krank;n102481 said:
Kan du utveckla det här? Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Om man långsamt introducerar världen till mig som spelare, så har jag skapat en rollperson blint mot världen. Så jag har kanske skapat en rollperson jag skulle gillat för Star Wars, men vi spelar Star Trek, samt agerat på ett sätt som senare visar sig inte matcha settingen; och plötsligt står jag där med J.J Abrams version av Kirk.
Skall jag spela en gnällig fuktfarmare från en ökenplanet behöver jag bara veta lite om närområdet, och att det pågår ett uppror där ute i galaxen. Men om jag skall spela en före detta Imperie-officer, som bytt bana och blivit smugglare, vill jag ha en djupare kunskap om settingen innan jag ens börjar skapa min rollperson. Om jag inte vet hur Imperiet funkar i grova drag, och vad det är för organisation jag är skyldig en massa pengar för att jag dumpade "kryddorna" jag smugglade, hur skall jag då kunna bedöma om jag skall ta uppdraget att transportera en fuktfarmare och hans farbror genom blockaden som nyss placerats runt planeten?
I ett linjärt/rälsat äventyr är det kanske en annan sak, för då behöver jag egentligen inte fundera på saken. Men är det en sandlåda blir det fel.
Ett vanligt misstag enligt min åsikt, ett misstag jag gjort flera gånger själv då jag spellett sandlådor, är att rollpersonerna inte är kopplade till någon uppdragsgivare samtidigt som spelarna vet för lite om världen.
SL: Vad gör ni?
Spelarna: Öh, vad kan vi göra?
SL: Vad ni vill.
Spelarna känner sig som Neo i the construct när inget träningsprogram är laddat...
Sedan kan vissa detaljer bli viktiga för helheten.
I Noir har en rollperson fått lära sig att det finns angivare med modersmjölken, blivit skrämd till att äta sin ärtor med kommisariatet (fast föräldrarna vet kanske bara någons kusins kompis farbror som säger sig ha sett dem), utfört flera ärenden på medborgarkontor och har full koll på hur en telefon funkar i Sandukar. Allt det påverkar hur jag skulle agera i första "scenen" om jag skulle spela Noir.
Hoppas det blev lite klarare