Nekromanti Att knö sig in i branschen

Boll

Veteran
Hejsan!

Jag har sedan en tid tillbaka varit väldigt intresserad av rollspel och allt vad det innebär. Jag har också skrivit en del, samt tecknat en massa. Jag anser mig själv vara ganska så duktig, och skulle gärna vilja arbeta med rollspel i framtiden.

Dock har jag fått reda på nyligen (här på forumet) att det är väldigt svårt att leva på rollspel. De flesta som jobbar med rollspelsskapande har tydligen ett 'riktigt' jobb vid sidan av, och sysslar med rollspel bara för att det är så otroligt kul - mer som en större hobby.

Min fråga till er blir således: Vad kan man skaffa sig för 'riktigt' jobb, när man känner sig kvalificerad för att skriva och illustrera rollspel?

Jag vet att många här på forumet har jobb som inte egentligen har med rollspel att göra, men som ändå bidrar mycket till ens skicklighet inom området rollspel. Ett exempel skulle ju vara de av er som arbetar som illustratörer för allt möjligt - eftersom ni då kan illustrera rollspel vid sidan av, för en extra slant, eller bara för att det är så kul. Dock verkade det som att man inte tjänar särskilt bra som illustratör heller och jag börjar nästan tro att det inte går att skaffa ett jobb som faktiskt fungerar ihop med rollspelsskapande.

Jag tror faktiskt att många sitter i min sits just nu; skall snart komma ur gymnasiet, och vet att ni vill syssla med rollspel, men inte har en aning om vilka jobb/vidarestudier som är värda att satsa på.

Jag skulle vara ytterst tacksam om någon skulle vilja beskriva hur han/hon lyckades, och vad som hände på vägen.

Foggmock

Myrmidon
Jag utbildar mig till automationstekniker/ingenjör. ska göra lumpen efter gymnasiet och sen ta en KY-utbildning i automationsteknik som förhoppningsvis ska ge mig en ingångslön en bit över snittet.

Krille är utbildad programmerare vad jag vet, och har lyckats bygga ett gäng roliga rollspel.

Rising är reklamare och har kreativitet och sprudlande fantasi så vartenda dagis i Kalmar skulle vara avundsjuka på honom.

CJS är väl vad jag vet den enda i Sverige som sysslar med rollspel på heltid - huruvida han har jobb eller inte vid sidan om kan jag inte orda om.

Järnringarna har tusen olika jobb eftersom de är så många.

Gillbringarna jobbar iallafall också, men med vad vet jag inte.

Riotminds-Magnus jobbade i min datorsal på min gamla skola ett tag så han har nog en sån utbildning, och ibland ser jag honom på stan i Kalmar. Han ser ut som en typisk slacker, så hans morsa betalar nog hans hyra :gremwink:

Sen har vi Mogge, Arvidos, Dnalor och Zaphod som mekar mycket själva med rollspel och sånt. De är väl mellan 14 och 19 år alla fyra och utbildar sig till ... saker.

Vad ville jag då bevisa?

Visst, du har nytta av att kunna designa eller illustrera ditt rollspel själv, men det går att självlära sig - så vilket yrke du väljer kommer antagligen inte påverka ditt rollspelsskapande nämnvärt.

Zaphod_UBBT

Swordsman
JAAAA! Jag är med i listan! lite [OT]

Whooopeee!

"Sen har vi Mogge, Arvidos, Dnalor och Zaphod som mekar mycket själva med rollspel och sånt."

Dobedidum. Jag är med på listan. Jippi! Foggmock ser mig som någon form av rollspelsmakare! :gremtongue:

Öh, ja. Äh, jag blev allvarligt talat lite smickrad. Det är roligt när folk ser en och... Ja, som rollspelsmakare som ännu inte kommit så långt i livet är det roligt att bli tagen som exempel på att alla har potentialen, vad man än sysslar med i övrigt.

Öh, ofokuserat? Ja. Off Topic? Jajamensan. Borde jag låta bli? Jupp.

För att få med någonting som håller sig inom topic så kan jag ju säga att det låter korrekt, och du sätter fingret på vad det handlar om. Rollspelsmakare är liksom inget man utbildar sig till. Så är det med alla kreativa och konstnärliga arbeten; det finns kunskaper som underlättar, men i grunden handlar det mycket om att ha engagemang, talang, ett sprudlande, brinnande intresse för själva konstformen samt en fruktansvärd massa envishet.
Vad för tränade kunskaper som underlättar för olika kreativa arbeten är solklart olika. För en musiker är det bra att kunna lite musikteori och träningen bakom att spela instrument. För en grafiker handlar det om att kunna lite om färger och former, hur ögat jobbar och hur man rent tekniskt sätter samman bilder. För en skådespelare handlar det om att kunna analysera människor och situationer och att ha grundläggande kunskaper som gäller för alla som står på en scen. För rollspelsmakare gäller det att vara väl bekant med sitt språk, att att kunna marknadsföra sig och en himla massa andra små kunskaper.

