Nekromanti Att sälja sitt spel

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Hur gör man bäst för att sälja sitt spel? Jag menar inte ”sälja” i den fysiska betydelsen nu, utan snarare i den reklammässiga. Hur får man folk att upptäcka och köpa det spel man har skapat? Det handlar om små spel som säljs i första hand via Lulu och som har en ytterst begränsad eller obefintlig marknadsföringsbudget.

Det uppenbara är att spamma alla forum med inlägg: förutom en nyhet här på Rollspel.nu finns det ju Sverok, Järnringen, Riotminds och diverse andra rollspelsforum man kan uppmärksamma på spelets existens. Att hänvisa till spelet i sina inlägg är ju också en gammal beprövad metod. Att man har en bra och säljande hemsida är ju också en självklarhet, och utformningen av den är ämnet för en annan tråd (som har skrivits tidigare).

Men sedan? En stor animerad banner i ens signatur känns som om den kan ha motsatt verkan (det skulle den i alla fall ha på mig). Bannerplats eller bannerutbyte med diverse siter funkar nog, men kräver pengar om det handlar om större siter, och hur bra fungerar det egentligen när det gäller att locka kunder? Exponering i Fenix borde kunna vara bra, men den där artikelserien om indiespel känns ganska seg (vartannat nummer, och så lär det dröja innan man kan få in sitt spel där). Recensionsex borde kanske kunna ge lite uppmärksamhet? Problemet där är att det inte framgår i recensionen var man köper spelet, fast man kanske kan räkna med att folk är smarta nog att söka?

Målet är ju främst att få folk att gilla spelet, inte att maximera den eventuella vinsten; den är ändå så liten att den knappt märks jämfört med vad man har lagt ned i tid och liknande. Så vad säger ni, har jag missat något smart sätt att marknadsföra spelet?


/Dimfrost
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Målet är ju främst att få folk att gilla spelet, inte att maximera den eventuella vinsten; den är ändå så liten att den knappt märks jämfört med vad man har lagt ned i tid och liknande. Så vad säger ni, har jag missat något smart sätt att marknadsföra spelet?
Arrangera scenarion eller hålla föredrag på konvent, fråga hobbyaffärer om de vill antingen ta in spelet eller ha ett informationsblad om spelet, kontakta lokala föreningar och speltesta med dem.

/Han som nog tror att en vettig hemsida med en massa gottigott gör sitt till
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
652
Spelrapporter

Spela det. Snacka om det. Få folk att spela det och snacka om det.

Jag skulle säga att spelrapporter är oslagbara i det här avseendet. Eller, jag vet att de är det för mig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Fast konvent suger, föreningar suger och affärer lär inte vara så intresserade när man inte har något företag, det var därför jag inte nämnde det. Men tack ändå. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Fast konvent suger,
Förutom mödan man får lägga ner, varför suger konvent? Du får ju gratis reklam i form av konventsfoldrarna, så det räcker med att du arrangerar på GothCon och LinCon så har du 2000 par ögon som du har nått ut till.

...och affärer lär inte vara så intresserade när man inte har något företag,
Konstigt, för de lät intresserade av informationsblad när jag frågade och då var det ändå bokhandlare.

/Han som också påpekar att man också har scenarion att slänga ut på hemsidan om man arrangerar på konvent, samt får lite mer feedback på rollspelet
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker inte att de förslag som framkommit i tråden är särskilt dåliga. Att du sedan är för lat för att arrangera konventsscenarion är ditt problem. :gremsmile:

Men jag tror också att man tjänar på att bygga upp sig själv, spelets skapare, som någon slags varumärke. Synas, höras, tänka klokt och högt. Ha en kontinuerlig och märkbar närvaro på forum, konvent och andra platser där rollspelare träffas. Sådant tar tid och det är inte säkert att det ger någon jättestor effekt på kort sikt.

Annars så tror jag också att det är klokt att erbjuda intresserade personer insyn i utvecklingsarbetet. Skaffa en egen blogg där man skriver om sin designfilosofi och redogör för bärande tankar och koncept i spelet. Erbjuda förhandstittar och utdrag för nedladdning. Få andra att känna sig delaktiga helt enkelt.

