DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
- Joined
- 21 May 2003
- Messages
- 5,856
Inläggets uppbyggnad: fluffinledning -> problembeskrivning -> frågor
Magikern Hillebrand vandrar längs en lerig väg. Han stöter foten i något som ligger och skräpar på vägen: det visar sig vara en bok som ligger och skräpar i leran. Han blir nyfiken på vad som hänt på platsen, det ser nämligen ut att ha varit bråk. Han förbereder sig för att använda den formel som låter honom höra själva jordens vittnesbörd och på så vis få reda på vad som hänt.
Just som lösryckta bilder av händelsen börjar visa sig för hans inre öga så avbryts han av att en ung budbärare rider förbi i sporrsträck.
---
Så såg det ut sist jag var spelledare i ett klassiskt/traditionellt/vanligt jävla rollspel där man rullar för att lyckas med magi och någon misslyckades med sitt slag.
Jag har grymt svårt för det här med att man ska kunna stå rakt upp och ner och företa sig något man kan och sen misslyckas helt hux flux, så jag drog till med något som kom in och störde istället. Nu är det ju förstås så att det inte alltid kommer vara läge för att en budbärare rider förbi (det skulle bli ytterst fånigt), så jag är förstås nyfiken på utforska alternativ.
Spelet vi spelade var Saga som inte innehåller så mycket fluff som kan erbjuda förklaring till varför det går snett. I t.ex. Warhammer där magin beskrivs som nyckfulla vindar och man dessutom har kaos att oroa sig för finns det ganska mycket att greppa efter.
Hur ser det ut i ditt favoritspel? Finns det nån fiffig förklaring?
Vad använder du själv för typer av förklaringar när de här slagen misslyckas?
Magikern Hillebrand vandrar längs en lerig väg. Han stöter foten i något som ligger och skräpar på vägen: det visar sig vara en bok som ligger och skräpar i leran. Han blir nyfiken på vad som hänt på platsen, det ser nämligen ut att ha varit bråk. Han förbereder sig för att använda den formel som låter honom höra själva jordens vittnesbörd och på så vis få reda på vad som hänt.
Just som lösryckta bilder av händelsen börjar visa sig för hans inre öga så avbryts han av att en ung budbärare rider förbi i sporrsträck.
---
Så såg det ut sist jag var spelledare i ett klassiskt/traditionellt/vanligt jävla rollspel där man rullar för att lyckas med magi och någon misslyckades med sitt slag.
Jag har grymt svårt för det här med att man ska kunna stå rakt upp och ner och företa sig något man kan och sen misslyckas helt hux flux, så jag drog till med något som kom in och störde istället. Nu är det ju förstås så att det inte alltid kommer vara läge för att en budbärare rider förbi (det skulle bli ytterst fånigt), så jag är förstås nyfiken på utforska alternativ.
Spelet vi spelade var Saga som inte innehåller så mycket fluff som kan erbjuda förklaring till varför det går snett. I t.ex. Warhammer där magin beskrivs som nyckfulla vindar och man dessutom har kaos att oroa sig för finns det ganska mycket att greppa efter.
Hur ser det ut i ditt favoritspel? Finns det nån fiffig förklaring?
Vad använder du själv för typer av förklaringar när de här slagen misslyckas?