Nekromanti Att skapa nya världar

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag ligger sömnlös och funderar på det här med spel-design och vari det roliga mer rollspel egentligen ligger, när följande tanke slog mig: En rolig rollspels-session är en serie av intressanta val.

Eftersom jag funderade på världs-skapande (nej, nej, jag är inte megalomanisk) så började jag fundera på hur detta kan appliceras på världar, det vill säga hur uppmuntrar de till intressanta val? Någon med några tankar?

Eller för all del, har jag helt fel?

God45

#PrayersForBahakan
En bra spelvärld ska ge upphov till intressanta val. Ravenloft låter dig göra val runt moral och vad som är värt att bli korrumperad över.

Dark sun handlar om vad man gör i en döende värld om man väll lyckas se till att man överlever. Kommer du slåss till sista andetaget eller försöka leva i så mycket lyx du kan tills världen går under.

Krynn frågar dig vad är en god person och vad tänker du göra för att vara en.

Forgotten realms frågar dig vilka äventyr du vill ha idag.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Fast hur är världen designad så att dessa intressanta val sker?

I en krypta kan du välja fälla ett eller två, det finns liksom inga andra val. Du kan välja hur du hanterar dessa fällor. Båda de valen är intressanta.

Hur gör Ravenlofts värld att du måste/bör göra moraliska val?

Clercon

Veteran
Försök att skapa en värld där du utgår från att varje person, motståndare eller fiende, handlar utifrån det hen är övertygad om är av godo.
Ingen är enligt egen utsago ond, även om många kan se olika personer som onda, för att de utgår från en annan agenda än dem själva.
Låt sedan spelarna få uppdrag där den agendan deras arbetsgivare utgår från ifrågasätts, vilket gör att de ställs inför moraliska problem. Tex att spelarna får i uppdrag att eliminera en grupp troll som terroriserar bygden. Hur reagerar spelarna om det visar sig att trollen även har familjer att försörja, barn som skuttar och leker. Uppdraget var att eliminera trollen, men hur gör de nu?

God45

#PrayersForBahakan
Det här är faktiskt inte jättebra råd. Visst, att ha det här ibland är fantastiskt och man bör ha moraliskt djup. Men vill du veta vad som händer om alla de stöter på har vettiga anledningar att göra vad de gör? Spelarna slutar bry sig!

Så är det här ett uppdrag av flera så kommer spelarna ha ett moraliskt problem som de hanterar. Men är alla uppdrag så här så dödar de trollen ändå för fuck it, man kan ju inte göra något utan att trampa någon på tårna.

Vanligaste justifikationen för sådant brukar vara att karaktärerna kommer från ett samhälle där det anses ok att döda troll så de kommer döda trollen.