Nå, det är alltså en massa saker som man behöver kunna åtminstone halvbra, men det är inget blodigt. Man kan nog skaffa sig de tränade kunskaperna som behövs på egen hand.
Så jag håller med dig, Foggmock. Det är nog knappast utbildningen som gör den stora skillnaden för förutsättningarna, för det viktigaste att ha från början, det är nog engagemang, talang, en järnvilja - och tur.

Raspod

Edit: Det blev ju inte alls [ANT]

Helmgast
Neogamarna

CJS är väl vad jag vet den enda i Sverige som sysslar med rollspel på heltid - huruvida han har jobb eller inte vid sidan om kan jag inte orda om.
CJS sysslar med barnpassning vid sidan av - han är faktiskt deltidspappaledig. Annars har han en halv civilingenjörsutbildning i Industriell Ekonomi, vilket är bra att ha vid ekonomiska spörsmål.

Petter Nallo (Blaphemy) sysslar liksom jag med rollspel på _övertid_. 40-timmarsvecka är nåt som hör till tråkiga jobb vettja. :gremsmile:

// avatarex, stolt praktikant

Dimfrost

Special Circumstances
Riktigt jobb, vad är det för trams? Det är plugga som gäller, ju. :gremlaugh: Gärna något slappt ämne så att man har mycket fritid, som till exempel matematik, historia eller filosofi. Håll dig långt borta från civilingejörsutbildningarna där man ofta har schemalagd undervisning 8-17. Problemet är att man har en tendens att bli färdig med sin utbildning förr eller senare, och då bör man ändå skaffa sig ett jobb. Själv siktar jag på en doktorandtjänst så jag kan fortsätta med det ämne jag gillar, men det är inte direkt alla som trivs med det, och sen är det inte helt lätt att komma in heller. Så jag vet inte riktigt...

/Dimfrost

Netfeed

Swashbuckler
om man inte vill plugga, så kan man läsa systemvetare vid handelshögskolan vid göteborgsuniversitet
vi har knappt några föreläsningar första året

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tja, jag läste in en samhällsvetarexamen samtidigt som jag skrev Traveller-prylar, fast det var för 20 år sedan. Sedan 1990 har jag haft rollspel som extraknäck bredvid en massa mer eller mindre udda jobb i informationsbranschen. För närvarande är jag vetenskapsjournalist.

Rosen är systemvetare från LuTH och jobbar som teknikskribent. Nightowl är bibliotekarie. Mats Blomqvist är bibliotekarie. Thomas Allvin är statsvetare och jobbar i riksdagsförvaltningen.

Alla har vi spelpulandet som extraknäck på fritiden. Det blir svårt när man får barn (eller hur Dante :gremsmile: ) men man kan hanka sig fram i all fall.

Det verkar som om spelnissar gärna dras till ämnen som har att göra med böcker, datorer eller politik.

Rosen

Myrmidon
Gillbringarna jobbar iallafall också, men med vad vet jag inte.
Gillbring grafisk design

Fast förutom det så har Anders G också ett "day job" som webmaster på... ett ställe som jag aldrig lyckas komma ihåg vad det heter. (Jag är iaf ruskigt avis på att det ligger på några minuters promenadavstånd från deras lägenhet - ack den som hade såna restider.) Många järn i elden har de.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Rosen är systemvetare från LuTH och jobbar som teknikskribent.

Ett jobb som alltså går ut på att skriva mjukvarumanualer - inte fullständigt orelaterat, eftersom det till stor del bygger på att kunna sammanfatta information och presentera den på ett sätt som är begripligt för oinsatta. Att skriva begripliga rollspel kräver ungefär samma sak. (-:
(Tyvärr får jag sällan tillfälle att illustrera nånting; pedagogiska frihandsteckningar var rätt vanliga i manualer och utbildningsmateriel förr om åren, men har numera gått out of fashion.)

Rollspel togs fö upp i min anställningsintervju, där kontorschefen påpekade att "i såna spel är ju manualen själva spelet." (-:

--
Åke

Brior

Swordsman
Jag räknas väl knappast som rollspelspulare längre, men har ett ganska idealiskt jobb för skrivande sidopyssel: 75%, arbetar hemifrån, helt fria arbetstider, bredband och dator hemma via jobbet.

