När det gäller regelmassan har du helt rätt om Eon, även om det är bättre i den senaste versionen (Eon III); är jag inte helt borta spelade du Eon II (det är den som har deluxeboxen). Det är en ren smakfråga och jag tycker personligen också att det är jobbigt med mycket regler, så jag går inte in på den punkten.
Nu har någon norpat en av mina regelböcker, men jag vill minnas att det väldigt uttryckligt står ungefär överallt i boken att kan vinkla, böja på eller helt ändra reglerna för mycket av karaktärsskapningen; karaktärsdrag kan man slumpa högt eller lågt, till bakgrundsslagen finns minst fyra-fem regelvarianter för att ge mer inflytande till spelarna och typ en halv sida som bara handlar om det här med att låta spelare välja fritt ur listorna och vad som kan vara bra att tänka på då.
Sedan har jag lite svårt att förstå det här med att bakgrunden bestäms; enligt min erfarenhet kommer en genomsnittlig rollperson att få veta att hans föräldrar var snickare, att han träffade en präst som gjorde intryck på honom någon gång och har räddat en person från att drunkna - inte så fruktansvärt inskränkande, om du frågar mig... resten av bakgrundsslagen går på olika egenskaper. Snarare kan det vara en rolig utmaning att få ihop alla grejjer till en bakgrund.
Det största problemet uppstår om man från början har en idé till sin karaktär; då bör man snacka ihop sig med spelledaren så att man kan få den karaktär man vill ha. Jag ger mina spelare väldigt mycket frihet i att skapa sina karaktärer, och så länge man är överens om vad och hur man ska spela har jag inte upplevt några problem med det.
Till den kampanj vi spelat i tre år nu gav jag till och med de flesta spelare deras roller i förväg i form av en kort beskrivning (ett par rader) och lät dem slå fram dem hyfsat slumpmässigt efter det, och det berikade bara karaktärerna och hjälpte spelarna att bygga ut dem. Numera är den stora anledningen att kampanjen fortsätter att spelarna är så förtjusta i sina karaktärer att de inte vill avsluta den...
Så det kan fungera väldigt bra om det hanteras på rätt sätt.
När det gäller kulturer och sådant är problemet att grundböckerna tar upp väldigt många saker; nästan alla de mänskliga folkslagen som tas upp är små, lokala grupper eller bor långt bort, alver, dvärgar och tiraker kan man låta ha en parentesroll utan att det stör spelet särskilt mycket.
Diskussionen om detaljer vs. tom karta är dragen så många gånger att jag inte tar upp det igen; kan bara konstatera att jag personligen aldrig har haft problem med informationsmängderna, särskilt om man bara går på infon i regelboken/den "allmänna landsboken" och inte köper någon av detaljmodulerna - det är vad jag har gjort än så länge och det har fungerat väldigt bra. Och spelar folk sedan inte jättepålästa roller är det inget problem heller.
Hoppas att inlägget tillförde något; det är mycket möjligt att jag blivit lite hemmablind efter över tre år med spelet, men jag har försökt hålla det så neutralt som möjligt. Har också bara spelat Eon III, så jag kan tala om saker som inte fanns i den tidigare versionen eller saker som förbättrats senare, bara som disclaimer