I grund och botten tror jag mer på subtil och kvalitativ marknadsföring framför att spamma ner alla forum man hittar veckan innan spelet ska släpas.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vet inte om det finns några enkla sätt, bara en massa hårt jobb; vara aktiv på forum som du skrivit, försöka sälja in spelet på diverse butiker, åka runt på konvent och sådana saker (som du säkert kan räkna ut själv)...

Sen så annonserar jag i Fenix, men det är ju inte direkt gratis...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Förutom mödan man får lägga ner, varför suger konvent?
För att jag är för lat. Jag åker knappt på konvent längre om man inte räknar DanCon. Dessutom har jag aldrig spelat rollspel på konvent. Och många spel passar mindre bra i konventsformat (inte Terone dock).


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Annars så tror jag också att det är klokt att erbjuda intresserade personer insyn i utvecklingsarbetet. Skaffa en egen blogg där man skriver om sin designfilosofi och redogör för bärande tankar och koncept i spelet. Erbjuda förhandstittar och utdrag för nedladdning. Få andra att känna sig delaktiga helt enkelt.
Jag tror mer på att skriva spelet än att skriva om spelet. Om man bloggar för mycket tror jag att man riskerar att aldrig bli klar. Själv har jag skrivit desingkommentarer som kommer att finnas som ett separat dokument på hemsidan (om jag hade siktat enbart på en tryckt version från början hade jag lagt in en bantad version av dem i grundboken i stället, men nu var det inte så).


/Dimfrost
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hur gör man bäst för att sälja sitt spel? Jag menar inte ”sälja” i den fysiska betydelsen nu, utan snarare i den reklammässiga. Hur får man folk att upptäcka och köpa det spel man har skapat? Det handlar om små spel som säljs i första hand via Lulu och som har en ytterst begränsad eller obefintlig marknadsföringsbudget.
Hejsan!

kul fråga, några punkter som jag tycker är viktiga att tänka på:

0. hitta en slogan för spelet en kort fras som låter cool och beskriver någon känsla du vill fånga. använd den mycket

1. folk kommer inte känna till att ditt spel existerar.

därför måste du berätta det för dem och deras vänner bekanta och alla som kan tänkas vara potentiella köpare. Att göra marknadsföring (som du vill göra) utan att ha en budget betyder att du måste jobba hårdare.

nummer ett är alltså att folk ska veta att ditt spel finns, banneriden tycker jag inte är så dum som du tycks tycka. om du själv inte ens vågar ha en banner på din profil för ditt spel, varför ska inte någon annan känna att dom ska betala för det? (lite hårt uttryckt men det är mer för att få fram poängen)

dela ut flyers utanför rollspelsbutiker, att spelet finns, sammanfatta med en kort mening varför spelet är mycket bra och bör köpas.

2. hitta stora mängder rollspelare och berätta där att det är ett bra och roligt spel som ska köpas, konvent kan vara ett bra tillfälle. Om du hittar andra tillfällen när stora mängder rollspelare samlas så använd dem istället.

3. skäms absolut inte för att berätta att spelet är bra och jätteroligt. var inte för ödmjuk när du försöker berätta att det är ett bra spel.

4. tjata tjata och tjata, ja det kan kännas pinsamt och jobbigt att försöka säga att något är bra men det är ett effektivt sätt.

5. få coola typer som rollspelare ser upp till att spela ditt spel och berätta om det.
----------------

marknadsföring är inte glamoröst det är hårt arbete.

lycka till
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
Privatpersoner

Jag har inget företag. Säljer Saga ändå.
Hur går det till rent praktiskt? Jag har fått för mig att det kan bli komplicerat om ett företag (låt oss säga SF-bokhandeln) ska köpa något (låt oss säga rollspelet Saga) från en privatperson (låt oss säga Tomas Arfert). Jag vet inte exakt varför jag fått för mig detta. Kanske för att allt som har med företagande känns onödigt komplicerat i den svenska lagstiftningen. Är detta något jag fått om bakfoten?

