Nekromanti Att lyckas samt en magisk fundering

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel magisystem...

"Det är helt enkelt mer ekonomiskt att lära sig "krigarens magi-ABC" (skärpa/krossa plus ett par hela-effekter, med relaterade färdigheter) än att ha en massa magiker som tillverkar drösvis med motsvarande föremål."

Problemet är att det innebär en hel kasse med aspekter (minst tre), färdigheten Besvärjelse och förmodligen även Transformering, utöver effekterna. Det är ungefär hälften av en krigares yrkesfärdigheter som vi talar om. Att halvera en krigares resurser i form av vettiga färdigheter känns inte som en bra idé - krigaren blir för bred och för tunn.

Dessutom finns det en risk att krigaren finner det mer riskfyllt att använda effekterna än att slåss utan dem - Eon är ju ökänt för sina många slag för magi som lätt leder till åtminstone misslyckande, vilket med Ataxatropi inblandat lätt leder till högst otrevliga resultat.

Med tanke på hur lång tid det tar att använda magi, och dess därmed begränsade användning i strid, så är det heller ingen vettig idé.

Så jag vill fortfarande hävda att krigaren har mer nytta av magiska föremål än magiska färdigheter.

"Såvida de inte har en supereffektiv "magipolis" som letar upp alla som lär upp "icke godkända" elever kommer magiskolor för vanligt folk snabbt bli vanliga."

Faktum är att det finns inte mindre än tre sorters "magipolis" som gör just detta. Den ena är magikerna själva, som definitivt inte vill ha magiskolor för folket. Det minskar deras egna inflytande genom att skapa inflation av det som de är bra på.

Den andra är religionen, som vill ha exklusiv kontroll över folkets tankar. Magi innebär studier av rätt avancerad art, vilket i sin tur kräver att folk tänker själva. Det är totalt livsfarligt i en dogmatisk religion (dvs de flesta), eftersom det finns en risk att anhängarna plötsligt börjar tänka själva och lämnar religionens dogma bakom sig.

Den tredje är den sekulära makten. De vill definitivt inte ha ett magikastande folk. Magi innebär makt. Om folket har makt så innebär det att både feodalsystem och enväldessystem ligger tämligen pyrt till, och demokratier är det ganska ont om på Mundana...

Så jag kan se tre mycket starka skäl till att det finns just en "supereffektiv magipolis" (eller snarare i det här fallet, samhällsparadigmer och samarbetande samhällsstrukturer) som begränsar tillgången på magi. Det ligger i den sekulära maktens intresse att endast magiker lär sig magi - de själva har inte tid, och så länge som magikerna är lojala mot den sekulära makten så är det inga problem med dem, och skulle magikerna mucka så finns det alltid konkurrenterna (religionens inkvisition) som man kan dra hjälp ifrån. Dito gäller den religiösa makten, under förutsättning att magiker inte sticker ut allt för mycket. Kan de hålla käft och följa dogman åtminstone för syns skull så är magiker inget hot, utan stärker statsmakten och hjälper således till att stabilisera samhället så att kyrkan kan ha sin dogmatiskt starka samhällsposition. Och slutligen är magiker själva inte intresserade av magiinflation, eftersom det undergräver deras egen position.

"Den där bara vissa specielt utvalda personer får lära sig magi, och sedan sitter i sina torn och pysslar med att skapa magiska föremål vanligt folk vill ha"

...och föremål som fungerar utan risk och fara.

"eller den där halva befolkningen har ett hum om hur det fungerar och de som får nya idéer kan börja forska och studera frivilligt?"

...och där nationen därmed blir tämligen instabila på grund av allt för litet gap mellan makteliten och folket, och dessutom där folket trollar bort sig själva vid var fjärde utövande...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Magi för alla

Spelbalans: Därför att en effekt är så mycket mer användbar. Tänk efter vad du kan improvisera om du kan en effekt - jämför sedan med hur användbar en ritual som du skaffat för lika många poäng är.

(Bort)förklaring: En besvärjelse eller ritual kan du lära dig genom att läsa en bok och testa en gång så att du förstått det rätt - För att kunna en effekt tillräckligt bra för att kunna improvisera den måste du plugga teoretiska kunskaper om hur den effekten hanteras. Jämför med att stoppa in värden i en färdig matematisk formel jämfört med att konstruera formeln i fråga.

