker till dem - och jag har jättesvårt att fokusera på ett projekt. En gång i tiden skrev jag massor av material till Drakar och Demoner och släppte till nätet. Då var det enbart det som gällde och jag brände ut mig enormt då. Fem års materialskrivande var extremt fokuserat där och resultatet blev då att jag brände ut mig rejält. Jag insåg att mitt sätt att fokusera inte var bra för mig - än idag har jag svårt för fantasy på grund av det.

Min lösning var att då jag började skriva In the Dark (som senare blev Bortom) var att jag bestämde mig för att kunna expandera det i olika riktningar i samma värld. In the Dark var ett skräckrollspel i nutid, men jag planerade även in andra kapitel. Efter Bortom släpptes kom till exempel SF-rollspelet Leviathan, men det finns även fler miljöer (Dharya är ett fantasyrollspel, sedan har jag ett tidsreserollspel bortom Leviathans tideräkning, och Atlantis som utspelar sig långt innan Bortom till exempel). Möjligheten att kunna byta mellan projekten hjälper mig att hela tiden vara nyfiken att utveckla dem vidare. Börjar jag tröttna på ett, kan jag ta paus en stund från det och arbeta på något annat.

Nackdelen är att det gör mig lite mindre produktiv och att allt tar lite längre tid, och att det brukar bli en ketchup-effekt av det (först kommer ingenting, sen kommer ingenting igen och sedan sprutar ketchupen (eller ja material) över hela tallriken). Det här kanske hjälper dig just nu, men min fråga är väl kanske... Går de olika projekten länka ihop på något sätt? Antingen med samma regelkärna eller världsmässigt (om än i olika tidseror?). I så fall behöver du inte känna att du överger olika projekt - och även få saker gjorda på ett rollspel då du arbetar framåt med ett annat?

krank

Robert;n157786 said:
Hur mycket tid lägger du ner på att speltesta?
För lite. Eller, det skiljer sig mellan olika spel. More than Humans slutgiltiga form växte fram under ett par års speltest och såg helt annorlunda ut i slutet än i början. Null State testades ett par gånger, plus på nåt konvent. Rotsystem testades nästan inte alls.

Jag har numera inte så mycket tid till egna speltest - livet, jobbet och spelgrupper som redan är inne i andra spelkampanjer kommer ivägen. Och det är svårt att hitta externa speltestare. Först är det svårt att hitta dem, sedan är det svårt att få dem att faktiskt speltesta. Jag har övervägt att försöka betala speltestare nästa gång jag gör ett nytt spel...

Robert

Warrior
krank;n157832 said:
För lite. Eller, det skiljer sig mellan olika spel. More than Humans slutgiltiga form växte fram under ett par års speltest och såg helt annorlunda ut i slutet än i början. Null State testades ett par gånger, plus på nåt konvent. Rotsystem testades nästan inte alls.

Jag har numera inte så mycket tid till egna speltest - livet, jobbet och spelgrupper som redan är inne i andra spelkampanjer kommer ivägen. Och det är svårt att hitta externa speltestare. Först är det svårt att hitta dem, sedan är det svårt att få dem att faktiskt speltesta. Jag har övervägt att försöka betala speltestare nästa gång jag gör ett nytt spel...
Jag förstod det och jag undrar lite om det faktiskt behövs läggas mängder med tid på speltestning?

Jag har inte tittat på rotsystem men rent spontant tror jag inte att systemet är sämre än något annat. Om jag inte minns fel tuggades systemet rätt ordentligt här på teoretisk nivå. Räcker inte det? Har jag fel?

krank

Robert;n157849 said:
Jag förstod det och jag undrar lite om det faktiskt behövs läggas mängder med tid på speltestning?

Jag har inte tittat på rotsystem men rent spontant tror jag inte att systemet är sämre än något annat. Om jag inte minns fel tuggades systemet rätt ordentligt här på teoretisk nivå. Räcker inte det? Har jag fel?
Jag tror att det i mitt fall hjälper att jag egentligen inte är intresserad av regelsystem. Och att jag har skapat några vid det här laget, och lånar erfarenheter... Rotsystems system är ju i princip en vidareutveckling av det jag använt i Null State, och det är i princip exakt samma som jag just nu använder i Kutulu. Så speltest är i princip redan gjort, men i andra spel. Jag kan mitt system, jag vet ganska bra vilka dess för- och nackdelar är.

