Nekromanti Att kränga sitt spel

Jorkii

Veteran
Säg att du trycker upp en regelbok i 110 exemplar, för att sedan skicka obligatoriska pliktexemplar till kungliga biblioteket och andra torrbollar (högst 10 ex). Du vill sälja boken för 150 :-, tryckkostnaden per styck (efter grundavgifter) är kanske 70 :- Vidare bestämmer du dig för att sälja din lilla upplaga själv, via en webbplats där du även frekvent stödjer spelet med moduler och äventyr i PDF. Några exemplar kanske du säljer på konvent eller ger bort till vänner och bekanta.

Så långt är allt lugnt, men hur funkar det med skatten? Är upplagan på tok för liten eller kanske för stor?

[color:\\"green\\"]En som har noll koll[/color]

tdh

Swordsman
Vad du menar med skatten förstår jag inte riktigt. Säljer du en produkt komersiellt så ingår momsen till privatpersoner. Det innebär att du måste redovisa denna och betala in till Skattemyndigheten. I övrigt gäller samma skatteregler som annars - du deklarerar inkomst och allt det där.

Det finns dock regler för vad som är komersiell verksamhet och vad som är hobbyverksamhet. Tänker du trycka 110 exemplar och skall sälja dessa så är det tveksamt om du räknas som näringsidkare på ett sådant sätt att du behöver bry dig, annat än med eventuell inkomst då (som skall hamna på din deklaration om rätt skall vara rätt).

Det där är en veritabel snårskog (och även anledningen till att jag har en ekonomiansvarig på Cylinder Labs AB och inte pysslar med det själv) - jag råder dig att gå till närmaste Skattekontor och fråga. Även om de ofta är lite torra så kan de hjälpa dig och ge dig en handfull mer eller mindre begripliga broschyrer.

Lycka till!

Jorkii

Veteran
Aha

Tack för svaret. Vad jag undrar är just var gränsen går, drar jag bort utgifterna (7000kr) från den slutgiltliga inkomsten (15000kr) så blir det ju bara en inkomst på 8000kr, vilket nog inte är värt att betala på. Men får jag göra så, eller måste jag betala av på 15000kr :gremconfused:? Nåväl, jag frågar väl Skattemyndigheten.

Förresten;
Hur många ex tryckte du Splatter i?

Doedinnan

Veteran
så här gör du!

Jag tycker att du aka skita i att betala skatt du kan göra det på 3 sätt:

1: du startar ett handelsbolag kostar runt 700 pix och du säljer alla dina böcker genom det. Du tar heller inte ut några pengar från företaget utan du köpper allt du vill ha genom företaget. Då sliper du skatta för pengarna. Det dåliga med det här är att du måste redovisa kviton, en massa krupp helt enkelt.

2: du skiter att betala skatt, chansen att bli på kommen är minimal. Detta altenativ kan värka oetiskt, men altenativ ett är minskt lika oetiskt (så deså).

3: du tar 700pix skänker till valfri hjälp orginisation och sen skiter du i att betala skatt. Då har dina 700pix för kommit till bätre använding en opm staten skulle fåt den.

LYCKA TILL!

tdh

Swordsman
Rekommenderas inte. Inte alls. [ant]

Inte nog med att det är olagligt, det är också väldigt tråkigt om man blir granskad. Då är du märkt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: så här gör du!

du startar ett handelsbolag kostar runt 700 pix och du säljer alla dina böcker genom det.

Ett handelsbolag ger nästan inga fördelar alls jämfört med att enbart vara enskild näringsidkare. Dessutom måste ett handelsbolag ha minst två ägare, så en enskild firma är väl det troligaste i det här fallet.

Aktiebolag skulle ge helt andra fördelar, men då krävs aktiekapital, revisor, mm.

/Mikael

Skuggvarg

Hero

Alla tre alternativen godtagbara, ur min synvinkel. Det där om handelsbolag kände jag dock inte till. Slipper de betala skatt, bara sådär rakt upp och ner, bara de redovisar alla kvitton???