/Henrik
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Kanske just eons magisystem gör att Antonius Block kanske ska titta på något anime-inspirerat rollspel istället, som till exempel Exalted. Mundana som det är nu kanske inte är det bästa för att en krigare ska finna större nytta och frammana de inre kvaliteérna... (bla, bla och bla)

Sen förstår jag inte hur alla kan tycka att en cinaeistiskt inspirerad person alltid är koboldisk. Betyder det att alla som vill spela actionfilmsliknande saker alltid är kobolder???

Borde inte samtliga som klagar över inlägget övergå till att spela rollspel helt inspirerade på svenska karaktärsfilmer istället, eller är det för lite minmaxande i dem för er?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Magi för alla

Så som reglerna är konstruerade just nu, säger de att man automatiskt kan en effekt om man kan en besvärjelse eller ritual där effekten ingår.

Det är alltså effektivare att skaffa en första magnitudens besvärjelse, vilken går snabbare att använda än improviserad magi, och på köpet få effekten...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Fel magisystem...

Problemet är att det innebär en hel kasse med aspekter (minst tre), färdigheten Besvärjelse och förmodligen även Transformering, utöver effekterna. Det är ungefär hälften av en krigares yrkesfärdigheter som vi talar om. Att halvera en krigares resurser i form av vettiga färdigheter känns inte som en bra idé - krigaren blir för bred och för tunn.

Två aspekter: Geotropi och Biotropi. Ingen tranformering (så krigaren måste pausa en gång i minuten för att lägga Skärpa på nytt, men det får man ta). Att lära sig det han behöver tar inte längre tid (= kostar inte fler poäng) än att bli bra på ett vapen.

Dessutom finns det en risk att krigaren finner det mer riskfyllt att använda effekterna än att slåss utan dem - Eon är ju ökänt för sina många slag för magi som lätt leder till åtminstone misslyckande, vilket med Ataxatropi inblandat lätt leder till högst otrevliga resultat.

Man använder bara besvärjelser an 1:a magnituden, och aldrig ataxatropi. Med enbart slag på Ob1T6 är risken att misslyckas katastrofalt extremt liten (det folk klagar på är ju att det är livsfarligt när slagen kommer i 3+ tärningar). Mindre än 1/6 att missa besvärjelse och sedan kan du fortfarande dissipera (sp?) kontrollerat.

Med tanke på hur lång tid det tar att använda magi, och dess därmed begränsade användning i strid, så är det heller ingen vettig idé.

En runda för att lägga en besvärjelse som varar i 15 och ger +Ob1T6 i skada. Jag skulle inte säga nej.

Så jag vill fortfarande hävda att krigaren har mer nytta av magiska föremål än magiska färdigheter.

Beroende på hur bra han är på magi, förstås. Jag hävdar fortfarande att jag har mer nytta av magikern som sitter och gör alla de där föremålen om han ger en grundkurs i magi till en bunt soldater. Det bör ju påpekas att om magikern inte sätter en generator i varje enskilt föremål måste soldaterna ändå lära sig Alstra...

(Det här med magipolis och kontroll vill jag inte börja diskutera, inte nu iaf. Då kommer vi in på magins effekt på samhällsstrukturer och liknande som vi knappast kan komma fram till något vettigt med - du tror en sak, jag tror något annat och hur ska vi avgöra vem som har "rätt"?)

"eller den där halva befolkningen har ett hum om hur det fungerar och de som får nya idéer kan börja forska och studera frivilligt?"

...och där nationen därmed blir tämligen instabila på grund av allt för litet gap mellan makteliten och folket, och dessutom där folket trollar bort sig själva vid var fjärde utövande...


(Jag räknade på risken med att använda "lättmagi". Med normal användning, 1/dag, förlorar man 1 quadosh på ca. 10 år...inte direkt "livsfarligt"...)

Tja, Asharien är ju ett land där det borde fungera utan problem - och Asharien är väl inte så fasligt instabilt? Att varannan vuxen individ kan kasta 1-3 st. magnitud-1 besvärjelser är ju inte heller något som direkt hotar nationens ledare. En vedhuggare med Skärpa-1 på syn yxa kommer fortfarande få storstryk av en riktig soldat (framför allt om soldaten också använder Skärpa).

