Jag har på senaste tiden spelat en del Svart av Kval, Vit av Lust och Psychodrame båda bygger på att utforska ett gemensamt definierat grundproblem kring vilket spelet och karaktärerna för en stund cirkulerar. Kvaliteten på spelomgångarna har varit skiftande (mellan "helt ok bra" och "fucking jävla awesomesauce!") och jag tror att jag kanske har kunnat börja urskilja ett mönster som jag vill testa mot er som har större erfarenhet av den här typen av spel.
Men först, vad menar jag när jag säger grundproblem?
Ett "grundproblem" i spelen Svart av Kval, Vit av Lust och Psychodrame är en händelse (i ordets allra bredaste bemärkelse) som skapar motsättningar i ett system av relationer och driver karaktärerna som innehar relationerna på kollisionskurs med varandra.
Fyra exempel på sådana problem, två per spel, som jag har spelat igenom ges och diskuteras vidare nedan. En genomgång av de ingående rollerna ges inte och alla exempel har två till tre spelarkaraktärer i "biroller" som inte nämns:
Ex 1: [Psychodrame] En familjefader blir under andra världskriget tillfångatagen och satt i fångläger och är under åtta år "missing, persumed dead". När han blir frisläppt och återvänder till sin fru och numera femtonåriga dotter har hans tvillingbroder "tagit hans plats" och gift sig med frun.
Makens återvändande är händelsen i grundproblemet.
Ex 2: [Psychodrame] I en liten by där alla känner alla finns en prestiegefull herrklubb. En av de mer framstående medlemmarna (#1) är i det fördolda homosexuell (inte ok enligt klubbens regler) och tillsammans med en annan medlem i klubben (#2). Den framstående medlemmen (#1) berättar om sin sexuella läggning för sin bästa vän (#3) och snart viskas det i hela byn om hemligheten.
Att ryktet om den framstående medlemmens (#1) sexuella läggning är händelsen i grundproblemet.
Ex 3: [Svart av Kval, Vit av Lust] I Rom har vampyren Julius Caesar makten som styr med järnhand plötsligt förlorat sin odödlighet och blivit en vanlig människa. Ryktet sprids snabbt och en fallang ledd av Marcus Junius Brutus börjar planera tyrannens fall.
Att Caesar förlorar sin odödlighet är händelsen i grundproblemet.
Ex 4: [Svart av Kval] År 2027 har krig utbrutit mellan Nordkorea och Sydkorea. Nordkorea är ockuperat men ett starkt motstånd finns fortfarande och när man i en hemlig militärbas uppfinner ett sätt att väcka de döda till liv och göra dem till supersoldater (vampyrer) börjar krigslyckan vända i Kim Jong Uns riktning. För att uppnå ett enat motstånd återuppväcks Kim Il Sung men kanske har Kim Jong Un tagit sig vatten över huvudet och skapat ett monster han inte kan kontrollera.
Att Kin Il Sung återuppväcks är händelsen i grundproblemet.
Två av dessa exempel ledde till fucking awesome spel (exempel 2 och 4) och två av dem till "mjäh"-bra spel (exempel 1 och 3). Vad kan detta bero på?
Jag tycker mig se ett möjligt mönster, eller en massa möjliga mönster men detta är jag lite extra intresserad av och min hypotes är:
Om det i förväg går att urskilja var och hur konflitken kommer att avgöras, även om det inte är uttalat, så kommer spelet bli sämre än om utvecklingen inte kan förutspås paralellt och identiskt bland deltagarna.
(nej, "sämre" är inte ett bra ord här, jag vet. Ska fila på den men har inte tid eller tålamod för tillfället)
I exempel 3 är det nästan underförstått att vi kommer att få ett "Et tu Brute"-ögonblick som en del av uppslutningen (sedan om det blir någon twist i samband med detta är dock osagt). I exempel 1 är det tydligt att konflikten komemr att koka ner till ett val för mamman och dotter om vilken av fäderna som ska få bli gällande (även här utrymme för twists och variationer).
I exempel 2 och exempel 4 finns ingen naturlig mötespunkt som avslut i historien och det är mycket svårare att se var och hur den potentiellt kan sluta (försök gärna med gissningar, jag säger till om ni har rätt!).
