Det är häftigt att vara kosmetiskt skadad i rollspel, men astråkigt att ha förlorad prestanda från en konflikt till en annan. Man borde helt enkelt ta bort skadorna efter avslutade konflikter och bara behålla de kosmetiska grejerna. Typ så att man ser ut som Marv, men ändå kan kicka rumpa utan att ens tänka i termer som "men jag har större chans att lyckas uträtta min hämnd om jag först tar och vilar i en vecka..."
Ja, precis. Givetvis kan traditionella skadesystem vara helt rätt givet ett visst spel, men jag tvivlar på att de alltid har en plats i alla spel.
Till Noir tog jag ett steg (som diskuterades här). Till mitt nuvarande hobbyprojekt, "Agentspelet", ser det just nu ut som om skadorna i princip helt försvinner kort efter en drabbning, kanske krävs någon form av medicinsk hjälp för att det skall ske (typ den klassiska scenen där hjälten sitter bak i en ambulans med plåster i ansiktet och ett förband på handen och tjejen/chefen/kollegan/etc kommer fram och slänger några ord).
Jag tänker ofta i rollspelssystem när jag ser på film. Under 24-maratonet sade Jack Bauer i ett avsnitt att han hade brutit ett revben under en misshandel i kliniken på CTU. Det var just det, det var bara viktigt just då. Någon timme senare är effekten inte längre ett "plot element". Jag tror att det kan fungera bra i rollspel också. Även ganska traditionella rollspel - eftersom det är sådana jag föredrar att göra och spela, trots allt.
Ja, precis. Givetvis kan traditionella skadesystem vara helt rätt givet ett visst spel, men jag tvivlar på att de alltid har en plats i alla spel.
Till Noir tog jag ett steg (som diskuterades här). Till mitt nuvarande hobbyprojekt, "Agentspelet", ser det just nu ut som om skadorna i princip helt försvinner kort efter en drabbning, kanske krävs någon form av medicinsk hjälp för att det skall ske (typ den klassiska scenen där hjälten sitter bak i en ambulans med plåster i ansiktet och ett förband på handen och tjejen/chefen/kollegan/etc kommer fram och slänger några ord).
Jag tänker ofta i rollspelssystem när jag ser på film. Under 24-maratonet sade Jack Bauer i ett avsnitt att han hade brutit ett revben under en misshandel i kliniken på CTU. Det var just det, det var bara viktigt just då. Någon timme senare är effekten inte längre ett "plot element". Jag tror att det kan fungera bra i rollspel också. Även ganska traditionella rollspel - eftersom det är sådana jag föredrar att göra och spela, trots allt.