Jag har använt liknande beskrivningar! Jag gillar att ge metaforer eller andra ord som väcker tankar och bilder i huvudet på spelarna.EvilSpook said:Tycker att gestaltandet ofta är överskattat (Med undantag för komiska situationer). Ett annat kraftfullt sätt att förmedla intrycket av folk är att faktiskt beskriva personen och dennes utstrålning istället.Eksem said:Vilka är dina favoritknep för att gestalta spelledarpersoner*? Hur beskriver du dem i förväg? Hur gör du med röster och dialekter? Hur har du lärt dig sådant? Vilken är din bästa SLP-anekdot? Ge mig allt du har!
Exempel: "Hon förefaller nervös men samtidigt förväntansfullt", "Butlern påminner om gamla tiders dödgrävare", "Mannens gester gör att han liknar din yngste bror när denne kedjeröker".
Sånt där är ju enkelt att beskriva men ap-svårt att "gestalta"...
//EvilSpook
För att spelarna ska få en relation till spelledarpersonen så tycker jag att det är viktigare att väcka sådana tankar och bilder med evokativa beskrivningar, än att alla spelarna får en tydlig och objektiv beskrivning som de tolkar på samma sätt.