Dags att raljera lite tillbaka då:
JA; jag tyckar att det är ett enormt misslyckande att svenska rollspelsmakare inte har lyckats ta fram ett bättre nybörjarspel (i fantasygenren) än DoD på 20 år. OM det hade varit deras AVSIKT vill säga... vilket det knappast har varit.
Nu tror jag inte att NeoGames gjorde Eon med nybörjare som främsta målgrupp, gissar att det snarare ville göra ett detaljerat spel som kunde matcha typ Rolemaster och D&D... Det är inte och har aldrig varit ett spel i första hand inriktat på nybörjare, även om naturligtvis sålt till nybörjare. Gissar att de ville göra det ultimata fantasyrollspelet för dom som gillar detaljerade regler helt enkelt. Många gillar ju sånt, det säljer.
Och DoD Trudvang är en charmig spelvärld men med ett onödigt tillkrånglat system. Frågan är inte om Västmark har varit det mest nybörjarvänliga "fantasy"-spelet ... (Jag vet att Krille hellre kallar det sago-spel eller nåt liknade).
JA jag tycker dagens speltillverkare saknar Äventyrsspels fingertoppskänsla för att skapa ett sug och intresse, och göra kommersiella produkter som nybörjare vill köpa OCH spela. Att de slutade med det har att göra med att firman så småningom tappade fokus på sin gamla kassakossa och hellre ville göra coola pangpangspel och sälja gubbar a la Games Workshop. Vilket kanske var smart ur vinstsynpunkt..
Tänkte inte ta upp Saga i sammanhanget, vill bara kommentera att jag personligen inte introducerat speciellt många nybörjare.. Däremot har många nybörjare som upptäckt Saga på egen hand hört av sig till mig och sagt att det är precis spelet de velat ha men inte funnits. Och då menar jag Många. Brukar få ett par mail i veckan, i flera år nu, även då bara spelet fanns som ful-beta att ladda ner. Vilket känns bra när förståsigpåare (ni vet vilka) gnäller.
Saga är inte heller skrivet för nybörjare i första hand, men många tycker uppenbarligen att det mest nybörjarvänliga rollspelet. Antagligen för att de gillar de välfungerande och bra förklarade enkla reglerna i kombination med en bra, genomtänkt spelvärld, om man nu gillar medeltidsfantasy vilket massor gör. Men tycker man sånt är pest så finns det ju andra spel.
Men Mutant UA tyckar jag kan lätt matcha gamla DoD, utan problem.
Och du raljerar som sagt. Dessutom har jag faktiskt knappt spelat DoD när det begav sig, kanske bara fem-tio sessioner (men jag har givetvist detaljläst alla versioner).. så om jag vore nostalgisk så borde jag snarare vara för ur-D&D som jag började med. Sen AD&D i tio år. Men det är jag inte.
Spelade överhuvudtaget mest amerikanska och engelska spel. Om dt är spel som påverkat mig så är det snarare WarhammerFRPG; Runequest, Harn, Ars magica, Over the edge, Stormbringer/Elric!, Dragon Warriors, Vampire, Prince Valiant, Pendragon HeroQuest och några till... INTE Drakar.
Jag vet inte vad det ULTIMATA nybörjarspelet är, men jag vet hur jag skulle göra ett spel som skulle SÄLJA. Men tyvärr kräver det ekonomiska muskler jag inte har. Saga däremot är INTE det ultimata nybörjarspelet, var inte tänkt att vara det heller, bara bäst på det i fantasygenren just nu. Vilket inte var så svårt. ;-)