Det som däremot kan hota dem är ju att det kommer bli fler intellektuella när folk får det bättre, så despotiska härskare måste se till att hålla nere sådana här saker. Men det gäller ju ännu mer läsa/skriva...

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Magi för alla

Det är alltså effektivare att skaffa en första magnitudens besvärjelse, vilken går snabbare att använda än improviserad magi, och på köpet få effekten...

Ja, och det var därför jag ändrade det. Bland alla magiker jag sett spelas i Eon har det funnits summa tre (3) besvärjelser med magnitud över ett. En "get-out-of-here!" teleportering(3) och två eldbesvärjelser, och de innehöll två effekter på magnitud ett vardera...

Improvisation är inte för bra i Eon. Däremot är besvärjelser för dyra. Det är effektivare att bli bra på improvisation än att lära sig maffiga besvärjelser.

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel magisystem...

"Två aspekter: Geotropi och Biotropi. Ingen tranformering (så krigaren måste pausa en gång i minuten för att lägga Skärpa på nytt, men det får man ta). Att lära sig det han behöver tar inte längre tid (= kostar inte fler poäng) än att bli bra på ett vapen."

Den tiden han lägger för att lära sig dessa tre färdigheter till någorlunda oriskabla nivåer är ungefär samma som att lära sig hantera sitt svärd bättre så att han får +Ob1T6 i skadebonus från högt FC - permanent. Då slipper han dessutom stanna upp en gång i minuten för att lägga en besvärjelse, dessutom då i utmattat och kanske även skadat skick, vilket inte direkt gör underverk för svårigheten...

"Att varannan vuxen individ kan kasta 1-3 st. magnitud-1 besvärjelser är ju inte heller något som direkt hotar nationens ledare. En vedhuggare med Skärpa-1 på syn yxa kommer fortfarande få storstryk av en riktig soldat (framför allt om soldaten också använder Skärpa)."

En vedhuggare är inte särskilt stort problem. Femtusen är värre, speciellt om de dessutom inte tror på det som nationens ledare vill slå i dem - att vedhuggaren inte är tillräckligt bra på att slåss för att konkurrera med riktiga krigare, utan bör hålla sig i skogen och hugga ved. Mycket av instabiliteten i ett rike handlar inte om medborgarnas relativa förmåga, utan om inställningar och idéspridning. Sprids fel idé och en inkompatibel inställning så har du ett uppror som ett brev på posten.

"Med normal användning, 1/dag, förlorar man 1 quadosh på ca. 10 år...inte direkt "livsfarligt"..."

"Normal användning" av stridsrelaterad magi tror jag inte är en gång per dag, utan snarare en gång per minut under ett fältslag på åtta timmar, och fyra eller fem fältslag per krigssäsong. Det försämrar läget klart mycket mer för krigarmagikerna.

"Det som däremot kan hota dem är ju att det kommer bli fler intellektuella när folk får det bättre, så despotiska härskare måste se till att hålla nere sådana här saker. Men det gäller ju ännu mer läsa/skriva..."

...och läsa/skriva är typ en förutsättning för Besvärjelse, Alstra och de olika besvärjelserna och effekterna...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Magi för alla

Ja, och det var därför jag ändrade det. Bland alla magiker jag sett spelas i Eon har det funnits summa tre (3) besvärjelser med magnitud över ett. En "get-out-of-here!" teleportering(3) och två eldbesvärjelser, och de innehöll två effekter på magnitud ett vardera...

Improvisation är inte för bra i Eon. Däremot är besvärjelser för dyra. Det är effektivare att bli bra på improvisation än att lära sig maffiga besvärjelser.


Jag håller nog inte med i alla lägen... Om jag inte minns fel så får Du inte transformera när Du improviserar besvärjelser. Eftersom många effekter kräver en massa mysko aspekter, så får Du väldigt svårt att klara av att alstra dem. Inte (enbart) på grund av att det behövs flera olika alstra-färdigheter, utan främst på omständigheterna som krävs för att man skall lyckas med alstringen.
För att lyckas med ett eldklot måste Du ha en eld att alstra ifrån, för att lyckas med en fertilitetsbesvärjelse måste månen vara synlig, för att skapa en illusion måste det vara ljust ute, och så vidare... Med formaliserade besvärjelser är det lättare att använda magi under andra förhållanden, eftersom Du kan alstra från lättillgängliga aspekter och sedan transformera...
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Kanske just eons magisystem gör att Antonius Block kanske ska titta på något anime-inspirerat rollspel istället, som till exempel Exalted.

