Nekromanti Att Organisera

Krigeus

Veteran
Re: Svarta hål som vapen

Det var den jag läste, mycket bra serier, tycker bra om en med förklaringen på orealistiska skadesystem

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

Krigeus

Veteran
Re: Probability Drive

Det stämmer, de vita mördarkricketrobotarna kommer till jorden, högst lustigt, och det är även som nån annan sa, bistromathics är en helt ny vetenskap, värre än improb.drive

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

Kalil

Swordsman
Re: Nej! [NT]

Jag hade inte heller velat teleportera mig. Men jag har haft envetna motståndare i den här debatten förut. Deras argument är i stil med: "Om nu kroppen sätts ihop helt identisk med originalet så är det samma människa. Att argumentera emot detta är det samma som att hävda att människan består även av ickemateriella komponenter".

Själv anser jag att de blandar ihop identiskhet med identitet. Men jag kan ändå inte bara vifta bort argumentet ovan.

Åsikt?

/Kalil

Kalil

Swordsman
Re: Teleportation och filosofi

Speciellt om det vore så att det företag som hade patent på teleportationen hemlighöll principen tills patentet löpte ut 50 år senare. Galaxen är nu befolkad och teleporters är det enda sättet att resa mellan stjärnorna. Nu läcker hemligheten att den som kliver in i en teleporter dör och ersätts av en kopia ut. Intressant kampanjuppslag?

/Kalil

Rosen

Myrmidon
Re: Nej!

<I>Själv anser jag att de blandar ihop identiskhet med identitet. Men jag kan ändå inte bara vifta bort argumentet ovan.</I>

För upplevelsen av att vara <B>jag</B> spelar det knappast någon större roll om det finns ickemateriella komponenter eller inte - om Jaget kan dupliceras på <I>det</I> sättet så måste det även vara möjligt att <I>vara</I> två personer samtidigt (tänka båda personernas tankar, se det båda personerna ser, etc), vilket inte låter som speciellt rimligt. Jaget måste vara knutet till <I>en</I> individ, <I>ett</I> exemplar av den individen.

Om det Jaget sedan blir utplånat och avkalkerat vid en teleportation, eller bara nerzippat och förflyttat, är förstås en helt annan fråga - men jag tror inte att någon som ens <I>misstänkte</I> det förstnämnda skulle vara villig att kliva in i den förintelsekammare som en teleporter i så fall är.

--
Åke

Ridijeck

Warrior
Re: Teleportation och filosofi

Det finns en bok av Aldiss (tror jag han hette) vid namn Porten till stjärnorn (tror jag den hette) där teleportation av ett liknande slag faktiskt förekommer. I boken har de löst orginalet-dör-och-ersätts-av-en-kopia-problemet genom att det enda som egentligen teleporteras är resenärens själ - kroppen ersätts av en kopia som tillverkas vid mottagarstationen. Författaren går dock inte in så noga på de tekniska detaljerna...

Ridijeck
som dessvärre inte kommer ihåg exakt vad det var för bok

Kalil

Swordsman
Re: Nej!

Vi är överens och jag tänker inte föra någon annans argument.Jag är dock förvånad över att alla på detta forum är så rörande överens om teleportern som förintelsekammare. Senast jag hade den här diskussionen delades deltagarna in i två ungefär lika stora läger.

Finns det ingen som vågar teleportera sig? /images/icons/wink.gif

/Kalil