Nackdelen är att det kan bli ganska ensamt, men fördelarna överväger, i alla fall just nu när jag har ett större projekt på sidan av

Hälsar
Erik "Brior" Granström

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad jag antar att man behöver

Tja, eftersom jag är en envis själ som också försöker "knö" mig in i rollspelsvärlden så kan jag ju summera min inbillade vision av framgångsreceptet:

9 dl envishet
8 dl tur
10 dl färdighet
5 dl erfarenhet
7 dl mångfacettering

De absolut viktigaste ingredienserna: envishet, tur och färdighet. Man måste göra otroligt mycket för otroligt lite, nappa på precis rätt erbjudanden eller tjata på precis rätt individer och man måste vara förbaskat duktig på det man gör. Oavsett om man skriver, tecknar, redigerar, speltestar eller kommer med goda råd.

Andra: mångfacettering. Precis som jag märkt i min hittills otroligt korta delaktighet i tidningsvärlden så är det väldigt bra att vara duktig på mycket. Det är inte bra att bara vara journalist, utan har du kompletterande utbildning i redigering, fotografering och andra saker så är det större "risk" att någon faktiskt uppskattar din arbetsinsats. Antar att det är likadant bland rollspelsföretagen, eftersom inflationen på folk som "vill jobba med rollspel" är ganska hög, precis som det är bland journalister.

Tredje: man får inte vänta sig snabba resultat. Man måste ha tålamod. Jag har själv försökt om och om igen och fått både positiva och negativa svar. Men så är det - det är de positiva svaren man får leva på. Det gör bara att man blir lite mer realistisk, och lär sig att göra sitt allra bästa - för inget annat är gott nog.

Den dag när man sedan "gjort sig ett namn" så kanske det blir lättare, men jag tror nog vägen dit är både lång och snårig, vilket veteranerna här i forumet säkerligen kan hålla med om. (Även om kanske tiderna förändrats, men jag tror nog det alltid varit svårt att slå sig på någon form av hobbymarknad, eftersom majoriteten av en hobbys mer fanatiska utövare vill vara delaktiga.)

Sedan vad man kan ha för jobb bredvid sitt rabiata skapande. Tja, det spelar nog absolut ingen roll. Jag rekommenderar jobb som antingen är väldigt slappa eller som ger naturligt utrymme för anteckningar, läsning och/eller språkutövning. Bra yrken är nog det mesta inom media, men egentligen fungerar det nog med vilket jobb som helst som inte är allt för mentalt utmattande.

Mekanurg

Re: Vad jag antar att man behöver

Envishet och kompetens är väl de egenskaper som gör att man kommer längst. Tur spelar en viss roll, men den som aktivt letar efter chanser hittar dem förr eller senare.

Krille

Super Moderator
En sak att tänka på: om du vill skriva ditt eget rollspel så får du skriva det själv, med allt vad egenföretagande heter. Ska du ta anställning som rollspelsskapare så får du nöja dig med att skriva andras rollspel.

Nightowl

Champion
Passande dagjobb...

Alldeles oavsett böcker är en viktig bibliotekarie-egenskap att kunna organisera information så att andra hittar det, något de flesta av oss tyvärr är alldeles för dåliga på. Bibliotekssystem för bibliotekarier kontra bibliotekssystem för låntagare påminner i mycket om regler för spelledare kontra regler för spelare. Samtidigt ingår det åtminstone i folkbibliotekariesysslan att 'sälja' kultur, att få folk att inse att det finns en bok de vill läsa som de inte visste om fanns, och det kan påminna om att 'sälja' en spelvärld.

Man skall INTE bli bibliotekarie om man gillar att läsa böcker, för övrigt, eftersom man aldrig gör det på arbetstid, och 75% av grejerna folk frågar er om oundvikligen är böcker ni själva bara skulle läsa under vapenhot... :gremsmirk:

Erik

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Anders

Saknar du tiden på 80 talet då ni satt på Åsögatan (eller?). Det gör jag. DÅ DoD regereade och kändes så äkta... på nåt sätt... Har sagtdet för men tack igen... :gremlaugh:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Boll, läs det här och försök attta det till dig.

Bästa Boll.

Jag är 30. Då jag gick i gymnasiet så skrev jag på en bok som hette Womens World War (idag är den faktiskt utgiven som ebok). jag skulle bli författare och trubadur. jag skriver väl, det har jag hört från många håll och skriver även bra musik. Så jag hade den där visionen - Jag ska jobba med det här. Det kunde jag glömma. Jag kanske är duktig. Jag har skrtivit för tidnignen Everyday då de fanns, deras krönikor. Blivit publicerad i DN. Men proffsskrivande. Oh no. Det är anske 10 i Sverige som lever på det. Musiker? OK men se då till att pejla av branschen efter avd den vill ha.