Jag tackar för tipset och frågar: varför skulle jag vilja det? Jag letar inte efter ett spel med fräcka spells och krigare modell Slaine (även om det också har sin charm). Istället vill jag ha ett spel och en spelvärld som känns genuin och verklig in i minsta detalj. Då måste alla pusselbitarna ligga på plats. Magin är då en stor pusselbit eftersom det öppnar upp så många möjligheter och gör att spelvärlden riskerar logiska luckor som förstör helhetsintrycket.


--
Block
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Fel magisystem...

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Den tiden han lägger för att lära sig dessa tre färdigheter till någorlunda oriskabla nivåer är ungefär samma som att lära sig hantera sitt svärd bättre så att han får +Ob1T6 i skadebonus från högt FC - permanent.

<hr></blockquote>



Ähhh, för att höja sin FV i svärd så att man får +ob1t6 krävs det att man går från 15 till 20 vilket motsvarar över 60 förbättringslag. Att lära sig Alstra geo 5, besvärjelse 5, plus effekten skärpa krävs (med genomsnittlig psy) ca 6 kryss. OK det senare är inte lika bra, men det är fan så mycket enklare. Nu är iofs inte "skärpa" nån av de effekter jag tror det skulle vara vanligast att folk lärde sig som "husbehovsmagi" utan snarare effekterna inom framför allt Biotropi som kan läggas kontrollerat, med låg svårighetsgrad (=minimal risk) och ändå ha livsavgörande betydelse (bokstavligen).

Scenariet en "klok gumma" i varje by känns rätt troligt.

Poängen är dock att det är MYCKET mer riskabelt för en FV15 alstra, FV 15 besärjelse magiker att lägga en 3e magintudens besvärjelse än det är för en Fv 5 alstra Fv 5 besvärjelse amatör att lägga en 1a magnitudens. Detta helt enkelt som en följd av hur ob-matematiken ser ut.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

"Det som däremot kan hota dem är ju att det kommer bli fler intellektuella när folk får det bättre, så despotiska härskare måste se till att hålla nere sådana här saker. Men det gäller ju ännu mer läsa/skriva..."

...och läsa/skriva är typ en förutsättning för Besvärjelse, Alstra och de olika besvärjelserna och effekterna...

<hr></blockquote>



Ledsen Krille, det må vara så socialt och/eller i världsbeskrivningen men rent regeltekniskt är inte Läsa och Skriva nödvändig för varken Alstra, Besvärjelse eller för att lära sig effekter. (Kan ju även nämnas att minst ett av magiyrkena i M&M "primitiv magiker" saknar skrift som yrkesfärdighet.) Visst, är man profesionel magiker så är det förmodligen jävligt opraktiskt att inte kunna läsa och en rätt fatal social blunder men det skiter ju amatören Kalle i allt han vill är ju att snabbt lära sig ett par enkla "TRICK" för att rädda livet på sina soldatpolare när dom ligger i gyttjan ock blöder.

/Bjorn
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Magipolisen

...magipolis..

Intressant trekantig maktstruktur som går utöver den klassiska kampen mellan kyrka och stat som vi funnit i vår egen värld.

Men riskerar inte de stackarna som varken har gudarna på sin sida, eller suttit i ett torn och läst "Spell Casting for Dummies" de senaste 25 åren att hamna i markant underläge? Jag kan förstå dragkampen mellan magikerna och prästerna, de har ju litegrann att sätta emot varandra. Men vad ska kungen säga till prästen när han säger att antingen gör du som kyrkan säger eller så förvandlas du till något stort och illaluktande.

I vår värld har kyrkan kunnat skaffa sig makt genom att få folk att tro det kan gå illa för dem om de inte gör som kyrkan säger. I Eons värld är dessa hot inte bara tomma ord.

Alltså, antingen bestämmer kyrkan eller så bestämmer magikern i tornet. Deras kort är helt enkelt för starka för att någon tredje part ska kunna sätta något emot.

Eller...?


--
Block
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Bra inlägg, olika magiker typer finns dock !

Sedan så kan man alltid specialisera sig på sina specifika aspekter. exempelvis pyromantiker, geomantiker, psykomantiker, nekromantiker m.m.

