Nekromanti Att köpa sig äventyrsförfattande?

Sapient

Swashbuckler
Pengar skapar inte nödvändigtvis motivation att skriva "för att tjäna pengar", men det kan göra det mer rimligt för individen att prioritera den verksamheten jämfört med allt annat i livet. Om det är frågan om att sätta av två timmar just den här kvällen, när jag är lite seg och kanske hellre hade kollat ett par avsnitt av "Agents of S.H.I.E.L.D" så kan ersättning göra att jag prioriterar att skriva färdigt, till exempel. (Eller, för den delen, att få ersättning för kostnader som kan uppstå - skrivarpapper och bläck tex, men även skrivare och datorer behöver ju köpas nya ibland.)

Jag har skrivit för alla tänkbara ersättningsformer - från "du får ett friex och ditt namn på titelsidan" till anställd (på arbetsgivarens uppdrag) och till frilansare. Det är bara när jag nu är frilansare som jag egentligen har behov av att göra någon slags ekonomisk kalkyl i det jag gör. Och då är det ändå (än så länge) av lite underordnad betydelse för min del - jag har hittills inte haft problem att försörja mig, så jag kan ta ut ett ganska lågt timpris när jag har möjlighet att skriva sådant som engagerar mig. (Tex ett utbildningsmaterial för politiska aktivister i Egypten. Räknat per timme var det ganska dåligt betalt - men meningsfullt som fan att få delta i!)

Så min slutsats är att pengaersättning först och främst handlar om annat än "att betala marknadsmässig lön" och locka till skrivande. Tex att det i vår ekonomi är "allmänt schysst" att göra så. Vi lever huvudsakligen i en marknadsekonomi där sådana saker som tid och kunskap bör värdesättas ekonomiskt, eftersom det är normen för hur vi hanterar det inom den ramen - så länge som det mynnar ut i något som också säljs marknaden. Vid sidan av denna ekonomi, har vi ju också en stor helt ideell sektor där vi lever efter andra principer, men då bör ju tex inte heller äventyret eller modulen säljas - det är bara då det blir ett brott mot "marknadsetiken" så att säga.

Det handlar också om att, från beställarens sida, lite grand värdesätta sina egna krav. Om jag vill kunna ställa krav på utförande, tidsram med mera så är det lättare (iaf för mig) att hantera "opersonligt" genom att se det som en affärstransaktion, dvs. att betala för den utförda tjänsten.

Vad gäller ersättningens nivå, så tycker jag att det är fullt rimligt med både fasta och rörliga ersättningar. Det beror på förutsättningarna. Men om ersättningen är rörlig bör den, inte minst med tanke på vad krank säger om ekonomin i hans spel, kanske vara baserad på nettointäkt och inte överskott som sannolikt aldrig uppstår. :)

Det är rimligt och önskvärt att iaf ha någon slags "exempel på förväntat utfall" med i ett sådant erbjudande, kan jag tycka. Att ge en realistisk uppskattning på vad det kan innebära - utan glädjekalkyler om antalet sålda exemplar eller så.

Förlagskontrakt med så kallat "garantihonorar" brukar baseras på royaltyunderlaget* utifrån tänkt förlagspris ("F-pris") för boken (som i sin tur har olika underlag baserat på försäljningssiffror inom motsvarande genrer) och ge 50% till författaren, enligt Författarförbundets standardavtal. Ifall det inte utgår något garantihonorar, rekommenderas att författaren får upp till 80% av royaltyn. (Men priset modifieras av tex i hur hög grad ett verk bygger på illustrationer och liknande, och kan komma ned till en lägsta rekommendation under 15% om det är mycket illustrationer...)

Jag har ett vagt minne av att ersättningen när jag skrev för Äventyrsspel en gång i tiden var någonstans runt 6-8 öre per tecken. Men det var på slutet av 80-talet. Jag fick nyligen texter levererade från en översättare, som tog ersättning på 90 öre/ord (och 25 öre/ord för språklig granskning av texterna på det språket, som jämförelse). Och då är översättning en hårt prispressad bransch, så ersättningen ligger under ersättningen per ord för nyskrivna texter.

Jag har inte sett någon prisrekommendation för "ersättning per ord" som är aktuell - jag tror att det i många branscher där sånt förut fanns, numera ersatts av andra prismallar för att ta bättre hänsyn till annan form av arbetstid vid produktionen, tex för frilansjournalister. Flera timmars research kan ju ligga bakom en ganska kort text...

