Slutgiltiga svaret för min del, angående nybörjare
"
Så Rickard, vad lägger du in i begreppet 'nybörjare'?"
Gud, vad du blev personlig. Det är också ett av felen med att
jag ska skriva hur jag skulle spelleda rollspel; det blir för personligt. Ett annat fel till vaför
jag ska skriva är att jag redan har skrivit så många inlägg nu på kort tid, så någon som inte har tittat in på forumet under dagen kommer att storkna.
"
Om du skulle introducera rollspel för din flickvän och hennes kompisar vad skulle du då lyfta fram för detaljer?"
Jag skulle snarare
ta bort detaljer från rollspelshobbyn. Jag skulle inte vilja köra med ödespoäng/dramapoäng eller liknande; inget som krånglar till det i onödan. Allt som är "utsökta detaljer" för oss gamers är konstigheter för normalt folk. Som jag har skrivit förut så är också rollpersonskapandet det som jag lagt märke till att nybörjarna klagat mest över.
"
Vilken typ av äventyr skulle du spelleda?"
Allting beror också på hur mycket jag får förbereda och vad jag känner för. En vinkling är att jag frågar vad de gillar för filmer och försöker anpassa mig efter det, eller så presenterar jag helt enkelt ett tema och kör på det.
"
Vilken sort spel skulle du uppmuntra?"
Dock så håller jag regelmängden till ett minimum, där de får skapa (regelmässigt eller inte) rollpersoner under spelets gång. Jag vill föra fram att berättelseskapelsen är det viktiga och inte reglerna; de är endast ett medel för att ordningställa berättelsen.
Bobby Magikerns
zombiekampanj är ett lysande exempel på enkelhet, där spelarna kan spela sig själva. Det är snabbt, plötsligt och spelarna kan relatera till världen. Det "enda" jag behöver bry mig om är att sätta de i utmanande situationer genom att skapa relationer och känslor. Utöver det så skulle jag förklara för spelarna hur de kan skapa saker i miljön, likt
Feng Shui, eller hitta på spelledarpersoner, likt mina spelare får och brukar göra i
EDoD.
Jag skulle annars kunna köra strikt historieberättande, där jag "spelleder"
Once Upon a Time. Har kört det på en maskerad med massor av ickegamers och på efterfest med två ickegamistiska tjejer (som var superduktiga på att berätta). I vissa fall har den kreativa utmaningen varit på tok för svår och vissa personer gillar inte att "strålkastarljuset" kastas på dem, eftersom det får de att känna sig utpekade. På så sätt är det bra att ha en framträdande spelledare eller ha roller där den blyge kan krypa undan lite.
Fast egentligen borde jag skriva ihop ett system där spelarna får föra in element i historien som har något med deras rollperson att göra. Då kan man först av allt , likt
Universalis, sitta och ge förslag på en berättelse man vill skapa. Det gör att man inte direkt behöver en miljö i rollspelet utan hittar på något som förklaras och på så sätt kan få spelarna att relatera till det. Sedan, när man har berättelsens stomme klar, så får de komma på element till sin rollperson som ska vara med och påverka berättelsens utgång.
Hoppas du känner dig nöjd med svaret. Kände att jag behövde ge något, nu när jag varit glidande i en himla massa inlägg. Är man kritisk så är det här rätt knas egentligen, eftersom det kräver mig som (erfaren) spelledare. Det har inget med vad som gör ett bra nybörjarspel. Däri ligger min poäng att frågan var för personlig.
/
Han som tycker det är lustigt hur folk klagar på hur han skriver långa inlägg och att folk klagar på att folk skriver många inlägg, för oavsett hur han skriver så resulterar det tydligen i mycket text