Re: Äh, förlåt:
tänk er om vi bytta ut Testosteron mot te.x Kokain och Östrogen mot te.x Cannabis, de har båda helt olika påverkan på humöret och beteendet.
Äntligen någon som använder liknelser som jag kan relatera till!
Ja, jag anser att du helt klart är något på spåren. Alla som låtit sina kroppar komma i kontakt med kemikalier vet hur omvälvande de påverkar en. Det är en av anledningarna till att jag ställer mig så främmande till de som pratar om något obestämbart "jag" eller "mitt medvetande" som om det stod fritt från påverkan från ens kropp.
Vi är våra vätskor, så att säga.
Men; jag tror det är mer under stress, press och olika former av överstimulans (vrede, rädlsa, osv) som vi helt följer våra kroppar. När vi spelar rollspel så är vi mer cerebrala, förnuftiga och resonerande. Och även om jag inte är påverkad av cannabis just
nu (tyvärr, får man väl ändå säga) så skulle jag ändå kunna gestalta cannabisberoende.
Då protesterar du säkert med "jamen du har ändå
varit cannabisberoende, men du har aldrig varit
kvinna", men jag menar faktiskt att jag skulle kunnat gestalta cannabisberoende rätt bra bara av att ha läst om det och av att prata med flummare. Det är ett annat state of mind, men det går ändå att förmedla i ord. Det är (gissar jag) likadant med tjejer, och det säger jag bara för att jag sett tjejer gestalta killar hur bra som helst.
Sen finns det däremot kemikaliska obalanser som inte går att beskriva. LSD, till exempel. Det måste man bara prova. Så...
Schizofreni är något jag helt enkelt låter bli att rollgestalta. Jag ser det helt enkelt som för svårt. Om tjejer är cannabis och killar är fludder, då är schizofrena som LSD.
/Rising
droger som liknelser är det perfekta pedagogiska verktyget.