Däremot kan ju en sådan beräkningsmall ligga i botten, som ett överslag för den som vill kunna bedöma vad en rimlig summa att erbjuda är.

Journalistförbundet har en prisräknare för frilansar som hjälper dem att väga in dolda omkostnader (insäljningstid tex) och att ta hänsyn till kostnader för försäkringar mm. De rekommenderar ett timarvode på 975 kr/timme från alla ingående standardvärden i kalkylatorn. Nu tror jag ingen frilansare riktigt kommer upp i de siffrorna, på dagens pressade marknad. Men det kan ju snarare ses som ett sätt att jämföra storleksordningen på skillnaden mellan att försörja sig på att skriva och att skriva äventyr mm.

Med de kalkyler som krank gjorde tidigare i tråden, skulle det ju betyda att "Äventyret som följde med G som i Gängkrig: 8400 ord. 840 - 4200:-." skulle skrivas på ca 4 timmar, vilket (8400 ord/4) betyder 2100 ord per timme. Det betyder väl någonstans runt 4 A4 sidor per timme. Och det är inte realistiskt, så nej - det är inte en ersättning att kunna leva på för någon. :)

* Och hur royaltyunderlag beräknas, i förhandlingar mellan författarförbundet och bokförlagens branschorganisation, är att döma av vad kollegor med viss insikt i förbundets verksamhet, ungefär lika intrikata och delvis verklighetsfrämmande som jag tänker mig att "frammana elementar" i en besvärjelsebok hade varit... Tills nyligen var tydligen priset på linnetyg en påverkande faktor - eftersom det påverkade kostnaden att binda in böcker med "sydd" rygg. Bara en sån sak.

Arfert

Facit
Det jag tycker vore rimligt är nån slags royalty-modell. Procent av vinsten helt enkelt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sapient;n126370 said:
Med de kalkyler som krank gjorde tidigare i tråden, skulle det ju betyda att "Äventyret som följde med G som i Gängkrig: 8400 ord. 840 - 4200:-." skulle skrivas på ca 4 timmar, vilket (8400 ord/4) betyder 2100 ord per timme. Det betyder väl någonstans runt 4 A4 sidor per timme. Och det är inte realistiskt, så nej - det är inte en ersättning att kunna leva på för någon. :)
Nope!

Någonstans tänker jag mig att man bör kunna fråga sig själv: "Om någon erbjöd mig den här summan för att skriva, skulle jag nappa?" Nu vet ju jag att jag kan skriva (as evidenced by att jag gett ut ett antal böcker) och jag vet hur jobbigt det är för mig att skriva. De summor som pratas om ovan tänker jag gäller för spel man tycker att det är roligt att skriva till; det skulle t.ex. behövas mer än 4200:- för att få mig att skriva äventyr av den omfattningen till Eon. Tröskeln är helt enkelt högre. Men till Mutant, Kult, Bortom, etc? Inte omöjligt.

krank

Arfert;n126374 said:
Det jag tycker vore rimligt är nån slags royalty-modell. Procent av vinsten helt enkelt.

Och för prylar som inte går med vinst? Typ gratis-PDF:er eller rena förlustaffärer? Ska det finnas något garanterat minimum eller är det bara för författaren att acceptera att hen jobbar gratis?

Sapient

Swashbuckler
krank;n126378 said:
Nope!

Någonstans tänker jag mig att man bör kunna fråga sig själv: "Om någon erbjöd mig den här summan för att skriva, skulle jag nappa?" Nu vet ju jag att jag kan skriva (as evidenced by att jag gett ut ett antal böcker) och jag vet hur jobbigt det är för mig att skriva. De summor som pratas om ovan tänker jag gäller för spel man tycker att det är roligt att skriva till; det skulle t.ex. behövas mer än 4200:- för att få mig att skriva äventyr av den omfattningen till Eon. Tröskeln är helt enkelt högre. Men till Mutant, Kult, Bortom, etc? Inte omöjligt.
Vad gäller den rent ekonomiska biten, är det definitivt nog för att få mig att fundera på att ta mig något sådant uppdrag, i en period då jag har anledning att anta att det inte konkurrerar så mycket med andra uppdrag - eller om det kan spridas ut under längre tid.

Och jag har ändå otroliga "igångsättningsproblem", med både prestationsångest och allmänna motivationsproblem (en nackdel av att ha haft flera depressioner i livet...) och dessutom mycket svårt att avsluta saker.