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Privatpersoner

...man kan ju fakturera genom andra om de som köper tycker det är struligt att handla av privatpersoner. Som genom Bolagskraft eller liknade företag... (finns ju många som vill frilansa då och då men inte starta företag, till exempel).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har så djävla bra idéer på hur jag skulle sälja mina rollspel. Jag kan berätta om en av mina kampanjer (eftersom den ju aldrig kommer att färdigställas):

Hur jag kom att sälja skitmånga exemplar av Flux:
Det första draget är inte riktigt lika uppseendeväckande som det hade varit innan Supergänget; men först kommer en serie som förklarar Duellitoreglerna samtidigt som det är ett spännande exempel. Folk pratar, en massa inlägg skrivs om serien i sig, för alla gillar bilder.

Sedan lägger jag ut en banner. Det är dels en banner som går till min hemsida, där jag bloggar om artiklar som rör arbetet med spelet, men också generella artiklar om spelmässighet, världsbygge, och behovet av ett gladfantasyspel. De generella artiklarna försöker jag låta bli att själv posta på forum - det skall andra göra. Det viktigaste med bannern är dock att det är en interaktiv banner med ett spel. Man kan lira duellito i bannern! Folk får upp ögonen, och bannern är tidsinställd så att det varje dag kommer nya motståndare som skall bekämpas. Lyckas man knäcka alla motståndare en dag så kommer man till ett hemligt forum där man får skriva in sitt namn. Folk fortsätter att tävla med bannern - alla vill vara först med att knäcka de nya motståndarna varje ny dag. Jag får en återkommande bas med presumtiva kunder och intresset hålls uppe. Givetvis så har alla motståndare tomteluvor när det vankas jul och liknande. Folk kommer till och med att söka på inlägg skrivna av mig bara för att de vill spela bannerspelet och se vad det är för nya saker som händer varje dag. De kommer berätta för deras kompisar, flera icke-rollspelare kommer börja spela spelet och ställa frågor. "Vad är det här för något, egentligen? Är det ett datorrollspel?" Och andra kommer svara; "men det står ju i bloggen. Har du inte läst serien som förklarar stridsreglerna?"

Sedan börjar jag med en del viral marknadsföring. Jag postar världens största karta till ett fantasyrollspel. Folk kommer posta länkar till det, i stil med "har du sett vad den här idioten har gjort? Kartan skulle ta upp mer än en hel vägg om man skrev ut den." Varje gång en tråd började med något i stil med "Hur stor/öppen skall man egentligen göra ens värld?" så kommer någon skämtsamt att posta länken "tja, har du sett promotionkartan till Flux? stor kan man göra den, om man har tid!"

Jag lägger upp några filmer när vi provspelar Flux i min spelgrupp. Filmerna är uppenbart fejk, dock, och vi går efter manus. Meningen med dem är att driva med rollspelare samtidigt som spelet i sig förklaras. De är promotionmaterial, och även om man kan se dem som ren amatörunderhållning med överdrivna karaktärer, så finns det också en dold agenda i att visa hur snabbt spelet flyter och hur roligt det är. Filmerna dyker upp på youtube och eftersom alla gillar humor så sprider de sig som en löpeld. När ryktet om dem börjar nå utanför rollspelsforumskretsar så är det meningen att snabbt få färdigt spelet och visa på bloggen hur det framskrider i hastig takt.

Sedan - bang - nu gäller det att hitta nya kanaler. Tar omedelbart kontakt med Fenix och försöker få Fluxmaterial postade i tidningen. Det kommer vara slugt material som typ vinklas så att de "kan" användas till vilket storslaget fantasyspel som helst, men ändå vara huvudsakligen inriktat på Flux.

Sedan... konvent och sån skit orkar jag inte med. Jag söker hellre efter en ung publik. Jag bygger ett enkelt spel i stil med "Kingdom of Loathing" fast i Flux's värld och med Duellitoregler, och försöker sprida det via nyhetsfilter som riktar sig till ungdomar. Samtidigt fortsätter jag att blanda måste-se-material i stil med serier och filmer på hemsidan bland artiklar som både är väldigt centrerade kring spelet i sig såväl som kring rollspelande i allmänhet. Allt för att få eyeballs från så många håll som möjligt.

Nu skickar jag in min första miniserie till Shonen Jump och de bara "woo! Du vinner mangatalangen!" och sedan kommer så många av läsarna att vilja veta mer om Flux att de säger "fan, du måste rita en serie som ett återkommande inslag i vår tidning. Alla läsare är galna i dig!" Jag ba "okej", och sedan har Flux äntligen nått ut långt utöver de vanliga kanalerna.

