Jag har så djävla bra idéer på hur jag skulle sälja mina rollspel. Jag kan berätta om en av mina kampanjer (eftersom den ju aldrig kommer att färdigställas):
Hur jag kom att sälja skitmånga exemplar av Flux:
Det första draget är inte riktigt lika uppseendeväckande som det hade varit innan Supergänget; men först kommer en serie som förklarar Duellitoreglerna samtidigt som det är ett spännande exempel. Folk pratar, en massa inlägg skrivs om serien i sig, för alla gillar bilder.
Sedan lägger jag ut en banner. Det är dels en banner som går till min hemsida, där jag bloggar om artiklar som rör arbetet med spelet, men också generella artiklar om spelmässighet, världsbygge, och behovet av ett gladfantasyspel. De generella artiklarna försöker jag låta bli att själv posta på forum - det skall andra göra. Det viktigaste med bannern är dock att det är en interaktiv banner med ett spel. Man kan lira duellito i bannern! Folk får upp ögonen, och bannern är tidsinställd så att det varje dag kommer nya motståndare som skall bekämpas. Lyckas man knäcka alla motståndare en dag så kommer man till ett hemligt forum där man får skriva in sitt namn. Folk fortsätter att tävla med bannern - alla vill vara först med att knäcka de nya motståndarna varje ny dag. Jag får en återkommande bas med presumtiva kunder och intresset hålls uppe. Givetvis så har alla motståndare tomteluvor när det vankas jul och liknande. Folk kommer till och med att söka på inlägg skrivna av mig bara för att de vill spela bannerspelet och se vad det är för nya saker som händer varje dag. De kommer berätta för deras kompisar, flera icke-rollspelare kommer börja spela spelet och ställa frågor. "Vad är det här för något, egentligen? Är det ett datorrollspel?" Och andra kommer svara; "men det står ju i bloggen. Har du inte läst serien som förklarar stridsreglerna?"
Sedan börjar jag med en del viral marknadsföring. Jag postar världens största karta till ett fantasyrollspel. Folk kommer posta länkar till det, i stil med "har du sett vad den här idioten har gjort? Kartan skulle ta upp mer än en hel vägg om man skrev ut den." Varje gång en tråd började med något i stil med "Hur stor/öppen skall man egentligen göra ens värld?" så kommer någon skämtsamt att posta länken "tja, har du sett promotionkartan till Flux?
Så stor kan man göra den, om man har tid!"
Jag lägger upp några filmer när vi provspelar Flux i min spelgrupp. Filmerna är uppenbart fejk, dock, och vi går efter manus. Meningen med dem är att driva med rollspelare samtidigt som spelet i sig förklaras. De är promotionmaterial, och även om man kan se dem som ren amatörunderhållning med överdrivna karaktärer, så finns det också en dold agenda i att visa hur snabbt spelet flyter och hur roligt det är. Filmerna dyker upp på youtube och eftersom alla gillar humor så sprider de sig som en löpeld. När ryktet om dem börjar nå utanför rollspelsforumskretsar så är det meningen att snabbt få färdigt spelet och visa på bloggen hur det framskrider i hastig takt.
Sedan - bang - nu gäller det att hitta nya kanaler. Tar omedelbart kontakt med Fenix och försöker få Fluxmaterial postade i tidningen. Det kommer vara slugt material som typ vinklas så att de "kan" användas till vilket storslaget fantasyspel som helst, men ändå vara huvudsakligen inriktat på Flux.
Sedan... konvent och sån skit orkar jag inte med. Jag söker hellre efter en ung publik. Jag bygger ett enkelt spel i stil med "Kingdom of Loathing" fast i Flux's värld och med Duellitoregler, och försöker sprida det via nyhetsfilter som riktar sig till ungdomar. Samtidigt fortsätter jag att blanda måste-se-material i stil med serier och filmer på hemsidan bland artiklar som både är väldigt centrerade kring spelet i sig såväl som kring rollspelande i allmänhet. Allt för att få eyeballs från så många håll som möjligt.
Nu skickar jag in min första miniserie till Shonen Jump och de bara "woo! Du vinner mangatalangen!" och sedan kommer så många av läsarna att vilja veta mer om Flux att de säger "fan, du måste rita en serie som ett återkommande inslag i vår tidning. Alla läsare är galna i dig!" Jag ba "okej", och sedan har Flux äntligen nått ut långt utöver de vanliga kanalerna.
Sedan gör jag Flux-kortspelet. Man köper kortelkar parvis, och varje kortlek är varsin hjälte i Flux. Typ, man kan köpa "Svärdsmästaren Mathai / Vildälvan Rilja" i ett paket. Jag trycker det själv och säljer det dels från hemsidan och dels försöker få ut det på spelbutiker. Alla spelägare säger "nämen, det här är ju ett spel om den där skitroliga serien i Shonen Jump som är helt suverän!" och tar in det utan att tveka. Tillsammans med marknadsföringen i tidningsställen, via bloggarna, de roliga filmerna, hemsidesspelet och den söndagssideserie som jag börjat posta på hemsidan (typ a la Order of The Stick) så går kortlekarna åt som smör i solsken. Alla barn går in på hemsidan för att låna avatarer som jag har bilder på, och de tar även och börjar använda de speciella nya banners som jag har arbetat fram. De är som bannespelet jag själv använder, men det nya och häftiga med dem är att de själva får bygga sina motståndare. Lilla Nisse kan alltså själv bygga "Nisse-spelet" och göra en banner som stolt säger "Tror
du att du är tillräckligt tuff för att besegra Nisse och dennes underhuggare i... Nisse - mästaren av Flux!" Nisse tar bannern och använder den på alla forum han besöker. Andra ungar frågar "har du gjort det där spelet?" och han svarar "nä, men det går att göra sin egen version på
www.flux.se" och alla ungar går dit och gör sina egna varianter. De pratar om det på skolgårdarna och alla säger de samma sak "det är så häftigt, det finns som kortspel också visste du det?" "Har du sett kartan? Den är med i guiness rekordbok som världens största karta, har jag läst." "Har ni läst serien då, i Shonen Jump?" "Jag har hört att Johan Rising är tre meter lång, med eldsprutande andedräkt och som skjuter kulblixtar från arselhålet" osv.
Sedan blir det en tecknad film, och därefter en långfilm där Persbrant gestaltar Arkens rektor Rah, iklädd en babiankostym. Filmen floppar tyvärr och kritikerna säger att det är Persbrants sämsta karriärval sedan Tre Solar. Och sen...
Öh, jag slutar där. Det är inte allt jag skrivit här som jag menar allvar med, btw.