Nu när jag tänker på det, varför i hela friden valde jag att bli frilansare förresten... :)

Snow

Swashbuckler
krank;n126379 said:
Och för prylar som inte går med vinst? Typ gratis-PDF:er eller rena förlustaffärer? Ska det finnas något garanterat minimum eller är det bara för författaren att acceptera att hen jobbar gratis?
Nja, för utgivare som är företag, med en plan för att tjäna pengar, kan det funka. Men för en lite utgivare (alla i sverige) är det mer ett kärleksjobb. På samma sätt som man inte kan begära att en illustratör ska förbättra ens kärleksjobb kan man inte begära att en skribent ska göra det. Då tycker jag det är mycket bättre med en rimlig, ganska låg, ersättning.

Jimmy

The One Ringkvist
krank;n126379 said:

I det fallet bör man veta vad man skriver för innan man börjar skriva. Minimoduler och gratis-PDFer kan vara roliga att skriva gratis om det breddar katalogen för Rotsystem och på så vis möjliggör för samma skribent att få betalt per ord/royalty på en mer omfattande publikation till Rotsystem.
.

Harry S

Swordsman
Sapient;n126370 said:
Jag har ett vagt minne av att ersättningen när jag skrev för Äventyrsspel en gång i tiden var någonstans runt 6-8 öre per tecken. Men det var på slutet av 80-talet. Jag fick nyligen texter levererade från en översättare, som tog ersättning på 90 öre/ord (och 25 öre/ord för språklig granskning av texterna på det språket, som jämförelse). Och då är översättning en hårt prispressad bransch, så ersättningen ligger under ersättningen per ord för nyskrivna texter.
6-8 öre per tecken på slutet av 80-talet motsvarar 10-14 öre/tecken i dagens penningvärde. Ett genomsnittligt ord innehåller 5-6 tecken. Det innebär att skribenten får 50-80 öre/ord. 80 öre/ord är inte långt från de 90 öre/ord som du betalat.

Sapient;n126370 said:
Jag har inte sett någon prisrekommendation för "ersättning per ord" som är aktuell - jag tror att det i många branscher där sånt förut fanns, numera ersatts av andra prismallar för att ta bättre hänsyn till annan form av arbetstid vid produktionen, tex för frilansjournalister. Flera timmars research kan ju ligga bakom en ganska kort text...
Det är ett bara ett annat sätt att säga det jag sa: ersättning per ord premierar inte kvalitet.

Harry S

Swordsman
krank;n126347 said:
Betalt per decision point, avdrag per stridssituation?
Ja varför inte?

Men eftersom jag inte tror att du har så många kandidater så jag tror jag att du klarar dig lika bra med att hålla dig till 1-5 skribenter som du vet skriver på ett sätt som motsvarar din kravprofil. Känner du skribenternas sätt att skriva så kan du nog ta betalt per ord också utan att det går ut över kvaliteten. Det är först när du ska gå ut och "upphandla" äventyrsskrivande som jag tror du kan ha fördel av att styra skrivandet i vissa riktningar genom ekonomiska kriterier.

Inget hindrar ju att du precis som någon redan har skrivit i tråden betalar per ord i grunden. Du kan ju ersätta skribenterna per tecken i olika teckenintervall och sedan plussa på ersättningen om skribenterna uppfyller olika kriterier likt de du skrev. Det kommer de sannolikt göra för att få ut så mycket av möjligt av ersättningen när de ändå skriver.

Eller så skiter du i ekonomiska kriterier och säger att om äventyret ska godkännas och ge betalt så får det inte innehålla mer än en strid mm. Jag tror det handlar mycket om hur stort urval du har. Om du bara har några få skribenter så kan ni väl göra upp över en öl under bordet istället för att fixa och trixa med kriterier hit och dit. Det blir liksom bara löjligt att leka affärsmän om det är två kompisar som gör upp.

Harry S

Swordsman
krank;n126347 said:
Mina erfarenheter från att jobba med illustratörer är att det är mer effektivt att hitta rätt personer och ge hyfsat lösa ramar och stor frihet än det är att försöka köra micromanagement och beskriva det man vill ha i stor detalj.
En ersättningsmodellen som ersätter efter vissa kriterier kan ge hyfsat lösa ramar men inte lika lösa och framförallt inte samma lösa ramar som om du ersätter per tecken.

