Mogger
Hipsteranka
Vill man ha en snabbkurs så går de igenom detta fenomen i ett avsnitt av I huvudet på Epstein på P3. Det korta svaret är att det inte går. Det långa svaret är att man aldrig riktigt vet vad det är man läser eller vad det betyder eller bottnar i. Avsnittet är rätt kort.Det finns en färdighet i många spel som skaver ganska hårt på min världsuppfattning: I Exalted heter den Read intention, i D&D heter den Insight, Trail of Cthulhu Assess Honesty och andra kan kalla den för Intuition. Syftet med dem alla är att på relativt kort tid avgöra vad en SLP egentligen vill, egentligen menar eller har för planer/agenda etc. Jag talar inte här om magiska eller tekniska medel att göra detta utan enbart det som vem som helst kan göra. Vanligen är det något som går att träna.
Jag undrar hur ni använder er av sådana färdigheter i spel och hur förklaras hur det fungerar i spelet? Det som skaver för mig är alla de bias etc. som människan använder sig av för att ta genvägar när t.ex. andra personer skall bedömas. För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
Enda sättet att göra det på IRL är exakt på det sätt polisen arbetat. Ställ frågor, frågor, frågor, frågor tills dess att lögnen inte längre håller. Det tar tid men är det enda som funkar.