Sedan gör jag Flux-kortspelet. Man köper kortelkar parvis, och varje kortlek är varsin hjälte i Flux. Typ, man kan köpa "Svärdsmästaren Mathai / Vildälvan Rilja" i ett paket. Jag trycker det själv och säljer det dels från hemsidan och dels försöker få ut det på spelbutiker. Alla spelägare säger "nämen, det här är ju ett spel om den där skitroliga serien i Shonen Jump som är helt suverän!" och tar in det utan att tveka. Tillsammans med marknadsföringen i tidningsställen, via bloggarna, de roliga filmerna, hemsidesspelet och den söndagssideserie som jag börjat posta på hemsidan (typ a la Order of The Stick) så går kortlekarna åt som smör i solsken. Alla barn går in på hemsidan för att låna avatarer som jag har bilder på, och de tar även och börjar använda de speciella nya banners som jag har arbetat fram. De är som bannespelet jag själv använder, men det nya och häftiga med dem är att de själva får bygga sina motståndare. Lilla Nisse kan alltså själv bygga "Nisse-spelet" och göra en banner som stolt säger "Tror du att du är tillräckligt tuff för att besegra Nisse och dennes underhuggare i... Nisse - mästaren av Flux!" Nisse tar bannern och använder den på alla forum han besöker. Andra ungar frågar "har du gjort det där spelet?" och han svarar "nä, men det går att göra sin egen version på www.flux.se" och alla ungar går dit och gör sina egna varianter. De pratar om det på skolgårdarna och alla säger de samma sak "det är så häftigt, det finns som kortspel också visste du det?" "Har du sett kartan? Den är med i guiness rekordbok som världens största karta, har jag läst." "Har ni läst serien då, i Shonen Jump?" "Jag har hört att Johan Rising är tre meter lång, med eldsprutande andedräkt och som skjuter kulblixtar från arselhålet" osv.

Sedan blir det en tecknad film, och därefter en långfilm där Persbrant gestaltar Arkens rektor Rah, iklädd en babiankostym. Filmen floppar tyvärr och kritikerna säger att det är Persbrants sämsta karriärval sedan Tre Solar. Och sen...

Öh, jag slutar där. Det är inte allt jag skrivit här som jag menar allvar med, btw.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Privatpersoner

Coolt, det hade jag ingen aning om. Det måste jag titta närmare på, åtminstone i framtiden om jag överväger att göra något som når ut i större mån.


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur gör man bäst för att sälja sitt spel?
Varför inte köra det på konvent för ??
Där har du ju en hel drös med spealre, som är där för att spela & sådant. Vore det inte ett utmärkt tillfälle att dema vad man har skapat ??
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
Re: Privatpersoner

Då hade jag i alla fall rätt i princip, även om det uppenbarligen finns smarta sätt att komma runt problemet. Tackar!

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Jag visste väl att det var något jag hade missat när det gällde marknadsföring! :gremgrin:

Men seriöst, gör klart Flux. Jag vill spela det (samt se Persbrant i en babiankostym. Hell, jag nöjer mig med vem som helst så länge det finns apor med). Nu. :


/Dimfrost
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
En sak du (vi?) borde göra i större utsträckning är något som Forge-folket är bra på. Att ha ett par sidor reklam i produkterna borde ge någon form av effekt och är rätt billig uppmärksamhet. Jag skulle inte ha något emot att ha reklam för Terone eller Supergänget i Nostalgi, till exempel. Och jag vet att jag blivit nyfiken på spel som varit reklam för i indiespelen (Ha!) jag köpt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Jag vet, jag har övervägt saken, men eftersom jag är så elak och självisk ville jag inte lägga in Supergänget-reklam i Terone när jag inte kan få något tillbaka (Supergänget har ju inte direkt plats för en extrasida på slutet, och har ändå sålt så mycket redan). :gremelak: Eller, seriöst: jag valde att ha spelet rent och obefläckat av den riktiga världen än så länge, även om det naturligtvis inte är alldeles för sent att ändra än.

Och jag förstår att ni gärna har reklam i Nostalgi; då kanske spelet når upp till tillräckligt många sidor för att det alls ska synas. :gremtongue:


/Dimfrost
 
Top