Illustratör. Nej. Då ska du vara tokskicklig och som sägs i en anna del av tråden, kunna en massa annat. Redigering, textsättning, typografi, journalistik. Du måste vara mångfacetterad. Möjligen kan man bli illustratör enkom men jag har träffat en enda männiksa under 30 år som jobbade som det. Har du däremot en fet kontakt nånstans så är det lättare. Kontakter är 50% i mediabranschen.

Jag varnar för den branschen. Rollspel kan du glömma. Nej nej och åter nej det går inte att leva på det. Om du itne kommer på det magiska genombrottet soch säljer det över hela världen. Sikta på dataspelsindustrin istället. Men i Sverige är den nästan lika liten som rollspelsindustrin (inte riktigt). Vanliga spel kan du heller itne försörja dig på. Kort sagt kreativa yrken är sällan något man kan leva på.

Men! Det finns en väg runt det här. Utbilda dig till projektledare, producent eller dylikit. Det är vad jag gör och det går bra. Efter att ha jobbat som multimediaprogrammerare, pluggat till manusförfattare och fortfarande vid 29 års ålder siita på 118118 så insåg jag att en projekt/producentledarutbildning kan leda till attman kan få hålla p med det kreativa också. Det var itne det jag helst ville just då men det näst bästa. Så jag började på en och går den nu och gör min praktik på ett TV-produktionsbolag där jag lärt mig massor.

Du är 18. Jag lovar att då du är 28 så har du hittat nåt helt annat eller liknanade och är nöjd. Börja med ett dagjobb. Vaktmästare tex. Det var jag och ritade spel på mitt rum och sturntade i mina göromål. Ibland. Skrev mass alåtar då jag staäde. Sätt dig i en recpetion och teckna då du talar i telefon. Gör det på en reklambyrå där en AD kanske får upp ögonen för dig. Men framförallt kan du låta tiden gå så du kan komma fram till vad du vill lbi och hur du ska ta dig dit. Det är INGEN brådska. Dessutom kan du väönta in tills det blir lite bättre tider.

Eller plugga. Läs nåt du tycker verkar kul och som du tror du kan kombinera med dina andra färdigheter. Utbildning är bra. Jobberfarenhet alltid lite bättre. Skaffa dig en övergripande kunskap om något. Som framtida producent skadar det verkligen itne att ha jobbat med multimedia och varit manusförfattare. Dessutom har jag regiseerat och klippt en del.

Nu kanske det här blev lite OT men jag vet att många är så stressade över vad de ska bli idag och tror att alla tåg går. Det gör de itne. Därför ville jag delge min erfarenheter oich hoppas det är OK. De kreativa yrkena är en bitch! Jag önskar jag ville köra lastbil och vara nöjd med det. Nu rä det iten så och då MÅSTE man lägga upp startefgier.

Kör hårt Bollen. Ge inte upp det du tror på men låt det ta sin tid. Du fixar det. Se på mig. 30 och fortfarande i skolbänken men med en möjlig chans till dörmjobb.

Lycka till!!!

/Niklas

Mekanurg

Re: Boll, läs det här och försök attta det till dig.

Du är 18. Jag lovar att då du är 28 så har du hittat nåt helt annat eller liknanade och är nöjd. Börja med ett dagjobb. Vaktmästare tex. Det var jag och ritade spel på mitt rum och sturntade i mina göromål. Ibland.
Sommaren 1978 var jag som 19-åring vaktmästare på ett kontor i Göteborgs hamnförvaltning. Jag satt och skrev rollspelsprylar på skrivmaskin under de många lediga studerna, mest till Metamorphosis Alpha. Någonstans ska man börja.

Mekanurg

Re: Anders

Saknar du tiden på 80-talet då ni satt på Åsögatan (eller?). Det gör jag. DÅ DoD regereade och kändes så äkta... på nåt sätt... Har sagt det för men tack igen...
Alltid trevligt att bli uppskattad. Det har gått cirka 18 år sedan Frihamnen och Åsögatan. Ibland ser jag tillbaks till dåförtiden med ett nostalgiskt blänk i ögat, men sedan, när jag ser mina barn omkring mig, försvinner nostalgin snabbt och jag gläds ännu mer åt dessa tre småttingar som jag har välsignats med under de senaste åren, "ty livet vänder inte åter och stannar inte i den dag som har förflutit" (Khalil Gibran).