Anarchclown said:
Vet inte hur det är med Kranks variant dock. Jag har inte satt mig in i det än.
Det har inte Krank heller, riktigt. Det är en intressant frågeställning, dock.
Men, eftersom det nu dök upp, så har jag tänkt ungefär såhär just nu: Samhället är utsatt för yttre hot och resursbrist, och vittrar sönder av tusen olika orsaker i Rotsystem. Koalitionsregeringen bryr sig egentligen bara om fullskaliga krig mellan megaföretagen eller andra grupper, och om saker som antyder att Grönskan tagit sig in. Eller, det är där deras prio ligger.
Och olika områden i arkologin är ganska "self-contained", har egna rättssystem etc. Är du eftersökt i ett område
kan du fly till ett annat.
Sedan förväntas å andra sidan rollpersonerna i Rotsystem, som i de flesta spel och kampanjer jag bygger, hålla sig någorlunda till en uppdragsstruktur. Jag ser inget jättevärde i att ha "gör vad skit ni vill" som del av det sociala kontraktet kring spelbordet.
Så... Jag förordar nog en kombination av att man hittar sätt att luckra upp den totala kontrollen i de fall där det känns relevant, och att kring spelbordet ha en explicit överenskommelse att man inte kaosar loss alltför mycket för då måste SL antagligen avsluta kampanjen om det inte ska bli en fängelsekampanj eller en gå-under-jorden-kampanj.
EDIT: Dessutom: Rollpersonerna är frilansare. Företagen är inte dummare än att de fattar att det inte är rollpersonerna man ska skylla på för att en viss teknologi eller så blev snodd, utan konkurrenten som anlitade dem. Bankar man ner ett gäng frilansare när skadan redan är skedd finns det tusen åter. Därmed inte sagt att man inte gör sitt bästa för att få tillbaks det stulna innan det nått uppdragsgivaren...