Sedan lägger jag mycket mer fokus på "SL-system" än på traditionell mekanik. T.ex. metoder och procedurer för att generera vissa sorters äventyr, eller cyberpunkgäng, eller något annat. Och såna kan jag ju "speltesta" enkelt själv: Generera ett par äventyr med äventyrsgeneratorn och se om jag får fram något jag skulle vilja spelleda.

Chuchulain

Veteran
En tanke är att se det som ett projekt, men två skilda världar (lite som du verkar göra). Men kanske du bör släppa redan släppta titlar, då är du inte så bunden till en redan etablerad värld (som metal gear solid). Gör det till din egen skapelse istället, och kanske den ena spelvärlden fanns före den andra, och vad hände däremellan? (kanske scifi-storyn var först?)

Maidlover

Veteran
Chuchulain;n159591 said:
En tanke är att se det som ett projekt, men två skilda världar (lite som du verkar göra). Men kanske du bör släppa redan släppta titlar, då är du inte så bunden till en redan etablerad värld (som metal gear solid). Gör det till din egen skapelse istället, och kanske den ena spelvärlden fanns före den andra, och vad hände däremellan? (kanske scifi-storyn var först?)
Just nu jobba jag en fantasy rollspel och den skall innehålla minst fem olika fantasy världar (High fantasy, low fantasy, dark fantasy, sword and sorcery och wuxia).

Den andra projekten som är inte påbörjat än kommer vara mer som multiverse och generic rollspel (min påbörjat science fantasy värld kommer bakas in i denna rollspel).

olaberg

Hero
Ha ett generellt regelsystem och sedan bygga på med moduler för de olika världarna? Jag försöker placera så mycket som möjligt i det generella regelsystemet jag gjort (System 16), och sedan fyller jag på med fluff och grejer i de olika kampanjvärldarna (Edda, Labyrint, Agent, Stjärnkrigarna).

Det underlättas av att en "modul" i mitt system består av en ensam liggande A4. Dvs något man kan göra färdigt på en lördagskväll när man inte vill glo på dumburken.

Maidlover

Veteran
olaberg;n161208 said:
Ha ett generellt regelsystem och sedan bygga på med moduler för de olika världarna? Jag försöker placera så mycket som möjligt i det generella regelsystemet jag gjort (System 16), och sedan fyller jag på med fluff och grejer i de olika kampanjvärldarna (Edda, Labyrint, Agent, Stjärnkrigarna).

Det underlättas av att en "modul" i mitt system består av en ensam liggande A4. Dvs något man kan göra färdigt på en lördagskväll när man inte vill glo på dumburken.
Visst det underlätta hel del när man kör samma spelmotor. Men vad jag försöker jobba på nån tema eller nån form gemensamt. Tar exempel Dungeons and Dragons, de har olika spelvärldar men dom använder samma klasser, raser, monster, spells och icke-människor gudar (Men det kan förekomma ändring).

Att skapa en rent generellt regelsystem som GURPS, Savage Worlds och andra system kan känna ganska fattig med fluff, men om du slänger in mera fluff och stämningtexter kan den blir mera intressant och spelledare kan får fler ider för sina hemmabryggd kampanjen.

Chuchulain

Veteran
En tanke är väl att försöka lägga in varje idé du kommer på i alla världar. Implementera dom olika i olika världar helt enkelt. Och om någon är längre fram tidsmässigt, gör implementeringen en utveckling av dom som är längre tillbaka. Så -> Idè -> Tänk värld 1 - Värld 2 -> Värld 3 etc. Passar det inte i en värld, kill your darling i den världen, eller lämna spår av något som ger påminnelse på något sätt. Personligen har jag svårt att hålla fokus på en värld, men tror att det kan vara en framkomlig idé för dig ?