guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,171
Jag hoppas att jag lägger den här tråden rätt nu, annars får ni gärna vägleda mig.
Jag klurar på en idé kring rollpersonsskapande som fördjupar känslan för karaktären och tar lite pauser från tabeller och matematik. Istället för att slå fram sin bakgrund eller bara i sitt eget sinne fundera ut den, funderar jag över möjligheten att spela centrala händelser. Ett exempel:
Bondsonen som lämnar gården för att upptäcka världen kan, under skapandet, göra nedslag i sin konfirmation, vallning av familjens boskap och något krogslagsmål eller liknande. I dessa korta scenarior läggs givetvis mer eller mindre hinder in och spelledaren har möjlighet att få in en mer levande relation till rollpersonens hembygd, familj och fiender som ska återkomma i kampanjen. När rollpersonen till slut är färdig har visserligen ganska mycket längre tid gått men spelaren känner troligen sin rollperson väl i och med att hon/han har upplevt dess bakgrund.
Eventuellt är jag otydlig då idén inte är fullt utvecklad. Jag förtydligar gärna och tycker att det skulle vara givande att höra vad ni andra tycker och känner kring idén.
Förekommer något liknande i något rollspel (jag är inte så bred utan håller mig endast till Eon och DoD)?
Hur fungerar det?
Jag klurar på en idé kring rollpersonsskapande som fördjupar känslan för karaktären och tar lite pauser från tabeller och matematik. Istället för att slå fram sin bakgrund eller bara i sitt eget sinne fundera ut den, funderar jag över möjligheten att spela centrala händelser. Ett exempel:
Bondsonen som lämnar gården för att upptäcka världen kan, under skapandet, göra nedslag i sin konfirmation, vallning av familjens boskap och något krogslagsmål eller liknande. I dessa korta scenarior läggs givetvis mer eller mindre hinder in och spelledaren har möjlighet att få in en mer levande relation till rollpersonens hembygd, familj och fiender som ska återkomma i kampanjen. När rollpersonen till slut är färdig har visserligen ganska mycket längre tid gått men spelaren känner troligen sin rollperson väl i och med att hon/han har upplevt dess bakgrund.
Eventuellt är jag otydlig då idén inte är fullt utvecklad. Jag förtydligar gärna och tycker att det skulle vara givande att höra vad ni andra tycker och känner kring idén.
Förekommer något liknande i något rollspel (jag är inte så bred utan håller mig endast till Eon och DoD)?
Hur fungerar det?