Ja, du har rätt. En magiker finns i olika färger. Men varför blir en pyromantiker just en pyromantiker? Varför väljer han/hon att bli magiker över huvud taget? Vilken funktion i samhället fyller dom?

Tyvärr är de flesta rollspel alltid så himla inriktade på strid och slagsmål och den naturliga följden blir att magisystem och regler byggs därefter.

Eldblixtar och Isbollar kan fungera på slagfältet, men magin som ger bra skördar, tar bort dålig lukt från utedasset, smaksätter potatisbrännvinet, förvandlar avfall till gödsel eller gör att kon kan kalva oftare borde vara betydligt mer värdefull för större delen av befolkningen och förmodligen betydligt vanligare.

Kort sagt, jag efterlyser vardagsmagin.


--
Block
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Fel magisystem...

Den tiden han lägger för att lära sig dessa tre färdigheter till någorlunda oriskabla nivåer är ungefär samma som att lära sig hantera sitt svärd bättre så att han får +Ob1T6 i skadebonus från högt FC - permanent

Helt fel.
Det tar circa 304 veckor att med lärare träna en färdighet till FC 25. En färdighet till FC 12 tar circa 10 veckor att träna med lärare (nedan förklaras just FC 12). Med detta på hand kan man konstatera att på samma tid det tar att lära sig en färdighet till FC 25 så kan man lära sig 30 färdigheter till FC 12. Detta borde rimligtvis täcka in alla aspekter, teoretisk magi, besvärjelse, ritual och ändock få tid över till att röka vattenpipan.

Dessutom kan det (som du i andra trådar nämnt) vara svårt att hitta en lärare. Man kan ju ensamträna, men det tar oerhört lång tid i jämförelse.


En vedhuggare är inte särskilt stort problem. Femtusen är värre, speciellt om de dessutom inte tror på det som nationens ledare vill slå i dem - att vedhuggaren inte är tillräckligt bra på att slåss för att konkurrera med riktiga krigare, utan bör hålla sig i skogen och hugga ved. Mycket av instabiliteten i ett rike handlar inte om medborgarnas relativa förmåga, utan om inställningar och idéspridning. Sprids fel idé och en inkompatibel inställning så har du ett uppror som ett brev på posten.

Det kan vara så att magi sätter griller i huvudet på snittarbetaren, men det behöver väl inte vara så. Och om det är så, bör/skall det vara en smal sak för despoten att med kraft slå ner upproret innan det blivit för stort. Statuera exempel och annat otrevligt. Jag tror att världsbilden i detta sammanhang inte är att bönderna kan magi och det styrande skiktet inte kan, snarare tvärtom. Skogshuggaren kanske kan få till sin 'Skärpa' av första magnituden, men när riddarna går till attack är de utrustade med än kraftigare besvärjelser.
Ungefär som vapenbalansen/träningen är mellan de två grupperingarna utan magi.


"Normal användning" av stridsrelaterad magi tror jag inte är en gång per dag, utan snarare en gång per minut under ett fältslag på åtta timmar, och fyra eller fem fältslag per krigssäsong. Det försämrar läget klart mycket mer för krigarmagikerna.

För att detta koncept skall fungera med någorlunda sannolikhet får oinvigda göra precis som magiker får göra idag. Använd ritualer med provisoriserade effekter. Ta extra lång tid, så att svårigheten dimper ner på Ob1T6. En provisoriserad skärpa innebär att den besvärjelsen inte behöver kastas om så ofta. Ritualen gör det möjligt att få en hög magnitud med ett mycket lätt slag.
Och nu till FC 12. Om man har FC 12 är risken att missa ett slag med Ob1T6 1,47%.


...och läsa/skriva är typ en förutsättning för Besvärjelse, Alstra och de olika besvärjelserna och effekterna...

Då jag tycker att detta resonemang är vettigt ser jag inte detta krav i regelboken. Undervisning förutsätter inte att eleven kan läsa/skriva.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dåligt med magi och vapen??

Notera dock att du bara kan ha en upplaga av varje effekt i gång samtidigt. Om du lägger skärpa på ett svärd och gör den provisorisk kan du inte lägga skärpa på något annat vapen tills du tar bort effekten som ligger på svärdet. Faktum är att du heller inte kan göra någon annan effekt provisorisk, eftersom du ju har effekten provisera i gång på effekten skärpa - undantaget är givetvis effekter som naturligt är provisoriska eftersom de inte kräver effekten i fråga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magipolisen

"Men vad ska kungen säga till prästen när han säger att antingen gör du som kyrkan säger eller så förvandlas du till något stort och illaluktande."

