Jag snubblade idag efter en del länkklickande på den här lilla artikeln. Läs den, den är jättekort.
Jag tycker att frågan är intressant. Hur kan man effektivt skapa kontext? För mig är frågan extra angelägen eftersom jag sällan spelar karaktärer i fler än ett eller ett par äventyr (min längsta kampanj någonsin låg väl på fem scenarion eller så, tror jag). Så att snabbt samla kontext till sin karaktär är mycket användbart för mig, eftersom jag fortfarande tycker att en karaktär med med "historia" är intressantare att spela.
Nå, jag funderade på att göra en dubbelpost, eftersom jag är intresserad både av vilka tekniker jag som spelare eller SL kan använda för att samla kontext till rollpersoner, samt hur jag som spelkonstruktör skulle kunna hjälpa spelare och spelledare till att göra detsamma. Men dessa två frågor går så mycket i varandra, så vi får nog ta och diskutera båda två, ohjälpligt sammanblandade, i samma tråd.
Alltså, mina frågor:
1) Samma som snubben i artikeln: hur kan jag ge min/någon annans rollperson mycket kontext på kort tid?
2) Hur kan jag skapa ett spel som låter rollpersoner snabbt samla på sig kontext?
Hur bra karaktärsskapandesystemet än är, så blir rollpersonen trots allt inte "riktig" förrän han tagit ett par steg och sagt ett par ord. Ju fler beslut han tar, desto bättre får man en känsla för hans personlighet. Att säga att min rollperson är "mycket lättretad" har inte alls samma "rikedom" som att minnas när hon smällde till en kille på käften bara för att han bjudit henne på en drink.
Vilket ger mig en tredje fråga som jag inte tänkte på tidigare:
3) Är olika sorters kontext olika "värdefullt"? Att ha mycket kontext om var en rollperson bor (hur grannarna är, om han bor i villa, etc.) är kanske inte lika viktigt som att få kontext om hans personlighet? Eller? Det kanske kan användas för att profilera ett spel? Ett spel om klankrigare ger mycket kontext om rollpersonernas släkt, och så vidare.
Som vanligt urartade det på slutet till en massa "Det kanske är så här? Eller?" ...
Jag tycker att frågan är intressant. Hur kan man effektivt skapa kontext? För mig är frågan extra angelägen eftersom jag sällan spelar karaktärer i fler än ett eller ett par äventyr (min längsta kampanj någonsin låg väl på fem scenarion eller så, tror jag). Så att snabbt samla kontext till sin karaktär är mycket användbart för mig, eftersom jag fortfarande tycker att en karaktär med med "historia" är intressantare att spela.
Nå, jag funderade på att göra en dubbelpost, eftersom jag är intresserad både av vilka tekniker jag som spelare eller SL kan använda för att samla kontext till rollpersoner, samt hur jag som spelkonstruktör skulle kunna hjälpa spelare och spelledare till att göra detsamma. Men dessa två frågor går så mycket i varandra, så vi får nog ta och diskutera båda två, ohjälpligt sammanblandade, i samma tråd.
Alltså, mina frågor:
1) Samma som snubben i artikeln: hur kan jag ge min/någon annans rollperson mycket kontext på kort tid?
2) Hur kan jag skapa ett spel som låter rollpersoner snabbt samla på sig kontext?
Hur bra karaktärsskapandesystemet än är, så blir rollpersonen trots allt inte "riktig" förrän han tagit ett par steg och sagt ett par ord. Ju fler beslut han tar, desto bättre får man en känsla för hans personlighet. Att säga att min rollperson är "mycket lättretad" har inte alls samma "rikedom" som att minnas när hon smällde till en kille på käften bara för att han bjudit henne på en drink.
Vilket ger mig en tredje fråga som jag inte tänkte på tidigare:
3) Är olika sorters kontext olika "värdefullt"? Att ha mycket kontext om var en rollperson bor (hur grannarna är, om han bor i villa, etc.) är kanske inte lika viktigt som att få kontext om hans personlighet? Eller? Det kanske kan användas för att profilera ett spel? Ett spel om klankrigare ger mycket kontext om rollpersonernas släkt, och så vidare.
Som vanligt urartade det på slutet till en massa "Det kanske är så här? Eller?" ...