Nekromanti Att inspireras till ett äventyr...

Krille

Super Moderator
Fantasia 2000

"JAG har faktiskt drömt om en flygande val! Jag klättrade uppför ett stort halt berg på en tropisk ö, och där såg jag en val som hoppade igenom luften.. Och den var _ENORM_ verkligen ___ENORM___ alltså! Så stor och långt borta att den såg ut att glida extremt långsamt genom luften.. "

Hmmm... undrar om Disney snodde din dröm i manuset till en av sekvenserna i Fantasia 2000?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Improvisation från drömmar!

En gång drömde jag att jag vaknade i ett tält och mindes mina drömamr, som var de saker som hänt mig i verkligheten dagarna innan...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Rhemzor

Veteran
Jag får tips ifrån Böcker och Film.
Men då gäller det ju att ingen annan sett filmen eller läst boken.
Eller så kan du tänka "Vad skulle jag vilja vara med om?"
Det är rätt bra.

Men det svåraste med att skriva ett äventyr (tycker jag) är att få allt att gå ihop.
T.e.x varför mördades han och varför var han arg på han osv.......

Quan'talis

Swashbuckler
En gång använde jag brorsans M:tg-kort; jag drog tio på måfå och skrev ett äventyr där de viktiga scenerna hängde ihop med korten (jag försökte ha dem i den ordningen också, men det mlev inte så bra).
Annars brukar jag börja med slutet, t.ex: de fyra hjältarna står på varsin lös sten i ett golv och de vet att om en enda av dem flyttar sig utlöser de en fälla. Enda sättet att deaktivera den är att välta en staty i andra änden av rummet. Då kommer två kobolder in genom dörren. Sedan försöker jag hitta på några händelser som skulle kunna leda till den här situationen (och helst en lösning också).

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)

Johan Granberg

Swordsman
Re: Improvisation från drömmar!

en del skulle kanske gå som Svenil eler Discworld äventyr?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata

Anakha

Warrior
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Åhh... [OT]

Nu blir jag avundsjuk. Varför har jag aldrig några så roliga drömmar?
Det roligaste jag kan komma på var en dröm där jag var Rödluvan och blev uppäten av vargen, vaknade, somnade och fick en exakt repris på drömmen.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"

hatten

Swashbuckler
Re: ang Repriser och Rödluvor. [OT]

Repriser i drömar det har jag faktist varit med om *ler* ibland kan jag få rena ramma följetångerna där den ena nattens drömmer jag första delen och den andra natten andra delen osv..
Det har SÅ vitt JAG mins bara hänt så där 8 gånger under loppet av de senaste 5 åren men ibland har samma följetång dröm spelats i upp till fyra avsnitt...

Kommer specielt ihåg EN härlig följetångs dröm *ler* jag drömde att jag hade erövrat jorden och var härskare och fick chansen att göra ett bättre samhälle där alla levde i fred och frihet där vetenskap och medkänsla härskade och där jag fick många tjejer *ler* den drömen serien var faktist rolig men Uj så jobbig då några nätter så vaknade jag av mardröms sektionerna i drömen.. ( Drömde om religiösa fanatiker som försökte döda mig )

En annan typ av "Repris" drömar jag OFTA får är drömen att kunna flyga som ofta besöker mig i tusen tals olika former ofta är det flygförmåga där jag flyger med viljestyrka som drivkraft men ibland är det genom vingar stora svarta fladdermus vingar som driver mig genom lufthavet.. ( Fjädrar på vingar är för mesiga män och sexiga tjejer )

Sen angånde Rödluvan så har jag faktist dröm att jag skulle jaga varg och för att få tag i en varg klädde jag ut mig TILL rödluvan och vandrade på väg till mormor och vid grundskolan i närheten av den plats där mormor bodde ( medans hon levde ) så stötte jag på vargen och Uj vad vargen dog fort sen gick drömen över i en slags bizzar skämt där det uppdagades att jag hade hittat den perfekta VARG jakt metoden som jag började lära ut...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Tegrevan

Veteran
Det enda tips jag har är att alltid ha papper och penna till hands, så att man när man råkar få en bra idé omedelbart kan skriva ner den. Vet inte hur många halvskrivna äventyr jag har då jag kommit på ett bra äventyr och sedan inte haft något att skriva ner det på förrän några timmar senare, och vid det laget har jag sönderanalyserat hela grunden för äventyret så att det i slutändan blir ingenting av det.

//Tegrevan

G

Guest

Guest
Re: Att inspireras till ett äventyr

jag kollar mycket på filmer, läser böcker och lyssnar på musik för att få inspiration!

ha det!

//[Zed]
'rage the enemies...'

