Nekromanti Att gestalta SLP (eller andra bifigurer)

Sodivra

Champion
EvilSpook said:
Eksem said:
Vilka är dina favoritknep för att gestalta spelledarpersoner*? Hur beskriver du dem i förväg? Hur gör du med röster och dialekter? Hur har du lärt dig sådant? Vilken är din bästa SLP-anekdot? Ge mig allt du har!
Tycker att gestaltandet ofta är överskattat (Med undantag för komiska situationer). Ett annat kraftfullt sätt att förmedla intrycket av folk är att faktiskt beskriva personen och dennes utstrålning istället.

Exempel: "Hon förefaller nervös men samtidigt förväntansfullt", "Butlern påminner om gamla tiders dödgrävare", "Mannens gester gör att han liknar din yngste bror när denne kedjeröker".

Sånt där är ju enkelt att beskriva men ap-svårt att "gestalta"...

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Jag har använt liknande beskrivningar! Jag gillar att ge metaforer eller andra ord som väcker tankar och bilder i huvudet på spelarna.

För att spelarna ska få en relation till spelledarpersonen så tycker jag att det är viktigare att väcka sådana tankar och bilder med evokativa beskrivningar, än att alla spelarna får en tydlig och objektiv beskrivning som de tolkar på samma sätt.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag arbetar ibland med dialekter. Men då mest med brytningar på andra språk. Om en ska komma från Frankrike kan man försöka göra en liten fransk brytning. Funkar i vissa spel.

En metod jag använt mig är att ta typiska karaktärer och ha dessa i huvudet när jag porträtterar en spelledarperson.

Detta kom jag på när jag ledde vampire och det var en stor fest planerad, jag skulle introducera "intressanta" spelledarpersoner på festen men hade inte haft tid att förbereda alls. Så då tog jag spelledarpersonerna och invid deras namn skrev jag en karaktär som jag kände till utan och innan.

Exempelvis:

Indiana Jones

Frodo

Darth Vader

Barndomskompis

och så vidare...

Sedan när rollpersonerna hamnade i sociala situationer med dessa spelledarpersoner så utgick jag ifrån att de var dessa som jag porträtterade. Självklart använde jag inte direkta citat eller fakta som hörde hemma i deras "universum" men jag märkte att jag med väldigt lite ansträngning fick fram karaktärer som fick en tydlig distinktion och eftersom jag själv kände dem så väl så var det lätt att veta hur de svarade inför problem, konfrontationer, frågor och liknande. Likaså försökte jag hitta deras röst och talstil.

Så det är ett tips. Så länge det inte är för uppenbart tenderar det att fungera riktigt bra.

Sodivra

Champion
Det här är väl inte ett knep heller, men det viktigaste du behöver för att gestalta en SLP är att veta vad de vill. Vad vill de just nu, och vad de vill ha från rollpersonerna?

Det näst viktigaste är att veta om de är högre i status eller lägre i status än de andra personerna som är närvarande. Status är viktigt för det fångar uppmärksamheten och lägger en grund för relationer. Här är en bra och enkel lista på hög och lågstatus-beteenden:

http://greenlightwiki.com/improv/status

Och en kul liten video:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/waLJbfNRcWk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/waLJbfNRcWk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Notera vad skådisarna säger, hur de säger det, hur de sitter och rör sig. Kolla hur mannen börjar "um":a, och byter status med kvinnan. Googla "playing high status" och "playing low status" så kan du hitta huuuuur mycket som helst.

Så som jag upplevt det så är högstatus-SLP något som väcker en hel massa fientlighet från spelarna, så länge det inte är en väldigt trygg och vänlig högstatus-SLP. Spelare är väl ofta vana vid att spelledarpersoner antingen hjälper dem (lågstatus) eller dominerar dem. (högstatus)

Det här kan du spela på. Statusskifte är också något som är enormt tillfredställande i en historia: Den som var lågstatus blir högstatus tillsammans med andra personer, eller efter att "the tables have turned", och tvärtom.

Vet du här två sakerna så vet du ungefär vad din spelledarperson ska göra, och ungefär hur. Asbra!

Sodivra

Champion
Blasphemy said:
En metod jag använt mig är att ta typiska karaktärer och ha dessa i huvudet när jag porträtterar en spelledarperson.

Detta kom jag på när jag ledde vampire och det var en stor fest planerad, jag skulle introducera "intressanta" spelledarpersoner på festen men hade inte haft tid att förbereda alls. Så då tog jag spelledarpersonerna och invid deras namn skrev jag en karaktär som jag kände till utan och innan.

Exempelvis:

Indiana Jones

Frodo

Darth Vader

Barndomskompis

och så vidare...
Asbra tips! Man kan också använda djur som bas för en karaktär, eller "leda med kroppsdelar."

Prova att tänka dig en karaktär vars centrum ligger i t. ex näsan, axlarna, bröstkorgen, skrevet...

Prova att låta centrumet var tungt, lätt, smidigt, otympligt...

Hur sitter, pratar och rör sig en karaktär som har ett tungt mörkt center i bröstkorgen jämfört med en som har ett lätt och ljust center i pannan?

Det här syns främst när man går runt och rör på sig, men det går att använda sittandes också.

Recca

Femme Fatale
Beröm beröm! Jag ska använda mig av de här tipsen. Darth vader och tyngdpunkter!