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Rekommenderas inte. Inte alls. [ant]

Då är du märkt.
Märkt kan bli hur lätt som helst om man bara råkar få problem med att betala en räkning. Då får man en liten trevlig anmärkning som gör att det blir helt omöjligt att ansöka om lägenhet, teckna mobilabonnemang, skaffa bankkonto (i vissa fall), byta elleverantör, byta tele- och internetoperatör, och en hel massa annat skit.
Så akta er noga för att få en betalningsanmärkning, då sitter ni där i skiten.

/Skuggvarg - sitter själv i skiten

Krille

Super Moderator

"Slipper de betala skatt, bara sådär rakt upp och ner, bara de redovisar alla kvitton???"

Om jag har förstått det rätt, lyckas man få nollresultat i företaget så har man ingenting att skatta. Därmed blir skatten noll kronor. Nollresultat får man om utgifterna (det man redovisar på alla kvitton) blir lika stort som inkomsterna (de pengar man får in från i det här fallet spelförsäljningen).

tdh

Swordsman

Om jag har förstått det rätt, lyckas man få nollresultat i företaget så har man ingenting att skatta. Därmed blir skatten noll kronor. Nollresultat får man om utgifterna (det man redovisar på alla kvitton) blir lika stort som inkomsterna (de pengar man får in från i det här fallet spelförsäljningen).

Precis. I Sverige finns det inget som heter "slipper betala skatt". Däremot kan du väga dina utgifter mot inkomster och på så sätt få nollresultatet som Krille säger. Å andra sidan måste du komma ihåg att väga momsen på det sättet också.

Varför man skulle eftersträva nollresultat i ett bolag förstår jag inte riktigt. Visst, det är en sak om man försöker bygga upp det och måste investera i utrustning och dylikt men annars verkar det som en lustig målsättning. Det är ju trots allt så att man skattar på vinsten, och har du inte bränt alla pengar så betar skatten bara av en del av det. Mer lite tur får du med andra ord pengar över att ta ut i lön eller investera på nytt.

Glöm dock inte - och det här är ett stort varningens tecken till er alla - att om man inte är särskilt haj på bokföring och kan göra bokslut själv så kan man åka dit på saftiga kostnader för revisorer. Summan av kardemumman är att det tillkommer en hel del pappersexercis om man bildar bolag. Det har jag lärt mig den hårda vägen tyvärr. Nu vet jag bättre och låter andra sköta den biten. :gremcool:

Twooshort

Veteran

Så akta er noga för att få en betalningsanmärkning, då sitter ni där i skiten.

Det håller jag med om, men jag kan informera om att sådana anmärkningar inte finns mer än tre år i något register utom den mänskliga hjärnan. Någon som åker dit för århundradets eko-brott kommer vara helt "ren" efter sina år i fängelse (som antagligen kommer bli fler än tre) förutom att det då står i en massa register att man är kåkfarare.

Men oavsett om konsekvenserna kanske inte verkar så allvarliga är det fortfarande en etisk och moralisk fråga som man inte ska förkasta utan att tänka på vad man gör. Dessutom lever vi ganska bra här i landet tack vare att vi betalar skatt.

tdh

Swordsman

Riktigt. Däremot kan det, för att gå lite från ämnet, vara en idé med ett banditbolag (eller kommanditbolag som är det officiella namnet på formen) vilka upplever lite andra villkor en en enskild firma. Jag minns dock inte vilka på rak arm men det är bara att kolla upp hos PRV. Och ja, någon måste investera i ditt bolag om du har ett banditbolag. Själv har jag investerat i ett antal, med en hundring här och en hundring där - inga stora summor med andra ord.

tdh

Swordsman

Nåja, tre år utan att kunna köpa på avbetalning, få en lägenhet, låna pengar etc. skulle jag inte vilja ha... :gremfrown:

Twooshort

Veteran
Apropå bokföringar och ekonomi (ganska OT)

Dessutom är det fruktansvärt tråkigt med bokföring så det är lika bra att anställa folk som mot all förmodan gillar bokföringar och alla andra tråkigheter inom ekonomi till att sköta det, så kan man själv fokusera på det roliga, nämligen pengarna.

