Att inte tänka så j*vla mycket

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,124
Location
Umeå
Tillägg: Även om det inte finns något större djup i ingången - antagonisten kanske "bara gör" - så kan spelarna fylla på med tänkbara motiv och ett större djup i sin fantasi. Om de tillåter sig själva att göra det! Jag märkte det, inte minst i Fantasy World, där vi verkligen körde play to find out, att det inte fanns tid att skapa något djup i en SLP, men att det kom efteråt.
Ja, fördelen är att det är väldigt effektivt sätt att göra det på. En SLP får djup av att användas ofta, inte för att man i förväg suttit och planerat en massa. När den används ofta så byggs den upp med fler detaljer och blir mer och mer mångfacetterad.

Till en början så har man kanske bara ett namn och ett sammanhang som det använts i (typ innan man har träffat personen, men någon annan har nämnt hen).
Sedan lägger man till en utmärkande feature/kroppsdel (kanske precis innan RP träffar personen, och man ska beskriva/gestalta).
Då brukar det ofta dyka någon slags information eller detaljer som är värt att notera. Kanske någon tagg man kan sätta.
När den dyker upp nästa gång så kanske den visar olika personligheter mot RP.
osv.

I slutändan så kanske den blir promotad hela vägen till fullfjädrad agent med impuls, ödesfrågor, timglas och placeras på agentkartan.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
154
Den helt vanliga alkemisten har fått tag på ett recept som ligger över hans förmåga. Kanske har han stulit den, kanske har han köpt den, kanske fick han den som tack för hjälpen. Oavsett så antingen klarar han inte av att tillverka drycken helt rätt eller så var receptet skadat och han fick gissa på delar av det.

När man var ung så kom man väl inte på lika avancerade historier och äventyr utan det räckte med en skurk som var arg/avundsjuk på byn av någon anledning och därför ville hämnas.
Hahaha väldigt sant. Jag upplever samma sak med spelare. Förr var det "okej en lucka i golvet där måste fienden vara vi går ner" nu är det "men vänta hur har de stängt luckan, varför stod det en tunna ovanpå, vad betyder det? skall vi kolla om det finns en hemlig gång vi har missat?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,476
Hahaha väldigt sant. Jag upplever samma sak med spelare. Förr var det "okej en lucka i golvet där måste fienden vara vi går ner" nu är det "men vänta hur har de stängt luckan, varför stod det en tunna ovanpå, vad betyder det? skall vi kolla om det finns en hemlig gång vi har missat?"
Det är en metaforisk miljö, en manifestation av primala fasor blandade med den moderna människans neuroser med fällor och monster som är skarpt bokstavliga.

Problemet är inte att spelarna tänker för hårt eller för mycket, det är att de tänker för dumt och bokstavligt och fult och bokstavligt och för dåligt.

VAD BETYDER DET ATT DET ÄR EN LUCKA DE INTE SJÄLVA KAN ÖPPNA?

Är en mycket mer intressant fråga än vart monstren går på toaletten eller kommer ut ur dungeonen när de är instängda under en lucka.
 
Top