Re: Äh, förlåt:
Det får du gärna skriva nåt mer om för det är intressant. Om du orkar, och om ämnet inte känns alltför obehagligt...
Jag tycker att killar brukar vara fjäskiga mot tjejer och de ställer inte samma krav på deras resonemang, logik, motiveringar mm som på en annan killes. Upplevde du det så?
Nej. Eller nja.
Så här upplevde jag det:
När man är tjej så är ens värderingar och åsikter oerhört mycket mer värda. Ett enkelt "håller med", det upplevde jag vägde oerhört mycket mer när jag framträdde som tjej än vad det någonsin gjort som kille. Dels att det helt enkelt väger tyngre och får mer kraft, när man som tjej dissar någons idéer så är det mycket värre än när en kille gör det, men också att andra ställer upp på ens sida väldigt lätt. Där kanske det finns ett visst mått av fjäskande.
Men när man som tjej presenterar
egna idéer eller lägger fram egna teorier och resonemang, så kommer
alltid någon kille och säger "ja, men du missade att..." eller "mmm, men en sak du verkar ha missförstått är att..." eller kommer med riktigt småsint nitpickande för att slå en på fingrarna och ta över diskussionen.
Visst, sånt finns det alltid mycket av bland idioter på internetforum, men jag märkte det mycket mer som tjej och blev riktigt frustrerad av det på ett sätt som jag inte alls var van vid. Det var som om man hela tiden sattes på plats och förpassades till rollen som värderare; det var okej så länge man hade åsikter om vad män resonerat fram - men när man lade fram egna idéer så skulle alltid någon kille komma och visa sig duktigare.
Jag kan tänka mig att det fungerar annorlunda på krogen - då det kanske är en miljö då killar är mer inställsamma eftersom det är intimare, men på ett forum så
fjäskas det inte så mycket med tjejer såsom de
mästras.
...i min erfarenhet.
---
Oavsett vilka skillnader du upplevde, tror du att de kan överföras till verkliga livet? Eller är chatter och forum en alltför speciell miljö?
Jag tror absolut att de kan överföras till verklige livet, och jag har till och med kommit på mig själv med att ofta försöka visa mig duktigare än tjejer när jag pratat med dem - när jag istället, om de hade varit killar, förmodligen bara sagt "ah, yes, det har du rätt i, man" eller "ja, fan, så är det".
Så det är något jag anser att man som spelledare kan göra för att öka illusionen runt bordet; alltså försätta en manlig spelare med kvinnlig rollperson i samma frustrerande sits som jag upplevde som tjej.