De fyra ekonomiska grundreglerna, fritt tolkat efter min ekonomilärare (mycket rolig filur) i gymnasiet:
1: Anställ aldrig någon. De leder bara till en massa bekymmer som arbetsgivaravgifter och fackliga avtal och annat som kommer i vägen.
2: Bli aldrig , och det kan inte betonas för mycket, skyldig någon pengar. Dem måste du förr eller senare betala tillbaka, med ränta.
3: Låna heller aldrig ut pengar, eller snarare låt aldrig någon vara skyldig dig pengar. Det finns en massa snikiga individer som inte skulle dra sig för någonting för att låta bli att betala tillbaka, för att inte nämna att sådana som behöver låna pengar eller inte kan betala tillbaka med en gång inte har såpass stabil ekonomi att du kan förvänta dig att ha pengarna tillbaka om du behöver dem.
4: Betala alla avgifter och skatter med en gång. Desto mer du dröjer desto större är risken att någon börjar undersöka vad det är för företag du driver, och undersökningar är aldrig bra.

Twooshort

Veteran
Kommanditbolag, KB (lite OT igen)

Ett Kommanditbolag är egentligen samma sak som ett Handelsbolag (HB), med en avgörande liten skillnad.
I ett HB delar delägarna både på ansvaret och riskerna, men i ett KB gör man det nkelt för sig. Man utnämner en av delägarna till huvudansvarig, så tar han alla finansiella risker. Denna bolagsform kan verka lite skum, men ett användingsområde kan vara om man vill låta barnen få del av kakan som bolaget förhoppningsvis genererar utan att deras skröpliga ekonomi ska riskera att gå up i rök om bolaget går i grus. Givetvis går den ansvariges (i detta fall föräldern, och således stora delar av familjens) ekonomi upp i rök, men det är ju ett mindre problem, i alla fall om man har väldigt skeva prioriteringar.

Mask_UBBT

Hero
Mind your tounge!

Skattefusk i sverige är inte bara oetiskt, det är dessutom jävligt korkat och ett sätt att hamstra välfärd. Tjänar man pengar ska man betala skatt! Tjänar man 8000 är det dessutom inte särkilt mycket.

(för övrigt, var lyckas man trycka ett spel för 70 kr?)

/Mask - vars morbror fuskade med skatten -95 och blev av med det tredubbla beloppet +en jävla massa tid i rättsalen

zuntona

Swordsman

Mmmmm. Visst lever vi bra. Kolla på våra högavlönade politiker som tar skatte pengar till egen ficka. Kan dom kan vi.

Morgoth

Swashbuckler

"Mmmmm. Visst lever vi bra. Kolla på våra högavlönade politiker som tar skatte pengar till egen ficka. Kan dom kan vi."

Vaaaaad menar du nu? Blir det jämt på något sätt om alla snor skattepengar?

Jorkii

Veteran
Brandts förlag

(för övrigt, var lyckas man trycka ett spel för 70 kr?)
http://clix.to/landskrona

Någonstans runt 70 kr/ex hamnar en A5 bok på, 120 sidor, med svartvitt omslag. Men på det tillkommer en startavgift (dryga tusenlappen) i vilken 10 pliktexemplar ingår, 7 ex av dessa skickas ut till berörda bibliotek, 2 ex till bibliotekstjänst för recension samt ett ex till författaren. Och då är moms tydligen medräknat.

Bra va? :gremsmirk:

Doedinnan

Veteran
Skulle inte tro det!

"Skattefusk i sverige är inte bara oetiskt, det är dessutom jävligt korkat och ett sätt att hamstra välfärd. Tjänar man pengar ska man betala skatt! Tjänar man 8000 är det dessutom inte särkilt mycket."

Snick snack. Det blir ju 2400 vilket är mycket pengar för oss som inte är borgar brakor! Kom inte här och tryck din dubbel moral på mig, jag har inte bet om den.

Nu! Nog sagt om detta - Doedinnan