Hur skapar man ett originellt regelsystem? Den här tråden är mer inriktad på tärningssystem än på spelregler i sig.
Jag har provat en del olika regelsystem under mina rollspelsår (D20, Neogames Ob-system, Noirs T10-system, White Wolfs massiva dice pools ...), men varje gång jag försöker att inspirera mig själv till att skapa något originellt så blir det antingen en variant av något av de tidigare nämnda eller något helt obalanserat.
Målet är att uppnå perfektion med ett system som är unikt, balanserat och intressant. Systemet ska även i traditionell mening bestå av tärningskast. Frågan är hur jag kan konstruera något som inte redan har gjorts.
Jag vill undvika att behöva kombinera olika tärningar i samma system (inga D20:or tillsammans med D12:or och D4:or). Kan man kombinera få tärningar med mycket variation? Kan man leka med färgen på tärningarna (vita avgör om man lyckas och röda avgör hur bra man lyckas ...)?
Diskutera.
Jag har provat en del olika regelsystem under mina rollspelsår (D20, Neogames Ob-system, Noirs T10-system, White Wolfs massiva dice pools ...), men varje gång jag försöker att inspirera mig själv till att skapa något originellt så blir det antingen en variant av något av de tidigare nämnda eller något helt obalanserat.
Målet är att uppnå perfektion med ett system som är unikt, balanserat och intressant. Systemet ska även i traditionell mening bestå av tärningskast. Frågan är hur jag kan konstruera något som inte redan har gjorts.
Jag vill undvika att behöva kombinera olika tärningar i samma system (inga D20:or tillsammans med D12:or och D4:or). Kan man kombinera få tärningar med mycket variation? Kan man leka med färgen på tärningarna (vita avgör om man lyckas och röda avgör hur bra man lyckas ...)?
Diskutera.