Re: Chrull = Farenheit 451 skurk?!?
Jag är en pinsam filmvetare som faktiskt inte sett F451. Jag har dock tänkt att ändra på det inom en vecka.
Ditt inlägg är tar ju bara upp Datorer egentligen. Alltså går många av mina poänger förbi utan en skråma.
1. Det är inte så ansträngade för ögonen.
Med rätt skärm, rätt avstånd och rätt färger är datorer inga problem. Hur många på det här forumet har inte utan problem, annat än med blodcirkulationen, suttit 10 timmar i streck med ett datorspel? Några av mina mer extrema bekatna sitter hela dagar med UO, och liknande spel.
Däremot måste jag ganska ofta byta ställning, vila ögonen och klia mig på huvudet när jag läser en bok.
Alltså: det är olika, Men så länge man gör det rätt så klarar man av det.
2. Faktumet att det är svårt att göra och editera skär ner en del på skräp faktorn. Bakom en bok ligger ganska mycket arbete
Robert Jordan har lagt ned en jävla massa arbetande i sin serie. Men det är bara ordbajsande. För tillfället verkar allt som kan beskrivas med termer som "fantasy", "episkt" och "lång serie" gå direkt till pressarna. Varför? Det säljer.
Datormedier som interaktiva flashfilmer betalar du inte för och gillar du dem inte är det bara att avbryta. Du har inte förlorat ett öre på dem. Det är dessutom massor av bra i mångfalden. Jag är ganska säker på att det finns en stor grupp som faktistk tycker bra, och mycket bra om Jordans serie. Om jag fick bestämma hade de aldrig fått läsa den, och det vore ju synd.
Alltså: Spridning är bra, nedskärningar och hinder är det inte. Det finns alltid någon som kommer älska det du hatar. När marknaden styr får inte de små grupperna vad de vill ha och tvingas ta till saker de inte gillar. Vad är det bra med det? Ska vi tvingas äta samma mat också?
3. Hittils så har jag inte sett en dator som är lika lätt hanterlig och portabel som en bok.
Jag såg någon sitta och läsa lovercraft-noveller på sin palm pilot. Han slapp till och med och vända blad.
En programerbar bok är för begränsad. När den dessutom kan visa bilder i hög upplösning, filmer och spela musik, då är det något.
Javisst ja. Det kallas bärbardator och utvecklingen där lär fortsätta frammåt.
chrull