Nu behöver jag hjälp igen, denna gång med lite idéer om magi som syftar till att öppna portaler, i huvudsak rumsliga portaler (portaler som möjliggör tidsförflyttningar riskerar naturligtvis bara att krångla till spelvärlden och bör därför undvikas). Jag tänker mig en uppsättning av fyra eller fem olika former av portaler för olika nivåer av magikompetens. En magiker av en lägre grad skulle kunna skapa en portal som kan förflytta vederbörande från vardagsrummet till köket, medan den ultramäktige svartmagikern Allan skulle kunna öppna en portal som leder till andra sidan jordklotet eller kanske till och med rakt ner i Helsefyr.
Skulle bli mycket tacksam om ni kunde besvara följande tre frågor:
1. Vad kan man tänka sig för olika grader av rumsliga portaler?
2. Är portaler coola eller bör de bannlysas från spelvärldar med anspråk på någon form av World of Darkness-Kult-CoC-stämning? Alltså, vad kan portaler tillföra respektive motverka i så kallade "mörka spelvärldar"?
3. Finns det något befintligt spel som använder sig av portaler på riktigt coola sätt och som det finns anledning att låta sig inspireras av?
Skulle bli mycket tacksam om ni kunde besvara följande tre frågor:
1. Vad kan man tänka sig för olika grader av rumsliga portaler?
2. Är portaler coola eller bör de bannlysas från spelvärldar med anspråk på någon form av World of Darkness-Kult-CoC-stämning? Alltså, vad kan portaler tillföra respektive motverka i så kallade "mörka spelvärldar"?
3. Finns det något befintligt spel som använder sig av portaler på riktigt coola sätt och som det finns anledning att låta sig inspireras av?