"
Det vill säga en obetvinglig lust att modifiera reglerna så mycket att jag till sist satt med ett helt nytt spel? 
"
Tja, jag skrev faktiskt "nyligen".

EDoD har gått igenom sex års speltestande och skrivande. Idag ser det inte ens ut som något som fanns i tidens begynnelse. Äh, bara en parantes.
"
Men att DoD skulle vara nybörjarvänligt tycker jag numera är en väldigt vältuggad och vida spridd klyscha."
Sant, men det beror väl snarare på att inget rollspel är direkt skrivet för att vara nybörjarvänligt? Nu har jag visserligen endst läst Tellus av alla konfirmationsrollspel, så jag vet inte hur Vägen och Ansgar är. Jag menar, Saga blev bästa nybörjarrollspel 2006 och jag
med många, tycker inte att det inte står ut som nybörjarvänligt. Det är inte spelets "edge" och vad säger det om övriga rollspelsindustrin?
"
Enkla och snabba regler är inte synonymt med bra och välfungerande regler. "
Tyckte du att vi var oöverens om det? Och tycker du reglerna ens spelar någon roll, om man läser det
Zire skrev? Näe, reglerna kan vara okonsekventa, så länge de är vettigt förklarade. Det jag hade svårast när jag försökte få min ickegamerflickvän att göra en rollperson var att förklara
när och
hur man använder färdigheterna. Dessutom så förklarar DoD2 även hur man gör när man ska skapa ett äventyr. Kanske inte den förklaringen bästa i världen, men det kom åtminstone utöver "Vad är rollspel"-kapitlet. Själv tycker jag
egentligen att "dåliga regler" är dåligt för nybörjare, utan det beror endas på hur de är förklarade.
"
Det är mycket möjligt att DoD faktiskt är det mest nybörjarvänliga spel som finns i Sverige trots bristande tillgänglighet och värld men det är ändå ett påstående som jag anser måste i någon mån bevisas eller i alla fall diskuteras. Det är inget obestridligt faktum."
/
Han som tycker det är hedersvärt att ifrågasätta det konstaterande och tycker Hans svar inte är det bästa, men hoppas på att det räcker med ett konstaterande att när han läste DoD2, så förvånades han av genomgående förklarande rollspelet var
<font size="1">Sökord, länk: "nybörjar" med
Dimfrost som skribent på Officiella forumen.</font size>