I den här tråden tyckte jag att det var för lite trådar om hur man faktiskt gjorde saker, så trots att det inte är så jättaktuellt (har ingen spelgrupp, och de som är med i kampanjen det här äventyret ska vara till kommer att spela 2-3 ggr per år framöver misstänker jag...) så tänkte jag försöka få lite inspiration och idéer...
Spel: Hellboy/BPRD
Fokus: Problemlösande, action, och stundande apokalyps.
Bakgrund: Det som är relevant här är väl att det finns en tidigare nedfryst naziforskare vid namn Sturm som håller på och bygger en Utopiamaskin som när den är färdig ska kunna manifestera det Tredje Rikets utopi, i all dess rasrena prakt.
Kampanjen är lite spretig, det är massor som pågår och nu har jag inte gjort något med doktorn och hans maskin på ett tag. Rollpersonerna har inte sett maskinen in action riktigt, men de har sett efterverkningarna av en gammal prorotyp som stått och läckt i sydamerikansk djungel. De vet att Sturm har en apparat som kan förändra verkligheten, men hur och varför och på vilket sätt är man inte riktigt säker på.
Min tanke är att Sturm nu börjat färdigställa sin apparat. Det behövs fortfarande en del bränsle och material, sånt som kan bli senare äventyr, men han genomför sitt första test. Och då tänker jag mig att kring maskinen, i en ganska begränsad area, som manifesterar sig en av de utopier som åtminstone i vår ände av världen är tämligen stark i många människors huvuden: nämligen det bibliska. Lammet ligger bredvid lejonet, hela den biten.
Hur bygger man ett äventyr kring det? Att man håller sig till myten med Adam och Eva är inte ett måste, jag ser gärna fler aktörer än bara de två och ormen. Kanske kan man göra Adamiter och Eviter, och så lismande ormmänniskor? Eller jag vet inte, det var bara en tanke. Jag vill gärna spela på traditionella kristna myter och moral här, inte nödvändigtvis på ett sätt som visar kristendomen i ett fult ljus utan kanske snarare visar problemet med utopier nånstans - att de inte håller när de möter verkligheten.
Gärna med en smula absurdism inblandat. kanske Paradiset uppenbarar sig mitt i New York City, med bokstavlig djungel mitt i stadsdjungeln? Eller i Oslo, om man läst den fantastiska boken Skriket från Djungeln...
Jag ska säga att jag ogärna rälsar, men gärna kör shoppingtur (dvs "spindelnät" eller vad man nu ska kalla något mer styrd fisktank) och gärna undviker tankenötter a' Myst till förmån för diplomati och moraliska problem, av typen "vem hjälper vi och varför?" och så. När spelarna sitter och våndas inte över sina stridshandlingar utan över moraliska eller sociala val, då sitter jag och göttar mig. Det finns dock rätt mycket räls i kampanjen i stort, men det behöver vi inte gå in på nu.
Spel: Hellboy/BPRD
Fokus: Problemlösande, action, och stundande apokalyps.
Bakgrund: Det som är relevant här är väl att det finns en tidigare nedfryst naziforskare vid namn Sturm som håller på och bygger en Utopiamaskin som när den är färdig ska kunna manifestera det Tredje Rikets utopi, i all dess rasrena prakt.
Kampanjen är lite spretig, det är massor som pågår och nu har jag inte gjort något med doktorn och hans maskin på ett tag. Rollpersonerna har inte sett maskinen in action riktigt, men de har sett efterverkningarna av en gammal prorotyp som stått och läckt i sydamerikansk djungel. De vet att Sturm har en apparat som kan förändra verkligheten, men hur och varför och på vilket sätt är man inte riktigt säker på.
Min tanke är att Sturm nu börjat färdigställa sin apparat. Det behövs fortfarande en del bränsle och material, sånt som kan bli senare äventyr, men han genomför sitt första test. Och då tänker jag mig att kring maskinen, i en ganska begränsad area, som manifesterar sig en av de utopier som åtminstone i vår ände av världen är tämligen stark i många människors huvuden: nämligen det bibliska. Lammet ligger bredvid lejonet, hela den biten.
Hur bygger man ett äventyr kring det? Att man håller sig till myten med Adam och Eva är inte ett måste, jag ser gärna fler aktörer än bara de två och ormen. Kanske kan man göra Adamiter och Eviter, och så lismande ormmänniskor? Eller jag vet inte, det var bara en tanke. Jag vill gärna spela på traditionella kristna myter och moral här, inte nödvändigtvis på ett sätt som visar kristendomen i ett fult ljus utan kanske snarare visar problemet med utopier nånstans - att de inte håller när de möter verkligheten.
Gärna med en smula absurdism inblandat. kanske Paradiset uppenbarar sig mitt i New York City, med bokstavlig djungel mitt i stadsdjungeln? Eller i Oslo, om man läst den fantastiska boken Skriket från Djungeln...
Jag ska säga att jag ogärna rälsar, men gärna kör shoppingtur (dvs "spindelnät" eller vad man nu ska kalla något mer styrd fisktank) och gärna undviker tankenötter a' Myst till förmån för diplomati och moraliska problem, av typen "vem hjälper vi och varför?" och så. När spelarna sitter och våndas inte över sina stridshandlingar utan över moraliska eller sociala val, då sitter jag och göttar mig. Det finns dock rätt mycket räls i kampanjen i stort, men det behöver vi inte gå in på nu.