Re: Ärligt talat...
Om jag skulle ta dig på största allvar så skulle jag bli alleles för upprörd för mitt och andras bästa så det ska jag intwe göra.
Varför skulle du bli upprörd? För att jag inte tycker som du då?
Om vi ska gissa att du menar film och kanske i viss mån datorer
Beror på i vilket av mina påståenden. När jag klagar på böckernas bristande spridningsförmåga så syftar jag givetvis på att en bok som skeppas över världen tar längre tid att komma hem till mig än vad musiken jag tankar ned från artisternas hemsida gör. Eller filmerna jag tar hem och alla andra medier som finns därute.
De digitala medierna är många, svårdefinerade och svårseparerade. Därför bruakr de kallas digitala medier. Andra medier jag pratar om är ljudinspelningar, filminspelningar, bilder och säkert något annat jag glömt nu.
Dels får jag ont i ögonen
Då sitter du fel, har fel skärm, fel upplösning, fel färger eller så är det något annat som är fel. Svart text på vit bakgrund är knappast det ultimata att läsa på. Om e-böckerna ska bli en hitt måste folk inse det. Samt att de måste inse att en uppdateringsfrekvens på 45Hz inte är att fördera
Inte ligga eller sitta och läsa framför en bärbar dator.
Det är ju gosigare med en hårdpärms bok som väger 4 kg med skarpa kantar som skär in i revbenen. Nej, men kanske med en pocketbok.
Skillnaden är att pocketboken knappast utvecklats något på ett tag nu, och de bärbara datorerna förändras lite mer.
Sen kan du ju ligga i din säng med bara en skiva i stereon också. Vilket kanske är mer vad jag menar.
En film måste man ha en TV eller en bioduk för att se.
Eller en bärbardator, eller varför inte en mobiltelefon?
jag hyr aldrig en film själv eller går ensam på bio
Inte mycket slår att sitta ensam i en skinnstol i mörkret bland några få andra besökare och se en bra rulle.
En skicklig regissör kan använda bilder på ett finurligt sätt för att förmedla sitt budskap till publiken eller föra handlingen framåt. En skicklig författare sätter in bilder i huvudet på en på ett helt annat sätt.
En skicklig regissör kan använda bilder på ett finurligt sätt, precis som han kan använda ljud, musik, icke-bilder, text, ord, abstrakta former, tystnaden och roliga saker som förstoring och förminskning av bioduken osv osv.
En författare sitter kvar med sina ord och är låst.
Ett bra exempel: Kyss-scenen i Velvet Goldmine. När allt helt plötsligt går i slow motion (som jag inte nämnde där uppe och kan läggas till med fast motion, freezeframes, multiframes osv osv osv) och är knäpptyst. Vilken påfrestande känsla det gav i den där lilla biosalongen. Vad skulle en författare göra i en sådan position?
Fantasy till exempel är en genre som det inte gjorts många bra filmer till (typ sagan om ringen den enda) medan det gjorts massvis med bra fantasy-böcker (fortfarande helt enligt min mening).
Det finns massor av bra fantasyfilmer därute. De flesta kanske är animerade...
Jag skulle absolut inte kunna vara utan litteraturen idag
Inte jag heller. Jag saknar en större utbud av de andra medierna och jag saknar ekonomin för att kunna se en film på tunnelbanan in till stan. Men Det närmar ju sig...
och jag tycker absolut inte att den är föråldrad.
När var senast du läste någon riktig innovativ bok? Någon som verkligen pressade gränserna för vad litteratur är? På sista tiden har jag haft tur och läst bra böcker som vågar lite mer. Men om vi tar fantasyn till exempel. Det är inte särskilt mycket litteraturhistoria som skrivs där. Det är mest vanliga trista berättelser som alla verkar följa standard mallar uppsatta av tolkien. (riktigt så illa är det inte ALLTID, men ibland undrar man ju om det inte hade varit bättre om gubben dog innan han skrev klart sin trilogi så fältet hade lämnats lite mer öppet...)
chrull - som nu måste springa till tunnelbanan, men lovar att skynda sig hem