Jag läste nyligen ut Dan Simmons science fiction bok Hyperion. Den handlar om en grupp pilgrimer på en farlig resa, under resans gång turas de om att berätta vad som fört dem dit och fått dem att ge sig ut på en så farlig färd, lite Canterbury tales möter Mörkrets hjärta. Hursom helst, jag funderade på ett liknade upplägg för rollspel. Att kombinera ett vanligt äventyr/kampanj där rollpersonerna färdas mot sitt mål med samberättande där det berättas vad som fört rollpersonerna dit.
Alltså man börjar berättelsen in media res och berättar bakgrunden i bitar medans man färdas mot resan mål. Beroende hur många berättelser man vill ha kan man dela in spelargruppen i olika många undergrupper med sina egna berättelser. Spelarna i de andra grupperna kan då spela rollpersoner som av någon anleding inte klarade eller valde att följa med hela vägen.
En fördel med att ha en sådan ram-berättelse är att spelledaren bara behöver förbereda ram-berättelsen/äventyret, resten av bakgrunden/världen byggs upp genom samberättande. Samtidigt ger ram-berättelsen en struktur åt samberättandet, man har ett mål ditt man för eller senare måste komma i sin berättelse. Tror ni att det kan vara bra att på samma sätt att förbereda en startpunkt för varje berättelse? Jag kan tänka mig att spelledaren får vara ganska flexibel i att ändra i ram-äventyret för att passa den bakgrund och värld som byggs upp i samberättandet.
Det jag undrar över känner ni till något rollspel som har en liknande idé eller ett system som skulle passa bra för det här, och har ni några synpunkter på hur man ska få det här att funka bra praktiskt. Eller erfarenheter från liknande kampanjer?
Alltså man börjar berättelsen in media res och berättar bakgrunden i bitar medans man färdas mot resan mål. Beroende hur många berättelser man vill ha kan man dela in spelargruppen i olika många undergrupper med sina egna berättelser. Spelarna i de andra grupperna kan då spela rollpersoner som av någon anleding inte klarade eller valde att följa med hela vägen.
En fördel med att ha en sådan ram-berättelse är att spelledaren bara behöver förbereda ram-berättelsen/äventyret, resten av bakgrunden/världen byggs upp genom samberättande. Samtidigt ger ram-berättelsen en struktur åt samberättandet, man har ett mål ditt man för eller senare måste komma i sin berättelse. Tror ni att det kan vara bra att på samma sätt att förbereda en startpunkt för varje berättelse? Jag kan tänka mig att spelledaren får vara ganska flexibel i att ändra i ram-äventyret för att passa den bakgrund och värld som byggs upp i samberättandet.
Det jag undrar över känner ni till något rollspel som har en liknande idé eller ett system som skulle passa bra för det här, och har ni några synpunkter på hur man ska få det här att funka bra praktiskt. Eller erfarenheter från liknande kampanjer?