Antingen kan kungen be magikerna att förvandla kyrkan till något illaliktande först, eller så kan kungen helt enkelt säga "Jaha? Du och vilken armé då?" till den uppstudsiga prästen.

Så länge som prästen agerar i gudens intresse så har han en hel del att säga till om. Så länge som han agerar ur eget intresse så är det inte så ämlans säkert att guden backar upp honom. Visst, präster är skitmäktiga, men bara när det passar deras gudar. Däremellan är det "dessvärre" sekulära krafter (magiker och krigsherrar) som har trumfen på hand.

"Alltså, antingen bestämmer kyrkan eller så bestämmer magikern i tornet. Deras kort är helt enkelt för starka för att någon tredje part ska kunna sätta något emot."

Såvida inte tredje part kan spela ut magikerna och kyrkan mot varandra, och dessutom sätta en hel del egna militära resurser bakom sina argument.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel magisystem...

"Det tar circa 304 veckor att med lärare träna en färdighet till FC 25."

Nöj dig med lite lägre då. +2 räcker jefligt långt, speciellt om det är permanent och riskfritt. Sen kan man ju alltid styrketräna lite också, och få +2 till, även det permanent och riskfritt.

"Och om det är så, bör/skall det vara en smal sak för despoten att med kraft slå ner upproret innan det blivit för stort."

Säg det till tsar Nikolaj Romanov.

"För att detta koncept skall fungera med någorlunda sannolikhet får oinvigda göra precis som magiker får göra idag. Använd ritualer med provisoriserade effekter. Ta extra lång tid, så att svårigheten dimper ner på Ob1T6."

...oj, tog slaget slut när fiendearmén helt enkelt sket i att ritualisera och anföll ändå två timmar tidigare än planerat? Oj, dog jag? Ajfan.

Om man är beroende av två timmars ritualiserande inför ett slag (utöver alla andra förberedelser) så lär en krigsherre illa fort lära sig att det effektivaste sättet att slå ner fienden är genom överraskning, inte genom magi.

"Och nu till FC 12. Om man har FC 12 är risken att missa ett slag med Ob1T6 1,47%."

Vilket ger 98,53 procents chans att lyckas. Tag ett normalt fältslag på en dag = åtta timmar = 480 minuter, och risken att aldrig misslyckas någon gång blir ca 0,0818 procent. Du kan ge dig på att det misslyckade slaget inträffar när fienden inte har misslyckats - fienden har ju trots allt 98,47 procents chans att lyckas...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel magisystem...

"Att lära sig Alstra geo 5, besvärjelse 5, plus effekten skärpa krävs (med genomsnittlig psy) ca 6 kryss."

...vilket dessvärre leder till att var femte slag misslyckas. Under ett fältslag på kanske åtta timmar innebär det ca en timme och tjugo minuter då magin inte funkar. Tack, då väljer jag hellre sextio förbättringsslag och ett års träning.

"Scenariet en "klok gumma" i varje by känns rätt troligt."

Det är inte det jag sätter mig emot, utan scenariet "varje indelt soldat, en magiker".
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magipolisen

Såvida inte tredje part kan spela ut magikerna och kyrkan mot varandra, och dessutom sätta en hel del egna militära resurser bakom sina argument.

Jo, med listighet och intriger kan man komma långt. Men varför har inte prästerskapet eller magikerskrået egna militära resurser? Förvisso kan Jargien ses som i princip styrt av kyrkan, men senast jag var i Mundana hörde jag aldrig talas om ett land styrt av magiker.


--
Block
"Nothing escapes me. No one escapes me."
- Death
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Magipolisen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

senast jag var i Mundana hörde jag aldrig talas om ett land styrt av magiker.

<hr></blockquote>



Thalamur.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magipolisen

Thalamur

Aha. Jag borde nog byta ut mina kontakter i Mundana /images/icons/wink.gif

Jag kan tänka mig att alla möjliga sorters bisarra magi-experiment pågår i Thalamur, t.ex. forskning kring hur man effektivast använder magi i stridssituationer.


--
Block
 
Top