Det kan hända att man gör, men det var inte det som var mitt argument.
Jo, i princip är det meningslöst. Om det är etablerat att min krigare håller sitt tvåhandssvärd i händerna, finns det ingen vits med att jag tjatar om mitt tvåhandssvärd för varje hugg jag gör. Tycker jag.
Som någon påpekade är ett attackslag inte nödvändigtvis bara ett massivt hugg. i AD&D var en stridsrunda en minut. Där var attackslaget ett sätt att se om dina attacker skadade fienden i den här rundan eller inte.
Ditt argument var ju att det var viktigt att säga vilket vapen man använder eftersom det är mekanisk skillnad i mellan olika vapen. Men om man aldrig byter vapen spelar det ju ingen roll. Jag håller med dig om att det ofta är (mekaniskt) meningslöst att berätta vilket vapen man använder, vilket var hela min poäng. Det var du som sa att det var viktigare att beskriva vilket vapen man använder inte jag. Det är ofta mekaniskt intressantare att säga vilken kroppsdel man siktar på.
OM man lessnar på att beskriva vars man hugger så funkar ju systemet ändå, precis som man kan låta bli att säga vilket vapen man använder. Jag beskriver ju inte heller exakt vars jag siktar eller vilket vapen jag använder varje gång jag gör nåt.
"Men även om attackslaget matchar ett specifikt hugg, blir det inte mer verkligt för mig för att jag berättar var jag siktar. Utfallet av attacken, däremot, kan ge mig en massa bilder i huvudet. Missade jag helt? Duckade fienden i sista ögonblicket? Eller parerade med sin sköld? Träffade jag och gjorde pytteskada? Eller fick jag in en prefekt träff och fienden vacklar och är nära att falla? Sådant ger mig en massa information om vad som händer i fiktionen."
Finns ingen motsägelse mellan det jag föreslår och detta.
De flesta traditionella system abstraherar en lång radda med händelser till ett enda skadeslag baserat på en enda attack och ett enda vapen, oavsett hur många saker som ingår i själva attacken. Bara för att man uppmuntra till ett minimum (
inte kräver) av information betyder det inte att det är förbjudet att berätta mer. Startade just en tråd om det finns system som tar mekanisk hänsyn till detta med att en attack är mer än bara ett slag. Friformade och spelledarråd tycker jag funkar jättebra men tycker det är intressant att se om det går att skapa även mekaniker som stöttar dom råden.