Foggmock

Myrmidon
Re: Att inspireras till ett äventyr...(OT)

jo, kanske det. som sagt, det var en ortsbo som sa att om man skulle till Liseberg skulle man hoppa av vid Valand. det namnet satte sig iaf i minnet hos mig.jag åkte aldrig, så jag vet inte.men, eftersom du vet bättre.. ska komma ihåg det nästa gång jag ska på Liseberg.
Ha det!

Jag vet att jag har rätt!

Man Mountainman

Storsvagåret
Kärlek

<I>och [NEW] när jag håller på med någon sorts deckararbete som spänner sig över övernaturliga monster, och gamla generationer i min släkt</I>

Vilken författare kommer jag omedelbart att tänka på?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret
Angående drömmar

Drömmar kan användas till mycket coolt. I natten till igår drömde jag t.ex. att New York var inneslutet i ett gigantiskt tält, och att jordbruket i USA sköttes med hjälp av enorma roterande silos med en massa mekaniska armar med olika manicker längst ut. Natten till idag drömde jag (efter att ha sett "JFK") att jorden styrdes av en två hemliga organisationer, varav den ena bestod av kostymklädda solbrilleprydda män och den andra av ett gäng tomtar och älvor med förkärlek för bakverk och goda kunskaper i magi, och, naturligtvis, att Lee Harvey Oswalds "magiska kula" var magisk *på riktigt*. Nu tänkte jag att jag skulle kombinera de här erfarenheterna till att skapa ett lite annorlunda Cyberpunk-konspirationsteori-fantasyrollspel, om jag har ork, vill säga.

Man Mountainman

Storsvagåret
*trumpen*

Mina drömmar är alltid så oerhört strukturlösa och vimsiga så att man knappast någonsin kan få ut någonting vettigt av dem. det är nästan så att jag blir lite avundsjuk. I natt drömde jag i alla fall att några polare i ett sovrum förvandlades till eskimåer när dom och sovrummet seglade ut på norra ishavet.

Men det var intressant det där med styltfnasken. Alltid trevligt att hitta nya undangömda fakta om ens hemstads historia som man inte kände till.

Rosen

Myrmidon
Re: *trumpen*

<I>Men det var intressant det där med styltfnasken. Alltid trevligt att hitta nya undangömda fakta om ens hemstads historia som man inte kände till.</I>

Luleås Chinatown? (-:
Av det lilla jag minns var staden översvämmad typ Venedig, och hade så varit sedan 50-talet (ingen aning vad som hände då...) Jag skulle vara med på en filminspelning där, men blev sur på alla anakronismer i rekvisitan, så jag greppade en hög med dem - moderna mynt - och gick iväg ut på stan för att göra av med dem.
De "moderna mynten" såg fö ut som små fyrkantiga konstminiatyrer i emalj och ädelmetall, med konstfärdiga dekorationer och utsökt utförda miniatyrmålningar och så...
Gatuhandeln i Luleå skulle ha gjort den vid Sergels torg grön av avund, visade det sig, för det var stentjockt av små utomhusbutiker som sålde precis allt möjligt. Jag såg ingenting som jag ville köpa, så jag vandrade vidare tills jag kom in på de internationella kvarteren (fortsätt Storgatan fram och ta sen till vänster) och gick in i Chinatown.
Där var gatan kantad av små torgstånd, men det gick också omkring kvinnor på tvåmeters styltor, med kinesiska monstermasker till teatersminkning och bylsiga färgglada kläder; det var Styltfnasken, och jag hade ingen lust att ha dem hängande efter mig bara för att jag gick och bar på pengar, så jag svängde in mellan två torgstånd mot... um, Bosniatown eller vad det nu kan ha kallats.
Stället <I>såg</I> krigshärjat ut, med hundar som slogs om nåt oidentifierat vid brinnande bilvrak o dyl, och jag skymtade en stridsvagn längre bort, så jag svängde in på en tom och gräsöverväxt gata.
Och det var där jag mötte den övermänskligt snabbe Olof Palme och hans flock med vildsvin. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
DÅ snackar vi dao!

Dao de'jing, alltså. Lao Zu och polarna.

Jag har en gång vaknat från en mardröm - den om att sälja sin egne kropp som mat, nämnd ovan - och var så dödligt rädd när jag vaknade att när jag hörde ett ljud i lägenheten var jag tvungen att smyga upp och se vem det var, beredd att fly (i en etta låst inifrån utan gömställen...). Det var givetvis ingen - hus låter ibland - men just då var jag bergis på att det var payment day och fordringsägarna från drömmen satt i köket med en slaktkniv.

