Låt fantasin flöda...
Vad är kriterierna för att det ska vara ett riktigt dåligt spel? Är det att det ska vara regeltekniskt ospelbart? Ett spel vars regler suger kan mycket väl vara ett bra spel i andra avseenden. Men nu ska jag inte vara obstinat utan jag ska göra som det står i rubriken. Jag ska låta fantasin flöda.
Spelvärlden
En klassisk fantasyvärld. Alver i skogen, dvärgar under bergen, människor överallt och orcher är elaka. Spelar man alv måste man vara grönklädd, blond och vara oförskämt bra på att använda en pilbåge. Spelar man dvärg måste man ha ringbrynja, stort rött skägg, bruten näsa, väldigt bra ölsinne och en oproportionell stor yxa med egg på båda sidorna. Spelar man människa får man göra precis vad man vill. Spelar man orch måste man äta rått kött och hata allt och alla. Alla förutom sin egen mamma som man avgudar.
Slumpgenerator
Varför ha någon? Spelarna bestämmer själv med hjälp av böckerna i valfri bokhylla.
Magi
Magi ska givetvis finnas men vara oanvändbar på grund av att man antingen är för dum eller för långsam.
Regler och annat tjafs
Man mäter alla egenskaper med hjälp av jordgubbar. Man får placera ut 310 jordgubbar på egenskaperna Styrka, Fysik, Kemi, Tålighet, Rörlighet, Snabhet, Fart, Smidighet, Kondition, Fingerfärdighet, Armhävningar, Psyke, Vilja, Visdom, Bildning, Intelligens, Utstrålning, Karisma, Syn, Hörsel, Sinnen, Kasta sten på dumming (direkt rippat från Bamse-rollspelet) och sist men inte minst Valfri egenskap. Givetvis ska inga av egenskaperna ha någon förklaring till vad de gör eller vad de används till, mer än Kasta sten på dumming som var den enda skaparen tyckte var svår att förstå.
När man placerat ut jordgubbarna får man 4285 körsbär att placera ut på varje bokstav i varje egenskap. Ju fler körsbär man har på en bokstav desto bättre eller sämre är man.
Illustrationer? Ja, de finns, men det är bara två stycken. En bild på en jordgubbe och en på ett körsbär.
Att spelleda det här
Spelledaren har i uppgift att äta körsbär och jordgubbar och ibland kan han få berätta en rolig historia. Tyckte inte spelarna att historien var rolig så får de kasta en omogen jordgubbe på spelledaren så hårt de orkar och inte en my lösare. Kastar de lösare får spelledaren kasta en ananas på var och en av spelarna.
Det var nog alla regler, och min fantasi är slut.
Ajuste, en vapenlista lång som öland med trettioelva sorters katanor och dess undergrupper är ju ett måste. Sista meningen i det kapitlet är "inga katanor används i det här spelet"...