Sapient

Swashbuckler
Harry S;n126547 said:
6-8 öre per tecken på slutet av 80-talet motsvarar 10-14 öre/tecken i dagens penningvärde. Ett genomsnittligt ord innehåller 5-6 tecken. Det innebär att skribenten får 50-80 öre/ord. 80 öre/ord är inte långt från de 90 öre/ord som du betalat.
Även om priserna nominellt följt med penningvärdets utveckling, innebär det en reell sänkning. Under samma tidsperiod har lönerna ökat betydligt mer än penningvärdet försämrats.

Ett annat jämförande exempel - mitt första jobb var som officer (då var vi anställda under utbildning på officershögskolan, vilket skiljer sig från idag) hade en ingångslön på ca 9000 kr. (Efter examen hade vi fått lite drygt 10 000 om jag minns rätt.) Min lön då hade enligt scb.se prisomräknare motsvarat ungefär 13 500 idag. Men ingångslönen för fänrikar idag är ca 21 000 - och inte ens anställda soldater har så lågt som 13 500.

Även om vi tar hänsyn till skillnaderna (då anställd under utbildningen, som tog två år, nu studier med CSN, fyra år) så är skillnaden avsevärd.

krank

Jag vill för övrigt klargöra att den här tråden inte är ett sätt för mig att ragga äventyrsmakare.

Och om någon skulle vara intresserad så gäller det jag skrivit ovan:
- Ha något att visa upp. Helst ett färdigt äventyr. Jag vet själv hur stor skillnaden är mellan att kunna hitta på ett äventyr och att kunna bli färdig med att skriva det.
- Vi gör upp om längd och ersättning på förhand. Uppgörelsen kommer att basera sig på antal ord, i princip. Och eftersom även antal ord bestäms på förhand så funkar det rätt bra.
- Helst "testkör" jag först med ett kortare äventyr på 1-2 A4, även om jag sett saker jag gillat i tidigare verk.

En fundering jag lämnar öppen: Är det rimligt att skicka ut grundböcker till varje Tom, Dick och Harry som uppger sig intresserad av att skriva äventyr? Vad är kutym? Rotsystems grundbok finns ju som gratis PDF, men jag har förstått att många inte gillar att läsa i det formatet. Samtidigt drar jag åt mig öronen lite, det känns ju som att det kan leda till att jag helt enkelt blir av med böcker utan att få något äventyr i slutänden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n126596 said:
En fundering jag lämnar öppen: Är det rimligt att skicka ut grundböcker till varje Tom, Dick och Harry som uppger sig intresserad av att skriva äventyr?
Nej, inte när du betalar för äventyret. Som du säger så finns boken gratis i PDF-format. Det är mer än tillräckligt.

Drey

Veteran
krank;n126596 said:
Jag vill för övrigt klargöra att den här tråden inte är ett sätt för mig att ragga äventyrsmakare.

Och om någon skulle vara intresserad så gäller det jag skrivit ovan:
- Ha något att visa upp. Helst ett färdigt äventyr. Jag vet själv hur stor skillnaden är mellan att kunna hitta på ett äventyr och att kunna bli färdig med att skriva det.
- Vi gör upp om längd och ersättning på förhand. Uppgörelsen kommer att basera sig på antal ord, i princip. Och eftersom även antal ord bestäms på förhand så funkar det rätt bra.
- Helst "testkör" jag först med ett kortare äventyr på 1-2 A4, även om jag sett saker jag gillat i tidigare verk.

En fundering jag lämnar öppen: Är det rimligt att skicka ut grundböcker till varje Tom, Dick och Harry som uppger sig intresserad av att skriva äventyr? Vad är kutym? Rotsystems grundbok finns ju som gratis PDF, men jag har förstått att många inte gillar att läsa i det formatet. Samtidigt drar jag åt mig öronen lite, det känns ju som att det kan leda till att jag helt enkelt blir av med böcker utan att få något äventyr i slutänden.
Jag skrev PM:et till krank som lett till frågeställningen.

Ser annorlunda, om det inte blir ett äventyr/ modul så är det självklart att man ska betala för boken. När man hyr personer att göra något så bör man skriva avtal på vad som förväntas av personen och krav som ska uppfyllas. Självklart vilka förväntningar som ställs på uppdragsgivaren. I avtalet kan t ex stå att utskickad bok ska betalas om inte förväntningar eller krav uppfylls.

Tycker inte det är några konstigheter, boken skulle t o m kunna vara en del av betalning för äventyret.