Rickard
Urverk speldesign
Det här är en fortsättning på konventioner. När jag sammanställde det som kom fram i den tråden så såg jag framför mig en artikelserie i sju delar som antagligen kommer att komma upp på RPGLab, då den sidan är bättre anpassad för sådana saker, både i sidans fokusering och i dess utförande. Vad jag tänkte göra i denna tråd är att skriva denna artikelserie för er att kommentera eller lägga till. Det mest suveräna vore om ni själva orkade skriva en punkt eller två, så att jag fick fler infallsvinklar.
Det finns en åtminstone tre saker som man kan göra med konventioner, vare sig du är en makare av system eller scenarion. Du kan utnyttja dem för att lättare kunna leda spelarna dit du vill, genom att använda sådant som de tar för givet. Vill du istället göra en säregen stil på det som du skapar så kan du testa att bryta mot konventionen - för att förvilla eller för att ge en fräsch smak i munnen hos dina spelare eller läsare. Du kan också få dem att själva utmana konventionerna genom att rikta all uppmärksamhet mot något som är uppenbart, vilket kan få de att tvivla på att det kan vara så. Skulle spelledaren vara så genomskinlig?
Här nedan följer det ett antal punkter som du kan använda dig av.
SPELMÖTET
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren styr upp mötet"
"Man sitter runt ett bord när man spelar rollspel"
"Spelledaren bör sitta vid kortsidan"
"Ät innan man spelar"
"Man börjar spela på kvällen"</div>
SPELLEDAREN
<div style="margin-left: 1em">"Man spelar inte utan spelledaren"
"Det är speledaren som bestämmer" alternativt "SL har alltid rätt"
"Spelledaren bör kunna systemet och är den som har tolkningsföreträde"
"Spelledaren beskriver miljöerna"
"Spelledaren är den som beskriver omgivningar, spelar SLP:er och hittar på saker mellan äventyren"</div>
SCENARIOT
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren tar inte livet av oss i början"
"Motståndet är alltid anpassat efter RP"
"Spelledaren har detta planerat, så det finns en lösning på problemet"
"Allt man hittar är viktigt"
"Desto mer något beskrivs, desto viktigare är det"
"Små är kvicka och lömska och stora är långsamma och korkade"</div>
SPELANDET
<div style="margin-left: 1em">"Det ska vara roligt/givande/underhållande att spela rollspel"
"Man ska ge SLs scenario en chans innan man flippar ur" alternativt "det är alltid bra att aldrig göra som SL har planerat oavsett vad, gör alltid tvärt om eller ännu hellre upp och ner""
"Rollspelande handlar om ovanliga saker och inte om vardagen"
"Om det handlar om vardagen, så är det en chimär"
"I värdshuset sover man en trappa upp"
"Utrustning är viktigt"</div>
SPELSTILEN
<div style="margin-left: 1em">"Man måste berätta för varandra vad man gör"
"Mina tankar och känslor är inget andra ska höra"
"Man vet endast det rollpersonen vet"
"Det är fullt okej att spela parallella scener"
"Använd inte spelledarens tärningar"</div>
SPELET
<div style="margin-left: 1em">"När man ska rollspela så har man ett spel att spela"
"När man ska rollspela så har man ett äventyr att spela"
"Man aldrig bör spela om ett äventyr"
"Alla deltagare spelar samma äventyr"
"Man använder ett rollformulär"
"Alla spelarna har rollpersoner och då endast en"</div>
SYSTEMET
<div style="margin-left: 1em">"Beskriv först och slå sedan"
"Rollpersoner blir mäktigare med tiden"
"Rollpersoner blir mäktigare genom spelarnas insatser"
"Alla rollpersoner lyder samma regler"</div>
/Han som först råkade skriva alla rubriker med inledande S och sedan blev det en grej
<font size="1">[edit] Lade till det andra stycket i texten. Ibland är det dåligt att äta emellan man påbörjar ett inlägg och skriver klart det.</font size>
Det finns en åtminstone tre saker som man kan göra med konventioner, vare sig du är en makare av system eller scenarion. Du kan utnyttja dem för att lättare kunna leda spelarna dit du vill, genom att använda sådant som de tar för givet. Vill du istället göra en säregen stil på det som du skapar så kan du testa att bryta mot konventionen - för att förvilla eller för att ge en fräsch smak i munnen hos dina spelare eller läsare. Du kan också få dem att själva utmana konventionerna genom att rikta all uppmärksamhet mot något som är uppenbart, vilket kan få de att tvivla på att det kan vara så. Skulle spelledaren vara så genomskinlig?
Här nedan följer det ett antal punkter som du kan använda dig av.
SPELMÖTET
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren styr upp mötet"
"Man sitter runt ett bord när man spelar rollspel"
"Spelledaren bör sitta vid kortsidan"
"Ät innan man spelar"
"Man börjar spela på kvällen"</div>
SPELLEDAREN
<div style="margin-left: 1em">"Man spelar inte utan spelledaren"
"Det är speledaren som bestämmer" alternativt "SL har alltid rätt"
"Spelledaren bör kunna systemet och är den som har tolkningsföreträde"
"Spelledaren beskriver miljöerna"
"Spelledaren är den som beskriver omgivningar, spelar SLP:er och hittar på saker mellan äventyren"</div>
SCENARIOT
<div style="margin-left: 1em">"Spelledaren tar inte livet av oss i början"
"Motståndet är alltid anpassat efter RP"
"Spelledaren har detta planerat, så det finns en lösning på problemet"
"Allt man hittar är viktigt"
"Desto mer något beskrivs, desto viktigare är det"
"Små är kvicka och lömska och stora är långsamma och korkade"</div>
SPELANDET
<div style="margin-left: 1em">"Det ska vara roligt/givande/underhållande att spela rollspel"
"Man ska ge SLs scenario en chans innan man flippar ur" alternativt "det är alltid bra att aldrig göra som SL har planerat oavsett vad, gör alltid tvärt om eller ännu hellre upp och ner""
"Rollspelande handlar om ovanliga saker och inte om vardagen"
"Om det handlar om vardagen, så är det en chimär"
"I värdshuset sover man en trappa upp"
"Utrustning är viktigt"</div>
SPELSTILEN
<div style="margin-left: 1em">"Man måste berätta för varandra vad man gör"
"Mina tankar och känslor är inget andra ska höra"
"Man vet endast det rollpersonen vet"
"Det är fullt okej att spela parallella scener"
"Använd inte spelledarens tärningar"</div>
SPELET
<div style="margin-left: 1em">"När man ska rollspela så har man ett spel att spela"
"När man ska rollspela så har man ett äventyr att spela"
"Man aldrig bör spela om ett äventyr"
"Alla deltagare spelar samma äventyr"
"Man använder ett rollformulär"
"Alla spelarna har rollpersoner och då endast en"</div>
SYSTEMET
<div style="margin-left: 1em">"Beskriv först och slå sedan"
"Rollpersoner blir mäktigare med tiden"
"Rollpersoner blir mäktigare genom spelarnas insatser"
"Alla rollpersoner lyder samma regler"</div>
/Han som först råkade skriva alla rubriker med inledande S och sedan blev det en grej
<font size="1">[edit] Lade till det andra stycket i texten. Ibland är det dåligt att äta emellan man påbörjar ett inlägg och skriver klart det.</font size>