Nekromanti Att inte passa in, men inte kunna fly

Sodivra

Champion
Krille said:
Så när man skapar sin rollperson så ska man dels definiera vad Hungern är och hur den tillfredsställs, vilket antingen bör vara svårt eller uppseendeväckande. Dels ska man definiera vad som händer om den inte tillfredsställs. Till det borde man kanske sätta in en hotklocke-liknande mekanism, som gör att man blir kusligt medveten om hur hungern ökar om man inte lyckas tillfredsställa den.
Låter vettigt.

MC-drag: "Ticka upp deras hunger"

God45

#PrayersForBahakan
Hunger är behovet av det som egentligen livnär dig mer än bara fysiskt. Det är det som gör att ditt liv som väsen inte bara är en gråblek fasad. Men det är också hur långt du går för att stilla Hungern när den blir för stark. Och det är hur du reagerar om den inte blir stillad.

Så när man skapar sin rollperson så ska man dels definiera vad Hungern är och hur den tillfredsställs, vilket antingen bör vara svårt eller uppseendeväckande. Dels ska man definiera vad som händer om den inte tillfredsställs. Till det borde man kanske sätta in en hotklocke-liknande mekanism, som gör att man blir kusligt medveten om hur hungern ökar om man inte lyckas tillfredsställa den.
Vad händer om man använder andra väsen till att stilla sin hunger på? Går det ens? Diableriserar man dem? Fuckar det upp en?

Krille

Super Moderator
God45 said:
Vad händer om man använder andra väsen till att stilla sin hunger på? Går det ens? Diableriserar man dem? Fuckar det upp en?
Jag lutar åt att det antingen inte går (troll som äter kött från människor för att stilla sin hunger kommer inte få sin hunger stillad av att äta väsen), eller är direkt farligt (ett skogsrå som suger livskraft ur ett annat väsen får mindre kraft än vad som går åt, så det blir en nettoförlust och hon blir mer hungrig; eller får fel sorts energi som är rent ut sagt giftigt) eller fuckar upp en (en älva som lever av känslor och suger i sig känslorna av ett annat väsen får i sig en stor klase av deras mordiska känslor och går helt bananas).

Däremot finns det säkert en hel del revirtänkande och begränsad näringstillgång. Man kan bara äta så många människobarn utan att det märks för mycket, så finns det för många troll i närheten så blir det helt enkelt farligt ont om föda. Så vill man ha konflikter mellan väsen så är det troligast att det sker på grund av revir.

Och sen finns ju möjligheten att jaga i flock.

Ram

Skev
Hur tänker du dig beroendet att beroendet tar sig uttryck?

Du nämner jaga. Men vad mer...?

Krille

Super Moderator
Ram said:
Hur tänker du dig beroendet att beroendet tar sig uttryck?

Du nämner jaga. Men vad mer...?
Det kan hända att jag missuppfattar frågan, men jag är inte säker på att det behövs mer. Beroenden är nästan alltid en jakt på nästa fix, nästa cigg, nästa sup, nästa knull. Beroenden som inte är en jakt känns inte som ett beroende.

God45

#PrayersForBahakan
Vilka sorters väsen har du tänkt ha med? Du har nämnt Skogsrå, Troll och Vampyrer. Är alla de spikade eller kan de åka ut? Vilka andra vill du ha med?

Jag vill slå ett slag för häxor, typen som bor i pepparkaks hus och förbannar äpplen. disney skurk typen liksom :gremsmile:

Krille

Super Moderator
God45 said:
Vilka sorters väsen har du tänkt ha med? Du har nämnt Skogsrå, Troll och Vampyrer. Är alla de spikade eller kan de åka ut? Vilka andra vill du ha med?

Jag vill slå ett slag för häxor, typen som bor i pepparkaks hus och förbannar äpplen. disney skurk typen liksom :gremsmile:
Det finns ingen spikad lista, och jag vet inte ens om jag vill ha en.

Om det blir en lista så kommer jag ganska hårt hålla mig till skandinavisk folktro: troll, vittror, huldror, skogsrån, vättar, varulvar, spöken, gastar, gengångare, strömkarlar, djävlar och liknande. Vidare så kommer jag hålla mig till Risings princip i urvalet.

Så disney-skurkar är ute, vampyrer är nog ute också (de var mest med som exempel) och faen vet om inte Bauer-troll också är ute med hänvisning till Risings princip. Vill du prompt ha dem så finns det inget som hindrar att du själv lägger till dem.

Jag lutar just nu åt att det inte blir en lista med väsen, utan en lista med egenskaper som väsen i nordisk folktro brukar ha, med vilka man kan kombinera och bygga ihop sin egen tolkning, och på så sätt uppdatera folktron på lite samma sätt som Thale och Trolljägaren gjorde.

God45

#PrayersForBahakan
Vad är Risings princip? Jag är rätt ny till forumet.

Ram

Skev
Vad tänker du dig att man skall ha människorna till? Är de mat eller vilka andra roliga former tänker du dig?

Krille

Super Moderator
  • Mat.
  • Saker som man tycker om, men inte vågar avslöja sig för, för då får de panik och ringer folk med hazmat-dräkter och gevär.
  • Allierade som hjälper en medvetet, för det är coolt med troll och skogsrån (så länge saker inte går åt helvete).
  • Allierade som hjälper en, för man är ju en sån schysst person som såg till att den där stalkern försvann men de har ingen aning om hur.
  • Fiender som vet att det är nåt skumt med en och försöker ta reda på vad.
  • Fiender som inte vet att det är nåt skumt med en, utan bara hatar en för att ens existens motsäger deras bok.
  • Fiender som vet exakt vad man är och nu försöker leta upp en för att lägga upp på ett obduktionsbord.
  • Fiender som vet exakt vad man är och bara försöker utrota varenda jävel.
  • Fiender som vet exakt vad man är och håller snorkoll på en så att man inte spårar ut, men inte ingriper av rädsla för att en sådan handling triggar ett urspårande.
  • Aningslösa statister.
  • Det som brukar beskrivas med termen "collateral damage".