Nekromanti Att inspireras av litteraturen

EventHorizon

Warrior
Jag undrar bara om någon har bra koll på vad gäller saker amn inkorporerar i sitt rollspel som direkt kan hänvisas till specifika författare. Sjölv har jag tagit med en rad saker som dyker upp i olika författares världar. Nu slog det mig nyligen att man kanske inte alls får göra så. Hur är det egentligen? Får jag ha med färdigheter som Psykohistorik (från Asimov) utan att riskera att bli bortförd av svartklädda CIA agenter?

Fly me to the moon and let me play among the stars

Johan K

Gammal & dryg
Visst så kan man "låna" lite från böcker. Men att göra ett totalt rippoff frånboken är väll kanske inte olagligt, men tråkigt. Eftersom då är det ju nån annan som har producertat det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Feliath

Swashbuckler
Eftersom alla har copyright på allt "intellektuellt material" (d.v.s. där författarens egna åsikter och/eller påhitt spelar in och därmed nästan allt) de själva skrivit, så kan ju t.ex. Asimov stämma ändan av dig om du t.ex. snor hans karaktärer eller något annat übertydligt. Nu är väl just Asimov död, men...

EventHorizon

Warrior
Jasså så någon hade redan tänkt på det. Ja det kunde man ge sig fan på! I och för sig ingen orginell tanke kanske :)

Feliath

Swashbuckler
Sanning. Och orcher dräller det ju av i rollspel, fast de egentligen tillhör farbror Tolkiens släkt... men orcher är trist i alla fall, så det gör detsamma...

lave

Warrior
med riskt för att verka negativ.... om ditt rollspel säljer sådana upplagor att någon tror att du tjänar en massa pengar som de, tack vare sin alster, borde ha en del av, så ligger du illa till. men troligtvis kommer detta inte att hända, tyvärr... troligast är väl att författare som är så pass kända (som william gibsom och grabbarna) inte kommer i kontakt med ditt spel alls.

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Så här är det! (enl. mig..)

Det är faktiskt så att om man tar material från andras böcker och gör det "igen" i sin egen variant så är det också ditt. Så är det med bilder också (som det är mkt tjafs om på nätet) - tar man en bild och gör en edit i photoshop så att det INTE GÅR ATT SE VEM DET ÄR (naturligtvis med den underbara anglosaxiska lagen: "beyond resonable doubt"..)är det ok.

Tumregeln är att ju mindre de är (författarna/personerna på bilden/företaget du "lånar" namn av etc.) destå mindre väsen blir det. Gör du en bästsäljare om Coca-cola utan deras tillstånd vill de nog bita dig i handen, så att säga..

Men när det gäller rollspel och skrivet material.. tja, titta bara på alla miljarder rippoffkommentarer/delar/ideer det finns i nästan ALLA rollspel.
En klassiker enl. mig (som iofs inte är särkilt relaterat, då upphovsrätten är tämligen svår att fastställa) är ju Kults arkonter och dödsänglar..
ALLA namnen kommer ifrån den kabbalistiska mysticismen, men de är modifierade på ett eller annat sätt.
Särskilt kul är att alla namnen (förutom ett eller två) på arkonterna är olika namn på Gud.. Usch.
Dessutom är hela världsbilden STARKT influerad av Gnosticismen, som fanns runt medeltiden (gud har övergivit världen.. känns det igen?).

Nåja, inget illa om Kult, men det är VANLIGT att folk snor ideer och gör pengar. I rollspelsbranchen, filmbranchen (alla 'olagliga' remakes tex. eller 'nya' filmer som är en ny spinnoff till en gammal ide), bokbranchen (recycling av gamla plots är även där kusligt vanligt..).

Så, för att sammanfatta mitt svar: Nej, jag tror inte det är någon fara att ta med Psykohistorik, från Asimov.

//MiDNiGHT. som känner för att predika! =)

Rosen

Myrmidon
<I>Jasså så någon hade redan tänkt på det. Ja det kunde man ge sig fan på!</I>

I och för sig inget man märker av i spelet - de enda som klarar av att använda det är en ras av, um, förvuxna sjöstjärnor, ungefär; de har en bättre naturlig talang för avancerad matematik än människor.  Spelets historiekapitel nämner ett tillfälle då de försvarade sitt rymdterritorium mot en annan (ytterst konservativ) ras genom att mha psykohistoria radikalt modifiera kulturen på en av de senares utbygdsplaneter. Det avskräckte dem från att ha nån mer kontakt med sjöstjärnorna.

--
Åke

EventHorizon

Warrior
Nu har jag väl inte som mål att massproducera mitt rollspel. Jag känner bara att jag vill göra saker och ting som är lagliga, inte pga av att jag oroar mig för att bli stämd eller dylikt utan helt enkelt för att jag vill spela schyst. Däremot är jag inte _helt_ säker på att det är olagligt att rippa småsaker. Det borde väl vara som med musik att sno några noter ur en text är ju lagligt upp till en viss nivå och att plocka endast ett litet gruskorn ur en roman borde väl falla inom samma ram? Eller så är jag HELT ute och cyklar. :gremsmile: