entomophobiac
Low Prep High Play
Men, du säger samtidigt att det blir en "bättre" berättelse med förberedelser och en förutbestämd handling? Samtidigt som rollspel av sin natur inte går att förbereda till 100% om du inte begränsar vad spelare faktiskt kan göra. Om inte annat så hur stor sandlåda du hinner förbereda.ceruleanfive;n319949 said:Nja, jag har inte sagt något om förutbestämd grundberättelse. En sandlåda har inte alls en förutbestämd berättelse, men den bygger ofta på mycket prepp.
Det är egentligen det här som är mitt problem—som berättelser räknat är rollspel ofta ganska mossiga, sett till den spelade handlingen. Som upplevelser är de däremot svårslagna: oavsett hur fåniga och ogenomarbetade plot twists gruppen utsätts för så blir det ändå deras egna upplevelse och kan därför få ett högre värde än någon berättelse.
De flesta spelledare jag känner är inte särskilt bra authors de heller, helt enkelt, för hela gruppens engagemang behövs för att rollspel ska bli rollspel—är det då till spelets nackdel vill du mena?
Att "konstant" tvingas hoppa mellan stances är knappast hur de flesta samberättarsystem (av dem jag läst) fungerar. Stances är ju även ett spektrum. När du som spelare säger, "jag besöker min gamla vän Torsten i hamnstaden", så är det helt OK att du har en gammal vän som heter Torsten där, för det spelar ingen roll för ramberättelsen. Det du då gjort är improviserat och agerat author även om det inte använts några formella regler för det.ceruleanfive;n319949 said:Jag och flera med mig känner oss faktiskt extremt begränsad i att kombinera olika stances. För min del är mängden stance-växlande inslag direkt avgörande för hur roligt jag har med rollspel. Jag kan fortfarande ha roligt med system där man konstant tvingas hoppa mellan stances, men jag känner mig inte särskilt investerad i dem. Det är mest något jag kan tänka mig att göra som småtrevligt tidsfördriv eller bara för att testa på något annorlunda ibland.
Likadant, när du gör en petition i DramaSystem så är det väldigt mycket bättre grund för actor stance—enligt mig—än något tradspel och det just på grund av de samberättande ingredienserna.