En annan dröm, så konstig att vi inte skall trassla in oss i den här, slutade med det tämligen normala att en man reste sig upp och gick iväg från mig. Sedan vaknade jag - och en kombination av synvilla och kvarvarande dröm gjorde att jag fortfarande såg honom, dubbelexponerad över verkligheten, medan han gick in i min bokhylla och försvann.

Förrförra helgen blev jag anfallen av två mordiska kvinnliga SÄPO-agenter (fråga mig inte varför, men de jagade mig) och jag tog tag i kragen på den ena och försökte sparkas... och dängde foten i taket, enär jag sov i en överslaf i en våningssäng den natten. Tur jag byggde det stabilt...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rickard

Urverk speldesign
Har lite olika sätt (kanske glömt nån):
× Jag kommer på en mening som låter cool och baserar mitt äventyr på det. Ex. Fantasin kan spela dig ett spratt, De döda sjunger sina egna vaggvisor - <EM>Äventyren blir svåra att få färdiga.</EM>
× Jag tar en stämning från naturen, musik, film - <EM>Svårt att komma på en plott.</EM>
× Jag tänker ut nåt som jag själv vill spela - <EM>Spelarna kanske inte tycker det är kul.</EM>
× Jag laddar ner ett äventyr från nätet och hittar insperation/modifierar utifrån det.
× Jag laddar ner ett äventyr som passar min värld och är genomtänkt - <EM>Lika vanligt som solförmörkelse.</EM>
× Jag börjar med slutet och arbetar mig till start. <EM>Svårt att få till en början.</EM>
× Jag brainstormar fram coolt matrial till minst tre äventyr men får sammanfoga de och improvisera resten då spelarna vill spela nåt. - <EM>Känns halvfärdigt och man kan säga lite fel men kan bli en hit för spelarna.</EM>.
× Man kör klyschiga äventyr men vinklar de så att de får ett annat perspektiv.

Jag tar inte nåt från böcker eller filmer (kanske nån scen då) eftersom det finns en risk att spelarna har sett den. OM jag gör det mod. jag den kraftigt. Jag har t.ex. spelat ett äventyr som liknade Alien till Neotech.

"<EM>Det enda tips jag har är att alltid ha papper och penna till hands, så att man när man råkar få en bra idé omedelbart kan skriva ner den.</EM>"
Men ett utmärkt tips. Har själv funderat på att köpa en liten ljudinspelare så jag kan direkt spela in mina idéer. Fast de skulle nog bli rätt osammanhängande och konstiga.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker man ska ha ett bra grepp om världen annars kan det bli otroligt svårt att hitta den rätta stämningen

Hasse

Hero
Själv skulle jag gärna vilja att det uppfanns en liten apparat som kunde spela in ens tankar då jag alltid kommer på en massa bra idéer när jag försöker att somna. Jag tänker bäst när jag ligger och blundar, det är iaf vad jag inbillar mig.

Har försökt med papper och penna på bordet jämte sängen men det funkar inte, måste ju tända och innan ögonen vant sig vid ljuset samt att jag har hittat mina extraögon så har jag glömt idéen eller som du, sönderanalyserat den eller irrat in i tankegång som leder till en återvändsgränd och därifrån hittat jag inte tillbaka till början.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Hasse

Hero

Jag undrar bara hur du gör för att komma ihåg dina drömmar? Själv kommer aldrig ihåg vad jag drömt, kan ibland vakna och prcis när jag vaknar vet jag att jag drömt och har visst hum om det men när jag vaknar till ordentligt och försöker minnas det så är det borta. Kan komma inte komma ihåg någon dröm jag drömt de senaste åren, den senaste jag har vissa mminnes fragment av är från -97 ungefär.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Rosen

Myrmidon

Jag undrar bara hur du gör för att komma ihåg dina drömmar?

Finns i princip bara ett sätt - om man vaknar mitt i eller i slutet av drömmen, och sen ligger kvar i sängen och tänker på den ett tag. Kliver man upp direkt och börjar plocka fram frukost eller nåt är det kört.

Man kan ju prova den där klassiska metoden att ha papper och penna bredvid sängen och skriva ner den så fort man vaknar också; jag testade det ett par gånger i gymnasiet, men när jag tittade på lappen efteråt begrep jag mig aldrig på vad jag hade skrivit...

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>...kommer på en massa bra idéer när jag försöker att somna.</EM>"
Detsamma gäller för mig faktiskt. /images/icons/smile.gif Penna och papper fungerar bra för att jag upprepar hela tiden det jag tänkt på. Långminnet funkar så att man kommer ihåg bättre om man upprepar sig flera ggr. Rätt bra att göra med pers. namn när man möter de för första ggn.

/[color:green]Han</font color=green> som har en hel del fullklottrade papper vid sin säng