Kan det göras enkelt? Då kan det göras svårt!
"
I ditt exempel hade jag nog dragit av två tärningar på 'Hoppaslaget' (slänga sig) och 'Skjutaslaget'. Varför krångla till det?"
Ja, varför krångla till det? Låt spelaren få beskriva och skit i avdragen. Att stajla till det ska (om man vill ha den stämningen) vara belönande, inte något som ska hindras. Men visst, det där du föreslog är gammalt systemtänkande. Så hade jag också tänkt innan jag läste
Feng Shui (Muahaha! En chans att babbla om det spelet).
Ett tankesätt som är vettigt är: "Om det kan göras enkelt, så kan det även göra svårt". Vill säga, en rollperson kan springa och hugga med svärdet. Ingen modifikation. Men också ingen rolig manöver.
Eller så kan personen istället svinga sig via en railer i taket och på vägen hugga till motståndaren. Samma manöver (förflyttning --> anfall) som innan och alltså ingen modifikation. Själv brukar jag även köra med att om majoriteten ger positiva kommentarer (skratt är positivt) till manövern så ger den lite extra i skada.
(nu kommer jag mer att rikta mig till trådstartaren i det jag skriver nedan)
Något man kan göra är att hitta på olika manövrar och sedan slänga till olika modifikationer. Exempelvis så kan man hitta på att om man
slänger sig när någon skjuter mot en, så blir det lättare att undvika. Alternativt att man får en chans att skjuta tillbaka utan modifikationer.
Springer man och gör ett
hopp via någonting (springa upp för en vägg och hoppa därifrån, hoppa upp på ett bord och hoppa därifrån, skjuta iväg kulor för att springa efter och sedan springa upp på dem och hoppa (celerity, någon?)) så gör man extra i skada.
Rising hade en skön tanke i någon tråd att om man beskriver en
snurrattack, så får man göra en extra attack efteråt.
Sådana typer av manövrar är rätt lätta att hitta på. Kolla i närmaste actionfilm(sbutik).
Dock blir det rätt tråkigt och stelt efter ett tag. Något jag gillar bättre är att man kan överföra vissa saker till skada (kassera tärningar för automatiska successes, sänka initiativet för att göra mer i skada) genom att hitta på en cool manöver. Ta en titt på
denna sida för förslag (hemsidan fick mig faktiskt att köpa rollspelet
Feng Shui efter att ha läst alla "schticks"). Jag citerar några "moves" från listan som man skulle kunna göra.
Slow mo' Vengeance said:
Spend three shots moving in slow-mo (normal movement, no actions allowed). For the rest of the sequence, you get a bonus to all your Gun attacks of +2.
Dramatic Reload said:
Spend an action to reload; describe a short montage how you look cool doing this. For the rest of the sequence (on until you need to reload again), you get a +3 bonus to your Guns attacks.
rubriken Shotguns ur grundreglerna said:
In Feng Shui you can squeeze an extra point of Damage rating out of a pump action shotgun by taking an extra shot to mime out the pumping while making a loud "KA-CHINK" noise-yes, the player has to actually mime this action and make the "KA-CHINK!" sound.
Naturligtvis måste du omtolka dessa regler till WoD-reglerna. Min tanke var inte heller att man ska fästa sig vid siffrorna, utan att spelaren får välja att exempelvis sänka sitt initiativ med 2 för att göra 2 mer i skada resten utav rundan. Så länge denne beskriver en cool move för hur denne går tillväga (eventuellt så kan man skippa nackdelen).
Och slutligen är det oftast roligare att få beskriva
hur man oskadliggör sin motståndare, än att bara konstatera
att man gör det (precis som
Gurgeh skrev). Om det är oviktiga motståndare, så låt spelaren få beskriva hur denne oskadliggör sin motståndare (ju mer fantasifullt, desto bättre) om denne får 2 successes eller mer (16% chans om man har 2 tärningar, 35% med 3 tärningar, 52% med 4 tärningar, 66% med 5 tärningar, 77% med 6 tärningar, 84% med 7 tärningar). Det är
meningen att man ska anfalla fler motståndare, därav det låga successkravet. Fast man får bara anfalla dem om man hittar på en kul manöver. Att bara säga "Jag skjuter de tre" funkar inte. Däremot "Jag skjuter sönder fästet på ljuskronan så att den faller ner på dem" funkar.
För att kunna få göra sådana manövrar så kräver det dock att du först och främst slänger dit lite roliga saker som spelarna kan leka med (viktigt att planera dina strider, alltså) men också att spelarna får
fri tillgång till att hitta på vad som helst i miljön som de kan använda sig utav. Om du har hittat på en massa saker (exploderande tunnor, lyftkranar, akvarium) men spelarna inte använder sig utav dem, så har du en ursäkt för att hitta på roliga manövrar med spelarnas motståndare.
/
Han som inte heller använder kartor under strider, eftersom kartor ger sämre strider