Vad tror ni om den? Jag ser andra möjliga orsaker (så som hur "allvarlig" konflikten är, som är något jag är helt säker spelar in men som jag inte tycker skiljer jättemycket i ovan exempel) men detta är ändå för mig slående.
Men först, vad menar jag när jag säger grundproblem?
Ett "grundproblem" i spelen Svart av Kval, Vit av Lust och Psychodrame är en händelse (i ordets allra bredaste bemärkelse) som skapar motsättningar i ett system av relationer och driver karaktärerna som innehar relationerna på kollisionskurs med varandra.
Fyra exempel på sådana problem, två per spel, som jag har spelat igenom ges och diskuteras vidare nedan. En genomgång av de ingående rollerna ges inte och alla exempel har två till tre spelarkaraktärer i "biroller" som inte nämns:
Ex 1: [Psychodrame] En familjefader blir under andra världskriget tillfångatagen och satt i fångläger och är under åtta år "missing, persumed dead". När han blir frisläppt och återvänder till sin fru och numera femtonåriga dotter har hans tvillingbroder "tagit hans plats" och gift sig med frun.
Makens återvändande är händelsen i grundproblemet.
Ex 2: [Psychodrame] I en liten by där alla känner alla finns en prestiegefull herrklubb. En av de mer framstående medlemmarna (#1) är i det fördolda homosexuell (inte ok enligt klubbens regler) och tillsammans med en annan medlem i klubben (#2). Den framstående medlemmen (#1) berättar om sin sexuella läggning för sin bästa vän (#3) och snart viskas det i hela byn om hemligheten.
Att ryktet om den framstående medlemmens (#1) sexuella läggning är händelsen i grundproblemet.
Ex 3: [Svart av Kval, Vit av Lust] I Rom har vampyren Julius Caesar makten som styr med järnhand plötsligt förlorat sin odödlighet och blivit en vanlig människa. Ryktet sprids snabbt och en fallang ledd av Marcus Junius Brutus börjar planera tyrannens fall.
Att Caesar förlorar sin odödlighet är händelsen i grundproblemet.
Ex 4: [Svart av Kval] År 2027 har krig utbrutit mellan Nordkorea och Sydkorea. Nordkorea är ockuperat men ett starkt motstånd finns fortfarande och när man i en hemlig militärbas uppfinner ett sätt att väcka de döda till liv och göra dem till supersoldater (vampyrer) börjar krigslyckan vända i Kim Jong Uns riktning. För att uppnå ett enat motstånd återuppväcks Kim Il Sung men kanske har Kim Jong Un tagit sig vatten över huvudet och skapat ett monster han inte kan kontrollera.
Att Kin Il Sung återuppväcks är händelsen i grundproblemet.
Två av dessa exempel ledde till fucking awesome spel (exempel 2 och 4) och två av dem till "mjäh"-bra spel (exempel 1 och 3). Vad kan detta bero på?
Jag tycker mig se ett möjligt mönster, eller en massa möjliga mönster men detta är jag lite extra intresserad av och min hypotes är:
Om det i förväg går att urskilja var och hur konflitken kommer att avgöras, även om det inte är uttalat, så kommer spelet bli sämre än om utvecklingen inte kan förutspås paralellt och identiskt bland deltagarna.
(nej, "sämre" är inte ett bra ord här, jag vet. Ska fila på den men har inte tid eller tålamod för tillfället)
I exempel 3 är det nästan underförstått att vi kommer att få ett "Et tu Brute"-ögonblick som en del av uppslutningen (sedan om det blir någon twist i samband med detta är dock osagt). I exempel 1 är det tydligt att konflikten komemr att koka ner till ett val för mamman och dotter om vilken av fäderna som ska få bli gällande (även här utrymme för twists och variationer).
I exempel 2 och exempel 4 finns ingen naturlig mötespunkt som avslut i historien och det är mycket svårare att se var och hur den potentiellt kan sluta (försök gärna med gissningar, jag säger till om ni har rätt!).
Vad tror ni om den? Jag ser andra möjliga orsaker (så som hur "allvarlig" konflikten är, som är något jag är helt säker spelar in men som jag inte tycker skiljer jättemycket i ovan exempel) men detta är ändå för mig slående.